جمعه ۱۸ خرداد ۱۴۰۳ |۳۰ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 7, 2024
مهدویت

دبیر علمی دبیرخانه مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان گفت: از ماموریت های اصلی دبیرخانه جهت دهی و ترغیب دانشجویان به انتخاب موضوعات مهدوی برای پایان نامه های دانشجویی است.

احمد آذین در گفت و گو با خبرگزاری حوزه در اصفهان با اشاره به آغاز به کار دبیرخانه مهدویت با دستور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت: دبیرخانه مهدویت در دو سال گذشته آغاز به فعالیت کرد و دفتر مرکزی آن در دانشگاه آزاد سلامی واحد اصفهان خوراسگان است و ریاست دبیرخانه نیز بر عهده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان می باشد.

وی افزود: فعالیت های دبیرخانه شامل تمام دانشگاه های آزاد اسلامی استان و واحدهای مربوطه آن می شود و در حوزه راهبردی و برنامه ریزی در زمینه مهدویت در بخش های دانشجویی و فرهنگی و در بخش علمی در حال فعالیت است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان واحد خوراسگان با بیان این که یکی از بخش های مهم دبیرخانه مهدویت برنامه های علمی است، گفت: برنامه های علمی دبیرخانه شامل برگزاری نشست های تخصصی مهدویت، برگزاری کرسی های علمی و ترویجی و کرسی های نظریه پردازی می شود.

وی اضافه کرد: بخشی که تمرکز علمی روی آن بیشتر است، جهت دهی به موضوعات رساله های دانشجویی دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری است که طی آن دانشجویان به انتخاب موضوعات مهدوی و مهدویت برای رساله های خود ترغیب می شوند.

آذین، راه اندازی سامانه «پژوهش یار» در دانشگاه آزاد اسلامی را یکی از اقدامات اساسی برای جهت دهی موضوعات پایان نامه ها و رساله های دانشجویان عنوان کرد و گفت: در سامانه پژوهش یار موضوعات مربوط به زمینه های پژوهشی مهدویت بارگذاری می شود و تاکنون بیش از ۳۰۰ زمینه پژوهشی توسط دانشجویان در این سامانه بارگذاری شده است؛ اعضای هیئت علمی دانشگاه های آزاد اسلامی که قصد دارند دانشجویان خود را برای گرفتن رساله های دکتری راهنمایی کنند می توانند آنها را به این سامانه راهنمایی نمایند و موضوعاتی که مرتبط با مباحث مهدویت می باشد را انتخاب کنند.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر یکی از عمده ترین و علمی ترین کارهای عرصه مهدویت این است که رساله ها و عنوان پایان نامه های دوره ارشد و دکتری جهت مهدوی پیدا کند و این مهم ترین ماموریت دبیرخانه مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی در بخش علمی است.

دبیر علمی دبیرخانه مهدویت دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان یکی دیگر از اقدامات دبیرخانه مهدویت را اجرای برنامه های مهدوی در واحدهای دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرد و افزود: یکی دیگر از برنامه های دبیرخانه توجه به فاصله زمانی ۱۳ رجب ولادت امیرمومنان(ع) تا نیمه شعبان است که دبیرخانه مهدویت واحدهای دانشگاهی برنامه هایی را برنامه ریزی و در این فاصله زمانی با نظارت و ارزیابی دبیرخانه مهدویت اجرا می کنند و اکنون نیز این برنامه ها در حال اجرا است.

وی اضافه کرد: هم اکنون واحدهای دانشگاهی داریم که همایش های ملی و بین المللی برگزار می کنند و یا واحدهایی داریم که کرسی علمی ترویجی برگزار کرده و یا واحد دانشگاهی هستند که در حال تالیف کتاب، ارائه مقاله و نقد فیلم های آخرالزمانی در حوزه مهدویت بوده و یا در حال برگزاری نشست های تخصصی علمی می باشند.

این استاد دانشگاه از اجرای "پویش بزرگ یوسف زهرا(س)" توسط دبیرخانه مهدویت خبر داد و گفت: یکی از مهم ترین برنامه هایی که در حوزه مهدویت اکنون در حال اجرا است و طی دو روز انجام می شود "پویش بزرگ یوسف زهرا(س)" شامل راهپیمایی بزرگ دانشگاهیان از حرم حضرت معصومه(س) تا مسجد مقدس جمکران است که دانشجویان، اساتید و کارمندان و خانواده های آنها به این پویش اعزام می شوند.

وی اضافه کرد: در این مسیر موکبی به همت دبیرخانه مهدویت و به ویژه فعالیت های دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی استان سمنان و برخی از استان های دیگر کشور برپا شده است که علاوه بر پذیرایی، نمایش دستاوردهای دانشجویان در حوزه های علمی، تحقیقاتی و فناوری، برگزاری کرسی های پاسخ به شبهات، برپایی غرفه کودکان، جزء فعایت های این موکب می باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان واحد خوراسگان عنوان کرد: در ماموریت ها و رسالت هایی که در دبیرخانه مهدویت و در سطوح دانشگاه ها و به ویژه دانشگاه آزاد اسلامی دنبال می شود گفتمان دانشگاه ها و فضای دانشگاهی را عطراگین به شمیم مهدویت نماید و امید است در میان مدت و بلند مدت آثار خود را داشته باشد، لذا تلاش می شود تا پایان نامه ها و رساله های دوره های ارشد و دکتری در حوزه علوم انسانی و اجتماعی به سمت موضوعات کاربردی و مهدویت سوق داده شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha