پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 9, 2024
شورای معاونان حوزه خواهران یزد

حوزه/ هفدهمین  نشست اخلاقی و جلسه شورای اداری مدیریت حوزه علمیه خواهران استان یزد در سال ۱۴۰۱، با حضور مدیر، معاونین و کارکنان مدیریت استان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از یزد، حجت الاسلام و المسلمین محمد کارگر شورکی مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد در هفدهمین نشست اخلاقی شورای معاونان حوزه علمیه خواهران استان یزد، با تسلیت سالروز شهادت دخت نبی مکرم اسلام حضرت فاطمه سلام الله علیها ب بیان قسمتی از خطبه فدکیه (بحارالانوار ج۲۰ص۲۴۵)«وَ طاعَتَنَا نِظَاماً لِلْمِلَّةِ، وَ إمَامَتَنَا أَمَاناً مِنَ الْفُرْقَةِ [لِلْفُرْقَةِ]» اظهار داشت: بر اساس فرمایش حضرت زهراسلام الله علیها در خطبۀ فدکیه، عزت، وحدت و مسیر صحیح برای حرکت یک جامعۀ اسلامی در طاعت اهل بیت علیه السلام است.

وی، افزود: حضرت در این خطبه تأکید می‌کنند که امامت مانع تفرقه، موجب وحدت و نظام‌بخش یک ملت است و در می یابیم اگر همین چند کلمه را در بعد از رحلت پبامبر(ص)، امت اسلامی عمل می کردند اکنون شاهد این همه تفرقه بین امت رسول خدا (س) نبودیم.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد، گفت: در ادامه خطبه فدکیه داریم که حضرت فرمودند: «وَ الْجِهَادَ عِزاً لِلإسْلَامِ» خداوند) جهاد را مایه عزت اسلام (قرار داد.) پس می بینیم که حضرت زهرا (ص) نیز در این امر که پشتیبانی از جبهه اسلام بود دریغ نکردند.

حجت الاسلام و المسلمین کارگر شورکی، ادامه داد: حضرت زهرا سلام الله علیها در جنگ خندق که بین لشکر اسلام و کفار اتفاق افتاد و لشکریان اسلام در حال حفر خندق در اطراف مدینه بودند به پخت نان مشغول می شدند و در این امر در حد توان خود کمک می کردند؛ در یکی از همان روزها که نان تازه ای را برای فرزندان خود نیز آماده کرده بودند، حضرت نتوانست بدون پدر از آن استفاده نمایند پس به خط مقدم جبهه نزد پدر خود رفته و عرضه داشت:«...قُرْصٌ خَبَزْتُهُ وَ لَمْ تَطِبْ نَفْسِی حَتَّی أَتَیْتُکَ بِهَذِهِ اَلْکِسْرَةِ...» (بحارالانوار ج۲۰ص۲۴۵) قرص نانی که می بینید برای غذای فرزندانم آماده کردم اما دلم آرام نگرفت ناچار آن را در خط مقدم جبهه خدمت شما آوردم.

وی، خاطر نشان کرد: می بینیم با این شرایط سختی که برای رسول خدا (ص)و مسلمانان حاکم بود، حضرت زهرا سلام الله علیها این گونه اسلام را در مقابل خطرات و دشمنان محافظت کردند و ما هم همین وظیفه را اکنون در حفظ کیان اسلامی داریم.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد، به یکی دیگر از سخنان حضرت زهرا(س) اشاره و بیان کرد: روزی پیامبر اکرم از دختر خود سئوال کردند که فاطمه جان اکنون فرشته وحی در کنار من است و از جانب خداوند پیامی آورده که تو هرچیزی را بخواهی تحقق خواهد یافت و تو اکنون چه درخواستی داری؟ حضرت در پاسخ فرمودند:« شَغَلَنِی لَذَّةُ خِدْمَتِهِ عَنْ مَسْأَلَتِهِ لا حَاجَة لِی غَیْرُ النَّظَرِ إِلَی وَجْهِهِ الْکَرِیمِ » لذّت خدمت به خدا مرا از درخواست حاجت از او مشغول نموده است و تنها حاجتم نظر به وجه کریم خداوند است.

حجت الاسلام و المسلمین، کارگر شورکی، توصیه کرد: یکی از مصادیق خدمت به خدا، خدمت به خلق و رضایت خدا نیز در همین امر است که هر کدام از ما باید تلاش خود را در خدمت رسانی به مردم انجام دهیم.

وی، با اشاره به وصایای حضرت افزود: وصیت هایی که حضرت زهرا (ص) به امام علی (ع)داشته اند بعضی به صورت شفاهی و در مناسبتهای مختلف صورت گرفته از جمله قرآن خواندن در شب اول قبر، وصیت ازدواج با اُمامَة بنت ابی‌العاص بن رَبیع، وصیت غسل و دفن و عدم حضور بعضی افراد در نماز و تشییع جنازه و... همچنین بعضی وصایا مکتوب بوده است از جمله وصیت کفن، غسل و دفن حضرت در شب، که در تاریخ بیان شده است.

در این نشست که با ذکر مصائب حضرت زهرا (ص) پایان یافت، قرائت مصوبات قبلی شورای اداری و گزارشی از اقدامات انجام شده توسط هر یک از حاضرین و نیز نکاتی در خصوص مسائل جاری حوزه بیان شد و در مورد آن ها بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

انتهای پیام/۳۱۳/۴۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha