یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ |۲۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 2, 2024
سمیه صیادی

حوزه/ مدرّس حوزه و دانشگاه بر لزوم توسعه فرهنگ تدبر در قرآن در سطح جامعه تأکیدکرد.

سمیه صیادی مدرس حوزه و دانشگاه با حضور در غرفه خبرگزاری حوزه در نمایشگاه قرآن کریم در تهران در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، گفت: خوشبختانه امسال نیز شاهد حضور گسترده و خوب فعالان قرآنی به خصوص طلاب حوزه علمیه هستیم.

استاد حوزه علمیه خواهران افزود: حضور و اثرگذاری حوزه های علمیه در پربارتر کردن این نمایشگاه بزرگ انکار نشدنی است که در بخش هایی چون مشاوره و فعالیت های علمی و حتی تولید محصولات قرآنی و عرضه آنها نیز نقشی ماندگار و مثمر ثمر داشته اند.

وی تصریح کرد: حوزه های علمیه پس از پیروزی انقلاب اسلامی پیشرفت قابل توجهی داشته و دروس به شدت تخصصی شده است. بانوان نیز در این زمینه نیز پیشرفت های گسترده ای دارند. امروز در سطح سه و چهار در حوزه رشته های علمی از جلمه تفسیر داریم که در حال رشد و پویایی هستند.

مدرس حوزه و دانشگاه بیان کرد: یکی از دروسی که شاهد توجه هرچه بیشتر آن در حوزه هستیم، درس تفسیر است ولی باید توجه داشت که حوزه و یا دانشگاه محل عرضه علم است و دانشجو و طلبه پس از ورود باید با پایه های این علوم آشنا شود و سپس به دنبال تحصیل تخصصی برود. مثلا تحصیل در رشته تفسیر قرآن چیزی نیست که بشود فقط آن را در کلاس های درس کسب کرد.

وی گفت: یکی از مهمترین دروس تفسیری در حوزه علمیه خواهران مباحث تخصصی تفسیر تطبیقی است که خوشبختانه با شکل خاصی که این درس دارد شاهد تحقیقات خوبی از سوی طلاب خواهر هستیم. از جمله اینکه باید به سمت کاربردی کردن تحقیقات هم برویم و طلاب باید بتوانند کاربست های قرآنی را برای پژوهش های خود داشته باشند.

خانم صیادی در خصوص اینکه چه راه هایی برای توسعه فرهنگ قرآنی در جامعه باید داشته باشیم بیان کرد: تفسیر قرآن محصولات بسیاری گسترده ای پیش روی انسان قرار می دهد که یکی از آنها الگوی زیست قرآنی است.

وی افزود: در واقع نمی توانیم هرچه می خواهیم از سطوح علمی در حوزه به دست بیاوریم بلکه باید بتوانیم از گنجینه علمی که به ما عرضه می شود در نهایت دقت و ممارت و تلاش به خواسته خود که رسیدن به الگوهای علمی در زیست قرآنی است برسیم. در اینجا باید روی اصل تدبر در آن کارم کنیم که از شیرین ترین بحث های این حوزه است.

استاد حوزه علمیه خواهران گفت: اگر کسی حلاوت و شیرینی بحث های تدبری قرآن را حس کند شیفته قرآن می شود. به همین دلیل است که تصور می کنم باید در کنار مباحث علمی روی اصل تدبر در قرآن کریم به شکل ویژه ای کار کرد. اگر بخواهیم شاهد زیست قرآنی بیشتر و کارکردی کردن علوم تفسیری در جامعه باشیم باید روی اصل تدبر در قرآن کریم کار کنیم.

وی اظهارکرد: پیامبر اکرم مهمترین الگوی ما در ارایه زندگی و زیست قرآنی و هدایت از طریق قرآن است. خداوند هم به پیامبر ما می فرمایند که خلق عظیم و همچنین عدم برخوردهای تند و سلبی شما باعث ایجاد این گروه مومنان و محبان گرد شما شده است. ما هم باید بیاموزیم که رسیدن به چرخه جذب در حوزه فرهنگی و قرآنی با این الگوها میسر است.

صیادی گفت: امروز که بحث حجاب و همچنین مسایل مرتبط به زنان در جامعه ما بسیار مطرح شده است باید روی این اصل کار کنیم که چرا ما خیلی از این مباحث تدبری و روایات و آیات را برای جوانان بیان نکرده ایم که آنها نگاه روشن تری به مسایل نداشته باشند؟ متاسفانه برخی آیات و روایات اصلا به گوش برخی جوانان ما نخورده است پس چرا انتظار داریم که آنها همه چیز بدانند؟

وی اظهارکرد: گاهی باید بپذیریم که برخی از این مشکلات به دلیل کم کارهایی است که در این زمینه صورت گرفته است اگر مردم جامعه حلاوت و شرینی انس با آیات و روایات را درک کنند قطعا بسیاری از این مشکلات و مسایل حل می شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha