شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 11, 2024
کد خبر: 1076301
۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۳
اراک

حوزه/ طلبه موسسه آموزش عالی ریحانة النبی (س) اراک از پایان نامه خود با عنوان "بررسی قاعده کرامت در نگرش فقه تربیتی" دفاع کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اراک، صبح امروز خانم ندا قاری طلبه رشته فقه و اصول موسسه آموزش عالی ریحانة النبی(س) اراک، از پایان نامه خود با عنوان "بررسی قاعده کرامت در نگرش فقه تربیتی" با راهنمایی خانم مهری قاسمی و داوری حجت الاسلام محمد مهدی کریمی‌نیا دفاع کرد.

وی در دفاع از پایان نامه خود اظهار داشت: تربیت و پرورش همه جانبه انسان، از نیازهای اساسی اوست و آدمی در پرتو تربیت درست به کمال مطلوب خویش دست می‌یابد، از سوی دیگر کرامت انسانی، در تبیین و ارائه احکام فقهی و قواعد حقوقی، تأثیر و نقش قابل توجه و غیر قابل انکاری دارد و براساس آن، می‌توان قاعده‌ای با عنوان قاعده «وجوب تکریم انسان» در فقه تربیتی تدوین نمود.

قاری گفت: این دو عرصه با پیشرفت زندگی بشر و تحولات فرهنگی و اجتماعی، شکل جدیدی به خود گرفته و رسالتی نو یافته است، بدین ترتیب یکی از عرصه‌های مهم در زمینه تعلیم و تربیت است، عرصه‌ای که علاوه بر نیاز به بررسی فقهی در ابعاد نظری آن، از منظر کاربردی نیز نمود فراوانی دارد.

وی خاطرنشان کرد: در این نوشتار با روش نقلی وحیانی، به شیوه کتابخانه‌ای (دستی و رایانه) و روش پردازش اطلاعات توصیفی تحلیلی، بعد از بیان کلیات و مفهوم شناسی، معلوم گردید کرامت انسان، علاوه بر اینکه به عنوان مبنای تربیتی مورد قبول است، نیازمند توجه به کارکردهای آن به عنوان قاعده‌ای فقهی، قابلیت طرح به صورت گزاره‌ای تجویزی هم دارا می‌باشد.

طلبه رشته فقه و اصول موسسه آموزش عالی ریحانة النبی (س) اراک، یادآور شد: تربیت فقهی با توجه با قاعده کرامت، عواملی را می‌آفریند که می‌تواند در سلامت فرد و نیز سلامت جامعه نقش اساسی ایفا کند، اصل تربیت، توجه به حقوق و شرایط مجرم و بخشش اسلامی، در مرحله قانون‌گذاری اسلامی و اجرای حدود، از دیگر نتایج آن به شمار می‌رود و قاعده کرامت، مانع مناسبی برای پرهیز از اعمال سلایق و وضع مجازات‌های مخالف با انسانیت انسان، است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha