چهارشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳ |۱۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 22, 2024
نشست علمی

حوزه/ اگر مسائل چالشی در سطح اندیشمندان و علما مطرح شود معمولا حساسیت ایجاد نمی کند و یا حساسیت آن قابل تأمّل است. ولی در صورتی که به میان جامعه کشیده شود که معمولا قطعی‌انگاری دارند، موجب چالش می شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، پژوهشکده امامت به مناسبت هفته پژوهش و با همکاری کمیته مرکزی کرسی های آزاد اندیشی حوزه علمیه قم نشست هفتمین نشست ماه امامت را با موضوع؛ «بازگویی مصائب حضرت زهرا سلام الله علیها ، ضرورتی اعتقادی یا چالشی اجتماعی» برگزار کرد.

در این نشست که با استقبال علاقه مندان در محل سالن اجتماعات بنیاد بین المللی امامت برگزار شد، حجت الاسلام حامد کاشانی ضمن تبیین مصائب حضرت زهرا سلام الله علیها به بیان دیدگاه های خود در این زمینه پرداخت و به سؤالات حاضران پاسخ داد.

حجت الاسلام کاشانی ضمن تشریح مبانی و اصل این موضوع، خاطرنشان کرد: اگر مسائل چالشی در سطح اندیشمندان و علما مطرح شود معمولا حساسیت ایجاد نمی کند و یا حساسیت آن قابل تأمّل است. ولی در صورتی که به میان جامعه کشیده شود که معمولا قطعی انگاری دارند، موجب چالش می شود. در این میان بیشترین حساسیت هم زمانی است که مسئله در سیاست تأثیرگذار باشد. همین مطالب در زمان ائمه و اصحاب حدیث و حکومت های زمان دیده می‌شود.

مؤلفه‌های حساسیت برانگیز در حوادث تاریخ اسلام، اهمیت حادثه شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها در منظومه اعتقادی شیعه، تاثیر طرح این مباحث در فهم صحیح از حوادث تاریخ اسلام و همچنین فهم صحیح از وحدت اسلامی و نسبت آن با ضرورت بزرگداشت شهادت حضرت و ابعاد اجتماعی و سیاسی آن از محورهای دیگر سخنران این نشست بود.

حجت الاسلام سید علی احمدی دبیر علمی نشست نیز در ابتدا فضای موضوع را تشریح کرد و گفت: موضوعی که در این نشست مطرح گردید، قابل طرح و بررسی در برگزاری مراسمات فاطمیه است. در تاریخ حوادث مختلفی وجود دارد که میتوان به آن رنگ و بوی خاصی داد و با جهت خاصی آن را نقل کرد. برای این که بدانیم فاطمیه هم از این دست حوادث هست یا نه ابتدا مطرح شد که اساساً به چه نوع حوادثی میتوان گفت که چالش برانگیز و حساسیت زا است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha