جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 10, 2024
صفایی

حوزه/ امام جمعه بوشهر با بیان اینکه جهان در آینده با چالش جدی تهاجم و امنیت غذایی مواجه است، گفت: خرما و صنایع تبدیلی و حوزه نخلداری بخش مهمی از اقتصاد تغذیه و امنیت تغذیه جهان را دارا خواهد بود و به عنوان یکی از بخش‌های مهم در مهندسی امنیت غذایی مطرح است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از بوشهر، حجت الاسلام والمسلمین غلامعلی صفایی بوشهری امروز در همایش بین المللی خرما و صنایع وابسته، اظهار داشت: نخل داری و محصول خرما در منظومه اقتصاد بین الملل و عرصه هندسه غذایی نقش راهبردی دارد و از کالاهای استراتژیک محسوب می‌شود.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر افزود: به جهت ارزش محصول غذایی، قدرت ماندگاری، وجود محصولات و مشتقات خرما با صنایع تبدیلی و چند منظوره بودن مدیریت صنعت نخل داری و در حوزه گردشگری باعث شده از دیرباز منظومه مدیریت خرما و نخل داری به عنوان یک راهبرد توسعه و پیشرفت در مجامع علمی جهان و حتی مدیریت راهبردی مطرح باشد.

وی با بیان اینکه جهان در آینده با چالش جدی تهاجم و امنیت غذایی مواجه است، عنوان کرد: خرما و صنایع تبدیلی و حوزه نخلداری، بخش مهمی از اقتصاد تغذیه و امنیت تغذیه جهان را دارا خواهد بود و به عنوان یکی از بخش‌های مهم در مهندسی امنیت غذایی مطرح است.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر خاطرنشان کرد: مهندسی جامع محصول خرما و نخلداری تنها در حوزه تولید و بازرگانی آن مطرح نیست، بلکه بخش مهمی از آینده مدیریت امنیت غذایی جهان به مدیریت تولید و صنایع تبدیلی و بازرگانی خرما بستگی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری بیان کرد: خرما در آینده جهان نقش دارد و دست اندرکاران آن در نظم نوین آینده جهان در حوزه تغذیه و اقتصاد تاثیرگذار خواهند بود.

وی ابراز داشت: ایران به عنوان سومین تولید کننده خرمای جهان، نزدیک به ۱۰۰ گونه خرما دارد اما هنوز در حوزه دانش نوین تولید خرما و تولید دانش بنیان مشکل داریم.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر افزود: بخش عظیمی از آب کشاورزی ما به شکل غرق آبی در تولید خرما استفاده می‌شود که به خاک و استحکام نخل و قدرت نگهداشت خرما ضربه می‌زند.

وی گفت: در عرصه تولید، به تحولات دانش بنیان نیاز داریم و در عرصه نگه داشت باید با سیستم‌های نوین نگهداشت خرما برای نگهداری طولانی تدبیر کنیم و از طرفی دیگر متاسفانه خام فروشی که پیشانی بازرگانی خرما است، بدون تبدیل آن به ارزش افزوده انجام می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری با اشاره به نقش خرما در بالا رفتن قدرت اقتدار اقتصادی ایران در جغرافیایی بین الملل، عنوان کرد: متاسفانه در حوزه دیپلماسی و سیاست، مشکلات جدی داریم که علت آن نداشتن نگاه جامع نظام دولتی در عرصه اقتصاد و نبود برنامه‌ریزی دراز مدت، میان مدت و کوتاه مدت است.

وی تأکید کرد: لازم است تا نظام حکمرانی در عرصه خرما کارگروه یا سازمانی تشکیل دهند و برای ۵۰ سال آینده ضمن طراحی و سیاستگذاری، به تصویب مجلس برسد تا دولت‌ها در ۵۰ سال آینده تکلیف خود را بدانند و بازرگانان و تولید کنندگان هم بدانند در چه راستایی حرکت کنند.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر با بیان اینکه تولیدکننده و بازرگان نیز باید پشتوانه حمایتی و تسهیلاتی داشته باشد، گفت: در همه استان‌هایی که قطب تولید خرما هستند، لازم است تا شهرک دانش بنیان به معنای واقعی کلمه به جهت حمایت از تولیدکننده، نگهداشت و صنایع تبدیلی و بازرگانی خرما ایجاد شود و منطقه‌ای به عنوان هاب و مرکز فروش الکترونیک در ایران شناخته و کل جهان برای خرید خرمای ایران از این طریق ورود کنند.

وی یادآور شد: وزارت علوم و وزارت کشاورزی در ایجاد موسسات و دانشکده‌های تخصصی، نه تنها در تولید دانش و منابع دانشی بلکه به شکل کاربردی به جوانان تولید و فناوری آموزش دهند و زمینه ورود آنها به عرصه کشاورزی را فراهم کنند.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر با بیان اینکه نخلستان‌ها یکی از مراکز مهم گردشگری و از نظر بهداشت و پزشکی هم دارای اهمیت است، خاطرنشان کرد: این یک صنعت مغفول است، چرا که ما فقط به بالای نخل و محصول خرما نگاه می‌کنیم.

وی تأکید کرد: نخل داری و خرما یک صنعت فوق العاده گسترده است که اگر تدابیر راهبردی داشته باشیم، برای اقتصاد نظام فوق العاده کارآمد و در ایجاد اقتدار بین المللی نظام نیز ارزشمند خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین صفایی بوشهری با اشاره به اینکه خرما از مهمترین بخش‌های امنیت غذایی برای مملکت خواهد بود، گفت: باید شهرک جامع صنعتی خرما در استان بوشهر هرچه زودتر تشکیل شود تا منشا تحولات بسیار بزرگ ملی و بین المللی برای حوزه خرما باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha