شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ |۲۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 1, 2024
همایش بین المللی «تبیین اندیشه دفاعی امام خامنه‌ای»

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان اعلام کرد: بیش از ۳۰ اثر از مدارس علمیه خواهران استان به دبیرخانه همایش ارسال شده است که بسیاری از چکیده‌ها مورد پذیرش قرار گرفت و ۴ اثر شایسته تقدیر که امروز مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از گرگان، بیست و دومین اختتامیه استانی اولین همایش بین المللی «تبیین اندیشه دفاعی امام خامنه‌ای» به میزبانی مدیریت حوزه علمیه خواهران استان گلستان در حال برگزاری است.

در ابتدای این مراسم، خانم سیده نفیسه حسینی واعظ با عرض خیرمقدم و تبریک فرارسیدن ایام بعثت رسول بیداری، به آیه «لَقَد مَنَّ اللّهُ عَلَی المُؤمِنینَ اِذ بَعَثَ فیهِم رَسولاً مِن اَنفُسِهِم یَتلوا عَلَیهِم آیاتِهِ و یُزَکّیهِم و یُعَلِّمُهُمُ الکِتـابَ و الحِکمَةَ و اِن کانوا مِن قَبلُ لَفی ضَلال مُبین» اشاره کرد و وقایع قبل از بعثت پیامبر گرامی اسلام را یادآور شد.

وی با استناد به فرمایشاتی از مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در این باره خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب با اشاره به حدیثی فرمودند: «زمانی که خداوند نبیّ مکرم اسلام را به رسالت مبعوث کرد، دنیا تاریک و سرشار از غرور بود، غرور یعنی فریب نفس».

مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان با استناد به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی(مدظله العالی) به شرح بخشی از خطبه حضرت امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) «وَ الدُّنیا کاسِفَةُ النّورِ ظاهِرَةُ» پرداخت و افزود: زمانی‌که خداوند متعال نبی اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) را به رسالت مبعوث کرد، دنیا و جهان بشریّت در تاریکی و مشحون و سرشار از غرور بود.

خانم حسینی واعظ ادامه داد: غرور یعنی فریب نفْس؛ و اینکه انسان خود را در وضعی تصوّر و توهّم کند که در حقیقت آن‌گونه نباشد؛ دنیا در یک ‌چنین وضعیتی بود.

وی با اشاره به آیه قرآن کریم «لِیُخرِجَکُم مِنَ الظُّلُماتِ اِلَی النُّور»، خارج کردن بشریت از ظلمات و وارد شدن به نور را از فلسفه‌ وحی الهی دانست و تصریح کرد: ظلمات آن دوره تا حدود زیادی در تاریخ منعکس است؛ چه در خود منطقه جزیرة العرب و مکّه و اطراف آن که خرافه، جهل، بی‌رحمی، خشونت، بی‌عدالتی، زورگویی، زندگی پست و گرسنگی بود؛ و چه در دنیای متمدّن آن زمان.

مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان، با بیان این‌که با نگاه به دو نقطه‌ اساسی تمدّن بزرگِ آن روز، یعنی ایرانِ آن روز و روم، این تاریکی و ظلمت در آنجا نیز مشاهده می‌شود، تشریح کرد: در این دو امپراتوری، خرافات، ظلمات، تبعیض، بی‌عدالتی و بی‌رحمی نسبت به ضعفا وجود داشت.

خانم حسینی واعظ اظهار کرد: در چنین شرایطی خورشید اسلام طلوع کرد، زیرا دعوت اسلام، دعوت به نور، انصاف، محبّت، وحدت، عدالت است؛ در زندگی جوامع بشری تمام این عوامل نورانیّت است.

وی ادامه داد: حوزه علمیه خواهران استان گلستان از ابتدای تشکیل دبیرخانه این همایش در استان همراهی کرده و اقدام به برگزاری دوره‌های مقاله‌نویسی با حضور اساتیدی همچون آقای ابراهیمی و خانم غلامی نمودند و از ۵ یا ۶ پیش نشست استانی، سه پیش‌نشست توسط حوزه علمیه خواهران استان برگزار شد

مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان افزود: بیش از ۳۰ اثر از مدارس علمیه خواهران استان به دبیرخانه همایش ارسال شده است که بسیاری از چکیده‌ها مورد پذیرش قرار گرفت و ۴ اثر شایسته تقدیر که امروز مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

خانم حسینی واعظ در پایان از آقای خواجه شاهکویی رئیس همایش و سایر دست‌اندرکاران و همکاران ایشان و نیز مدیران و معاونان پژوهش مدارس علمیه خواهران استان به دلیل تشویق و ترغیب طلاب به منظور شرکت در ارسال مقالات به ویژه خانم تیموری مدیر مدرسه علمیه الزهرا(س) شهرستان گنبدکاووس و خانم جاهدی معاون پژوهش این مدرسه تشکر و قدرانی کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha