یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ |۲۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 2, 2024
موزه قرآن

حجت الاسلام والمسلمین حمید محمدی گفت: در نمایشگاه قرآنی نور؛ ۴۰ اثر در چهار قالب خوشنویسی، نقاشیخط، نقاشی و تایپوگرافی به نمایش درآمد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آئین افتتاحیه نمایشگاه هنرهای تجسمی نور، شنبه ۶ اسفند در موزه ملی قرآن برگزار شد. آثار این نمایشگاه در ۴ قالب خوشنویسی، نقاشی‌خط، نقاشی و تایپوگرافی ارائه شده اند

در آغاز این مراسم حجت‌الاسلام فخرالدین صابری، رئیس موزه ملی قرآن گفت: در نمایشگاه نور، ۴۰ اثر از ۳۵ هنرمند به نمایش درآمده است. در این نمایشگاه هنرمندان به شکلی زیبا سوره نور را محور کارشان قرار داده‌اند.

وی افزود: هدف از برپایی موزه ملی قرآن، این است تا بگوییم شیعیان به ویژه ایرانیان از گذشته‌های دور روی قرآن و کتابت آن تأکید ویژه داشته‌اند؛ به‌ویژه‌ در شرایط کنونی که هجمه علیه شیعیان زیاد است، چنین موزه‌هایی می‌تواند حقانیت شیعه را اثبات کند. همچنین برپایی چنین نمایشگاه‌هایی نشان می‌دهد که قرآن به واقع معجزه‌ای آسمانی است زیرا در طول تاریخ از تحریف مصون مانده است.

علیرضا کلانتر مهرجردی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی نیز بیان کرد: ۱۰۰ اثر به دبیرخانه این نمایشگاه رسیده است. با حمایت‌هایی که از چنین نمایشگاه‌هایی می‌شود، این تعداد باید بسیار بیشتر شود.

وی افزود: امیدوارم در گام دوم انقلاب فعالیت‌های دانشجویی در حوزه فرهنگ و هنر تقویت شود که نمایشگاه نور یکی از این اقدامات است و باید تداوم پیدا کند. درضمن باید در برگزاری رویدادهای قرآنی از دانش قرآنی بهره گیریم.

حجت‌الاسلام و المسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی دیگر سخنران مراسم تصریح کرد: قرآن کریم با معارف خود عقل‌ها را تسخیر کرده است و با هنرش قلب‌ها را به دست می‌آورد. وقتی در قرآن دقیق می‌شویم از همه سطوح معارف در آن مشاهده می‌کنیم؛ این ویژگی بارز قرآن است تا همه بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند.

وی افزود: قرآن در زمان اوج اقتدار ادبی اعراب نازل شد. این امر نشان‌دهنده آن است که خداوند در هر مقطعی معجزه‌ای متناسب با همان دوران به پیامبرش می‌دهد. تمام نظامات جامعه هستی در قرآن وجود دارد و هر آنچه که بخواهد در قرآن می‌یابیم؛ پس هر کسی بتواند معانی قرآنی را در قالب هنری ارائه کند به قرآن و مردم خدمت کرده است. ما زمانی خواهیم توانست برای خود آینده ترسیم کنیم که از اشکال مختلف هنر برای بیان قرآن بهره ببریم.

محمدی گفت: قرآن شما را به اعماق تاریخ می‌برد و جبهه‌بندی حق و باطل را پیش روی شما قرار می‌دهد. باید معانی عالی قرآنی در قالب‌های هنری بیان شود. هر سوره قرآن دریای بیکران معانی است که باید در اشکال متعدد هنر از آن سود بریم.

در پایان لوح تقدیر به سمیه آزادی همت، حامد باقری زاده، محمد بخشی زاده، اکبر پرویزی، نادیا پیرزاده، تندیس تقوی، فائقه جهانبخش، یونس چناری، سحرسادات حسینی نقوی، معصومه حیدرپور، سحر رحیمی، امیره رسولی، الهه رهبر، ناصر زارعین، محمد سلیمانی، زینب شاطری، نوبهار شاهی آذر، مریم شیخی، ستاره عامری، مائده عباس زاده، محبوبه علوی خصال، مطهره علی اکبر نظری، اعظم علیزاده نیک، سحر فتح اله ئی، نرگس قاسمپور، فرحناز قلی زاده، زهرا کاظمی زاده، مائده کلایی، فاطمه لطفی آذر، زهره محمدزاده، امید مراوندی، هدی میرباقری، وحیدعلی نجفی، عرفانه نوری نژاد، شیرین نوشیروان، مریم نیکوفر، فهیمه همتیان، رقیه سادات وزیری بزرگ، محمود یوسفی اعطا شد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha