چهارشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳ |۲۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 29, 2024
محف انس قران

چهارباغ گواه است و شهادت می‌دهدکه این روزها(ماه مبارک رمضان) چه زنان و مردانی بر این زمین مقدّس گردهم آمدند، خدا را خواندند، دل بی تابشان را در میان جاذبه های این گذر و برنامه فرهنگی آرام نمودند و تصویری زیبا و فراموش نشدنی در قاب اصفهان، شهر تمدّن و فرهنگ با نوای ملکوتی قرآن آفریدند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، آرام از کنار مادی نیاصرم میگذرم و گام‌های من با آوای گنجشکان هم صدا می شود. چهار باغ عباسی دوست داشتنی با درختانی که چون نظامیان به صف ایستاده و سر به آسمان دارند. پیاده راه هایی که رهگذرانش، گاه آهسته و گاه پرشتاب از آن می گذرند.

چشم و چراغ این گذر فرهنگی، اجتماعی و هنری، جوی و حوضچه های بلند بالایی هستند که جوش و خروش و نقش تصاویر و تکه های بازیگوش ابرهای آسمان بر چهره جوی آب با عطر سحرآمیز شب بوها که در دو سویش، قد علم کرده اند، شور زندگی را به رهگذر هدیه می دهد.

گوشه- گوشه این خیابان، زندگی در جریان است؛ حرکت مارپیچ دوچرخه سواران، زوج های جوان، خانواده هایی دست در دست فرزندان، نور فلش دوربین ها و البته مردان و زنانی که مسیر خود را با سنگفرش های این مسیر هم جهت و معنادار کرده اند.

باید قدم ها را با قطب نمای زیبایی های چهارباغ و اصالت گنبدهای فیروزه ای رنگش تنظیم کنی تا چشمانت هرگز از زیبایی های آن سیر نشود.

این خیابان، مقری برای بازدید ملل، اقوام و قومیت های گوناگون با زبان، دین، اندیشه و فرهنگ مختلف است است تا قبل از رسیدن به یکی از بی نظیرترین میدان های جهان، اندکی در زیر سایه درختان چهارباغ بنشینند و با سپردن گوش جان به قصه آب و نوای دلنشین پرندگان از نوسانات زندگی، بکاهند.

این جا، گذر فرهنگی چهارباغ و آغاز تمرین بندگی است

بعد از خیابان کوالالامپور، نوای نه چندان واضحی از صوت قرآن به گوش می رسد، قدم ها که تند می شوند صدا هم رساتر می شود. صوت کلام الله از زبان قاریان در عصرهای دل انگیز ماه مبارک رمضان با طراوت و عطر دل انگیز شب بوهای به جا مانده از نوروز، تو را به خویش می خوانند.

قاب ناب زندگی در محفل انس با قرآن چهارباغ

جایگاه رفیع قاریان با لباس های سفید رنگ، نمای چشم نواز گلدان های شمعدانی های قرمز، صورتی، بنفش و سفید و روزه دارانی که خط به خط درختان و جوی آب در کنار رحل ها و قرآن در حال همخوانی با قاریان هستند.

اینجا، فرقی نمی کند؛ کوچک باشی یا بزرگ، ایرانی و یا تبعه کشوری دیگر، همه به مهمانی خدا در بهشت شهر اصفهان آمده اند.

قاریان رو به روزه داران. اوّلین فرش ها را ریش سفیدان سپس مردان جوان تر و زنان در ادامه خانواده هایی که در کنار یکدیگر به خواندن قرآن مشغولند. ترکیب این عناصر، صحنه ای آفریده است که در هیچ کجای دنیا پیدا نمی شود تا شاهد آن باشی که در یکی از گذر های تاریخی جهان بر زمین بنشینی، سقف آبی آسمان بر سرت نورافشانی کند، باغی و باستانی در برت و برگ های درختان سایه بانت باشد.

قاب ناب زندگی در محفل انس با قرآن چهارباغ

در قلب چهارباغ، گروهی در مقابل رحل های قران نشسته اند و با خدا راز و نیاز می کنند و عده ای دیگر از دو سوی این میانه با یاد خدا و دل سپردن به آیات قرآن به سمت ۳۳ پل یا شمال پل در حال رفت و آمد هستند.

مردی، با یک دست، کودک خردسالش را در آغوش دارد و با دست دیگر صفحات قرآن را ورق می زند.آن سو تر، زنی است که با کودک چند ماهه اش بر روی فرش های زیبای ایرانی نشسته و قرآن تلاوت می کند. محفل قرآنی چهارباغ تنها به آن ها که روی فرش و گرد حوضچه نشسته اند، ختم نمی شود. این سو و آن سوتر هم هستند زنان و مردان جوانی که بر روی صندلی ها، سکوهای مدرسه حوزه علمیه چهارباغ یا ویلچر نشسته، قرآن کوچکی در دست و با نوای قرآن هم نوا شده اند یا مردان سخت کوشی که در حین کار در حالی که با لباس های نارنجی خود گوشه ای ایستاده اند به نوای قرآن دل می سپارند .

کودکان و نوجوانان از بخش‌های جدانشدنی این مراسم فرهنگی و معنوی هستند. دختر کوچکی که کمتر از شش سال و روسری کوچکی بر سر دارد به همراه دوستانی که امروز پیدا کرده است، دور حوض نشسته اند وبازی می کنند و چه بسیار کودکانی که از ابتدا تا انتهای مسیر با دوستان جدید خود در حال بازی یا دویدن بر روی فرش ها هستند.

پسر کوچکی با گل هایی که در مشت با هدف چرخاندن در آب حوض پنهان کرده به حرف های زنی گوش می دهد. زنی با مهربانی می گوید، اگر گل ها را بچینی دیگر این جا این قدر زیبا نیست و کودک می رود تا به دوستان خود بگوید گل ها را نچینند.

قاب ناب زندگی در محفل انس با قرآن چهارباغ

هدف برنامه های فرهنگی، جذب مخاطبان با دیدگاه های مختلف است

مدیرعامل موسسه قرآنی برهان یکی از اهداف اجرای محفل جزءخوانی قرآنی در چهارباغ عباسی برای دومین سال متوالی، رفت و آمد اقشار مختلف مردم دانست و در حالی که عکس های ثبت شده از گروه های مخاطب با پوشش های مختلف را نشان می داد، افزود: شاید برخی از رهگذران این خیابان از نظر پوشش و یا اعتقاد تفاوت هایی داشته باشند اما ایجاد وحدت و جذب گروه های مختلف فرهنگی و مذهبی به امید ایجاد شناخت و تعیین و تغییر سبک زندگی با تفکر در آیات قرآن و ایجاد نشاط اجتماعی از مهم ترین بک گراندهای این برنامه است.

انقلاب قلب را مهم ترین دستاورد برنامه های مذهبی

محمد مهدی عباسیان با اشاره به آیه ۲۸ سوره حدید، انقلاب قلب را مهم ترین دستاورد برنامه های مذهبی دانست، ادامه داد: روزانه شاهدیم افرادی با ظاهرهای متفاوت به جمع قرآنی اضافه می شوند و این بزرگترین ارزش و هدف این برنامه برای جذب و آشتی گروه های مختلف با فرامین الهی است.

از مجموعه سازمان تبلیغات اسلامی، فرماندهی امنظامی، آموزش و پرورش، شهرداری و سازمان فرهنگی و تفریحی شهرداری به عنوان دست اندرکاران اصلی این برنامه نام می برد و می گوید: بعد از اجرای برنامه محفل انس با قرآن، عده زیادی از شرکت کنندگان از اجرای برنامه در این فضای زیبا ابراز رضایت می کنند.

قاب ناب زندگی در محفل انس با قرآن چهارباغ

خادمان دهه هشتادی و حافظ قرآن

به بیان وی، برخی از رهگذران از عدم توفیق خود به هر دلیل در برنامه های مذهبی و توفیق حضور در مراسم معنوی جزءخوانی در ماه مهمانی خدا در چهارباغ عباسی سخن می گویند و حس خوب خود را از این اتفاق به زبان می آورند.

خادمان که به نظر می رسد دهه هشتادی های دوست داشتنی باشند در سرتاسر مجلس قرآنی و گذر فرهنگی چهارباغ ایستاده اند، پسران جوان فرش ها را و دختران جوان قرآن ها را دست به دست می کنند تا میهمانان جدید این محفل با آسایش به جمع قرآنی بپیوندند.

قاب ناب زندگی در محفل انس با قرآن چهارباغ

مدیرعامل موسسه قرآنی برهان در رابطه با خادمان اضافه کرد: خادمین این برنامه۴۰ دختر و پسر دهه هشتادی و حافظ کل قرآن هستند که از دو ساعت قبل از شروع برنامه و تا دو ساعت بعد از برنامه حضور فعال دارند و بی چشمداشت برای هرچه بهتر اجرا شدن این برنامه تلاش می کنند.

آصف معتمدی یکی از خادمان و حافظان قرآن این محفل نورانی است که ۱۷ سال دارد و امسال برای دومین بار از ابتدای ماه مبارک رمضان برای خدمت آمده است. به عقیده وی، از قشر با حجاب و بی حجاب در جلسات شرکت می کنند که همین موضوع نقطه عطف محفل قرآنی است. برگزاری مسابقات فرهنگی از دیگر آیتم های دوست داشتنی شرکت کنندگان می باشد که این خادم نوجوان به آن اشاره دارد.

آسمان بر سر روزه داران نقل می پاشد

ریسه هایی با دو خورشید ۱۲ ضلعی که بر یکی شهر رمضان و بر دیگری شهر زندگی نوشته شده و تصاویری از فانوس بالای سر روزه داران آذین بندی شده است.

بر زیر درختان چهارباغ در کنار جمع، مردی بر ویلچر نشسته، اشک گونه هایش را پاک می کند و زیر لب با خدا زمزمه می کند. آن سوتر، زنی دست به دعا برده است و این سوتر رهگذرانی که با هر نوع حجاب و پوششی چند دقیقه ای توقف می کنند، چشمان خود را می بندند، حاجتی می طلبند شاید هم برای لحظه ای خلوت به جمعیت نگاه و به نوای قر آن دل می سپارند یا همنوا با لبیک یا حسین می شوند و گاهی هم فیلم یا عکسی می گیرند.

گاه و بی گاه به هنگامه راز و نیاز، شکوفه ها و گلبرگ درختان بر سر روزه داران چون دانه های نقل چرخان می شوند.

عطر شب بوها با نوای دلنشین آب حوض و همخوانی قاریان جانی و حالی شیرین بر جان روزه داران، رهگذران و چهارباغ بخشیده است.

قاب ناب زندگی در محفل انس با قرآن چهارباغ

استقبال محفل قرآنی چهارباغ در میان توریست ها

مدیر روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان با اشاره به بازدیدها و استقبال گروه های مختلف ایرانی و غیر ایرانی از محفل انس با قرآن، افزود: توریست های مختلفی در هنگام برگزاری مراسم با ذوق فراوان، اجرای مراسم را تماشا می کنند همچنین گروه های مختلفی از کشورهای عربی و اروپایی برای تصویربرداری و نحوه برگزاری آن مراجعاتی داشته اند.

محمد حسین پسندیده با اشاره به گروه های دانش آموزی و دانشجویی که از این مراسم قرآنی، بازدید داشته اند، گفت: حضور هیئات، جوانان، نوجوانان و گروه های مختلف مردمی نشان می دهد که مردم از برنامه های فرهنگی و مذهبی نو و همراه با خلاقیت استقبال می کنند.

هرچه به غروب، نزدیک تر می شویم، چهارباغ شلوغ تر، رفت و آمدها بیشتر و روزه داران دیگری به سمت مراسم می آیند.

حتماً نباید بر روی فرش ها بنشینی تا دلت به رنگ شمعدانی ها در آید و طراوت ماه رمضان بر جانت بنشیند، این روزها گذر از چهارباغ بیش از هر زمان دیگری حس و حال دلت و تمنای جانت را گوارا و آرام می سازد.

قاب ناب زندگی در محفل انس با قرآن چهارباغ

این چهارباغ گواه است و شهادت می‌دهدکه این روزها چه زنان و مردانی بر این زمین مقدّس گرد هم آمدند، خدا را خواندند، دل بی تابشان را در میان جاذبه های این گذر و برنامه فرهنگی، آرام نمودند، با آیه به آیه و سطر به سطر آیات نورانی کلام الله، سبک زندگی خود را با ساختند و تصویری زیبا و فراموش نشدنی در قاب اصفهان، شهر تمدّن و فرهنگ آفریدند.

گزارش: نازیلا انصاری پور

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha