شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 11, 2024
وحدت

استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه صنعتی اصفهان با تاکید بر تاثیر تفاوت ها در تربیت و تعلیم افراد گفت: تفاوت در تفکر، روحیه، جهان بینی و سبک زندگی آنها نیز با یکدیگر فرق می کند، لذا ما باید کاری کنیم که به لحاظ نرم افزاری حوزه و دانشگاه به هم نزدیک شوند.

حسین مطیع در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه از اصفهان، به مناسبت سالروز وحدت حوزه و دانشگاه به تبیین عملکرد حوزه و دانشگاه در نهادینه سازی هویت دینی و انقلابی در دانشجویان و قشر جوان پرداخت و اظهار داشت: انسانی که مجموعه صفات دینی و انقلابی را در رفتار و گفتار و افکار داشته باشد، انسانی است که می شود به آن انسان دیندارِ انقلابی گفت.

وی افزود: زمانی که از موضوع وحدت حوزه و دانشگاه صحبت می کنیم، منظور ما وحدت سخت افزاری نیست، چرا که وحدت سخت افزاری ممکن و مطلوب نمی باشد، بلکه منظور ما وحدت نرم افزاری است.

استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه صنعتی اصفهان عنوان کرد: زمانی که از وحدت نرم افزاری صحبت می کنیم باید توجه داشته باشیم که افق دید دانشگاه های ما به لحاظ فکری با افق دید حوزویان فرق می کند و مولد افرادی هستند که نوع تفکر آنها با افرادی که خروجی حوزه علمیه هستند، متفاوت بوده.

مطیع با تاکید بر تفاوت دید در حوزه و دانشگاه و تاثیر این تفاوت در تربیت و تعلیم افراد تصریح کرد: به دلیل همین تفاوت در تفکر، روحیه، جهان بینی و سبک زندگی آنها نیز با یکدیگر فرق می کند، لذا ما باید کاری کنیم که به لحاظ نرم افزاری حوزه و دانشگاه به هم نزدیک شوند.

وی اضافه کرد: متاسفانه بیش از ۵۰ درصد دانشگاه ها و متون درسی سکولار هستند، یعنی زمانی که کتاب ها و رشته های درسی را مطالعه می کنید گویا هر چه وجود دارد سکولاریسم است و کمتر جایی سراغ از اندیشه های اسلامی می گیرند.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان خاطر نشان کرد: البته اکنون دروسی در کارشناسی ارشد و دکتری وارد شده است که روی روانشناسی اسلامی و یا جامعه شناسی، اقتصاد اسلامی و مدیریت اسلامی کار می کنند،اما واقعیت این است با نقطه مطلوب فاصله داریم.

استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه صنعتی اصفهان به یکی دیگر از موانع بر سر راه وحدت حوزه و دانشگاه اشاره کرد و گفت: برخی نیز به کلیشه و تکرار و یا روزمرگی دچار شده اند و این نیز یک نوع آفت است ، لذا به نظر می رسد راه آشتی حوزه و دانشگاه این است که حوزه از تحجر و دانشگاه از لیبرالیسم وسکولاریسم نجات پیدا کند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha