یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 19, 2024
معصومه نصیری

حوزه/ دبیرکل باشگاه مدیریت رسانه و توسعه سواد رسانه ای یونسکو - ایران تصریح کرد: از جمله اهداف مهم دشمن در عرصه جنگ رسانه ای، نااُمیدسازی افکار عمومی است.

دکتر معصومه نصیری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به اهمیت درک شرایط و اقتضائات فعالیت رسانه ای امروز به منظور انجام فریضه تبیین در جامعه ابراز داشت: در زمانه ای زندگی می کنیم که رسانه، نه تنها خلق معنا می‌کند بلکه حتی می‌تواند ضمن زدایش معانی پیشین، با تولید معانی جدید، هویت زایی و هویت زدایی کرده و بر مقوله سبک زندگی نیز از ابعاد و ساحت های گوناگون تأثیرگذار باشد.

وی با اشاره به این که یکی از راهبردهای دشمن در زمینه رسانه نسبت به جامعه ما القای بن بست نمایی و ناامیدسازی افکار عمومی است، افزود: رسانه های دشمن به دنبال این هستند که ضمن کاهش عزت نفس ملی، بی حسی عمومی نسبت به آینده مطلوب را برای کشور ما رقم بزند؛ احساسی که در صورت عدم مدیریت، حتی می‌تواند منجر به کرختی جمعی، از کار افتادگی عصب‌های حسی جامعه و شکستن مقاومت ذهنی افکار عمومی شده و راه را برای غلبه و استحاله فرهنگی و سیاسی فراهم نماید.

وی با تأکید بر لزوم اراده و همت مضاعف در جنگ روایت ها گفت: قبل از هر چیز ما باید نسبت به خنثی سازی نبردهای مختلف دشمن علیه افکار عمومی فعالیت به هنگام و به موقعی داشته باشیم و این مساله یک نکته کلیدی در جهاد تبیین به شمار می‌رود.

این مدرس و فعال رسانه ای همچنین بیان داشت: از سوی دیگر باید با توسعه سواد رسانه ای در جامعه، مردم و نسل جوان را نسبت به هجمه دشمن در جبهه رسانه ای به نوعی واکسینه کنیم و در این باره بکوشیم که سواد رسانه‌ای را از حالت پُز و شعار به بایسته ای غیر قابل چشم پوشی تبدیل نماییم.

وی افزود: نکته حائز اهمیت دیگر این که مراقب باشیم ناخواسته به سرباز دشمن تبدیل نشویم، چه آن که گاهی مشاهده می شود مسئولان مختلف خواسته یا ناخواسته با بی تدبیری رسانه‌ای، به خط عملیات روانی و شناختی دشمن یاری می رسانند و این یک خطر جدی است.

وی گفت: در واقع مسئولان باید بدانند پیام تنها آن چیزی نیست که ارسال می‌کنند، بلکه آن چیزی که از سوی مخاطب دریافت و فهم می‌شود نیز مهم است و لزوماً آنچه ارسال می‌شود با آنچه دریافت شده یکی نیست، لذا بنده به شدت معتقدم که بی توجهی به فرامتن، پاشنه آشیل مسئولان در عصر رسانه به شمار می رود.

نصیری ادامه داد: یک خطر و تهدید دیگر این است که رسانه‌ها و فعالان فرهنگی گرفتار مارپیچ سکوت شوند، چه آن که گاهی اکثریت نمایی ما را دچار خطای راهبردی در تعیین استراتژی‌های رسانه‌ای می‌کند.

وی با تأکید بر این که در عرصه جهاد تبیین با ابزار رسانه باید با احساس مسئولیت عمل کنیم، اظهار داشت: ما باید بکوشیم که تبیین‌گر مطلع و مشرف به موضوع و دارای ادبیات اقناعی و خنثی کننده جریان رسانه‌ای دشمن باشیم، چه آن که نقطه زنی مؤثر در تبیین، دارای اهمیت خاصی می باشد که نباید از آن غفلت کرد.

وی افزود: مسئله بعدی این است که مراقب باشیم درگیر امور سطحی، غیر مؤثر و غیر مهم نشویم، چه آن که گاهی اوقات، عملیات روانی دشمن معطوف به مشغول سازی ما و حبس انرژی برای امور سطحی است، ضمن آن که به هیچ وجه نیز نباید از همگرایی و هم افزایی در جبهه انقلابی غافل شویم زیرا اقدامات علیه دشمن اگر هم افزایی رسانه‌ای را با خود همراه نداشته باشد، به معنای بی اثری رفتار تلقی می‌ گردد.

نصیری در خاتمه با اشاره به این که از جمله اصلی ترین راهبردهای دشمن ناامیدسازی افکار عمومی و نسل جوان نسبت به آینده است، گفت: برای مقابله با این توطئه دشمن باید در عرصه جهاد تبیین از هیچ تلاشی مضایقه نکنیم و در عین حال از سختی ها نیز نهراسیم چرا که در صورت ثبات قدم، خلوص و مجاهدت، عنایت خدای متعال نیز با ما خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رضا IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
    2 0
    خانم محترم بفرمایید به چی امیدوار باشیم فیمت دلار ، مسکن ، مواد غذایی و.......
    • . IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
      0 0
      امید به خدا و لا غیر. دنیا را دنیا ببینیم دار المحن.
  • امیدسازی CA ۰۵:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    0 1
    در دیدار معلمان و فرهنگیان (۱۷/۰۲/۱۳۹۶) ( (https://khl.ink/f/36431) امام خامنه ای گفتند:🔹این سند ۲۰۳۰ سازمان ملل و یونسکو و این حرفها، اینها چیزهایی نیست که جمهوری اسلامی بتواند شانه‌اش را زیر بار اینها بدهد و تسلیم اینها بشود. به چه مناسبت یک مجموعه‌ی به‌اصطلاح بین‌المللی‌ای -که قطعاً تحت نفوذ قدرتهای بزرگ دنیا است- این حق را داشته باشد که برای کشورهای مختلف، برای ملّتهای گوناگون، با تمدّنهای مختلف، با سوابق تاریخی و فرهنگی گوناگون، تکلیف معیّن کند که شما باید این‌جوری عمل کنید؟ اصل کار، غلط است. اگرچنانچه با اصل کار شما نمیتوانید مخالفت بکنید، حدّاقلّش این است که بِایستید بگویید جمهوری اسلامی خودش ممشیٰ دارد، خطّ‌و‌ربط دارد، ما سندهای بالادستی داریم، ما میدانیم باید در زمینه‌های آموزش، پرورش، اخلاق، سبک زندگی چه‌کار کنیم؛ احتیاج به این سند وجود ندارد. اینکه ما برویم سند را امضا کنیم و بعد هم بیاییم شروع کنیم بی‌سروصدا اجرائی کردن، نخیر، این اصلاً مطلقاً مجاز نیست؛ ما اعلام هم کرده‌ایم به دستگاه‌های مسئول. بنده از شورای عالی انقلاب فرهنگی هم گله‌مند هستم؛ آنها باید مراقبت میکردند، نباید اجازه میدادند این ‌کار تا اینجا پیش بیاید که ناچار بشویم ما جلوی آن را بگیریم و ما وارد قضیّه بشویم. اینجا جمهوری اسلامی است؛ اینجا، مبنا اسلام است، مبنا قرآن است؛ اینجا جایی نیست که سبک زندگی معیوبِ ویرانگرِ فاسدِ غربی بتواند در اینجا این‌جور اِعمال نفوذ کند. البتّه متأسّفانه اِعمال نفوذ دارند میکنند و از طُرق مختلف وارد میشوند امّا [اینکه] این‌جور به‌طور رسمی سند به ما بدهند که «تا پانزده سال دیگر باید شما این‌جوری بکنید، این‌جوری بکنید»، ما هم بگوییم بله، معنی ندارد این کار.🔹(https://farsi.khamenei.ir/newspart-index?tid=14309) سلام آقا جان! یا خیر المسئولین! یونسکو در داخل ایران چه میکند؟ ما در خارج ایران هستیم و در دانشگاه دشمن نه درس میخوانیم، نه کار میکنیم و نه تدریس! آمریکا (و انگلیس و کانادا و...) خودش توانایی ندارد چه برسد به آموزش دادن به دیگران! برای «توسعه پایدار» از آيت الله خامنه اي تبعيت کنيم! پا به پای قاسم، در این گام دوم انقلاب! ای آرتین عزیزم! امید به خدای بزرگ و آینده ای روشن داشته باش و بدان من و تو و همه سربازان امام (در 🌏!) برای سربلندی، آبادانی و عزت ایران و اسلام لحظه ای از پای نخواهیم نشست!
  • توسعه پایدار امامی! CA ۰۵:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۸
    0 0
    همان طور که دکتر نصیری فرمودند:«نکته حائز اهمیت دیگر این که مراقب باشیم ناخواسته به سرباز دشمن تبدیل نشویم.» از گامهاي شيطان، پيروي نكنيم، از خط و خطوات شیطان تبعيت نکنيم! وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ! از گامهاي علی (ع) پيروي كنيم! وقتی علی (ع) در بیابان قدم بر می‌داشت، سلمان جای پای علی بن ابی‌طالب(ع) می‌گذاشت. سلمان می‌گفت حتی من می‌خواهم در راه رفتن هم از علی(ع) تبعیت کنم! چند تابعیتی نباشیم! از خط و خطوات شیطان تبعيت نکنيم! از خط روح الله تبعيت کنیم! از آيت الله خامنه اي تبعيت کنيم! پا به پای قاسم، در این گام دوم انقلاب! به قول حضرت آقا، کفش پای سلیمانی هم بر سرِ قاتل او شرف دارد! در مراسم رونمایی از کتاب «پا به پای قاسم» در سال ۱۴۰۰، سعدالله زارعی گفتند:«شهید سلیمانی، اصولا جریان جبهه را یک جریان الهی می‌دانست و معتقد بود آنان که به این وادی گام برداشته‌اند، به پای خود نیامده بلکه برگزیدهشده‌اند. او معتقد بود این‌ها فقط برای شرکت در جهاد و مقابله با دشمنان برگزیده نشده‌اند، بلکه آمده‌اند تا جهان جدیدی بسازند. جهانی که در آن انسان، انسان دیگری است و مناسبات میانانسان‌ها، مناسبات دیگری است. بر این اساس او می‌گفت آنچه بر زبان رزمندگان و به‌خصوص آنان که بعدا به شهادت رسیده‌اند، جاری شده نوعی از الهام الهی است. به همین جهت شهادت از منظر سردار سلیمانی، جلوه دیگری داشت. او معتقد بود حتما باید شهید شد و کلید شهید بودن در آخرت را شهید بودن در دنیا می‌دانست. او می‌گفت شهیدان زرنگ‌ترین آدم‌ها هستند و به حال آن‌هاغبطه می‌خورد.» به قول شهید احمد کاظمی، هیچ روزی نیست که از واماندگی از این کاروان غبطه و حسرت نخوریم! ما ملت شهادتیم، ما ملت امام حسینیم! باید جهان جدیدی بسازیم 🌏! شهدا همراه و کمک راه ما هستند 🇮🇷🇵🇸... در کل جهان! ما مشغول مجاهدت و مقاموت در سازمان ملل حسین(ع) هستیم! فَاتَّبِعُوا ملة محمد (ص)! وَجَاهِدُوا فِي اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ هُوَ اجْتَبَاكُمْ وَمَا جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَجٍ مِلَّةَ أَبِيكُمْ إِبْرَاهِيمَ هُوَ سَمَّاكُمُ الْمُسْلِمِينَ مِنْ قَبْلُ وَفِي هَذَا لِيَكُونَ الرَّسُولُ شَهِيدًا عَلَيْكُمْ وَتَكُونُوا شُهَدَاءَ عَلَى النَّاسِ... ما انتقام خواهیم گرفت و ما باید به وعده خودمان صادق باشیم! سلام يا مهدي! يا وعدنا الصادق يا صادق الوعد! في خط روح اللٰه، واللٰه! إنا علىٰ العهد! مثل بهجت و مثل سربازای گمنام خادمت بشم (https://bahjat.ir/fa/content/11745)!