پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 9, 2024
غریب

حوزه/ به همت انجمن سواد رسانه طلاب، محفل نقد و بررسی فیلم سینمایی"غریب" در مؤسسه فرهنگی، رسانه ای شناخت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام علی قهرمانی، معاون پژوهش انجمن مطالعات فضای مجازی حوزه علمیه قم طی سخنانی در نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی"غریب"با اشاره به این که نمی توان این فیلم را در ژانر بیوگرافی دسته بندی کرد، اظهار داشت: با وجود تلاش های کارگردان و تیم سازنده، فیلم غریب نتوانسته همه ابعاد زندگی شهید محمد بروجردی را ترسیم کند که البته با توجه به محدودیت زمانی یک فیلم سینمایی، امری طبیعی است و لذا مخاطب می بایست برای آشنایی بیشتر با این شهید والامقام و فعالیت ها و خدماتش در کردستان آن هم در بحبوحه سال های پرآشوب ابتدای انقلاب به مطالعه کتاب های مربوطه بپردازد.

وی افزود: به نظر می رسد که این فیلم را می توان در شمار فیلم های ژانر مستند داستانی قرار داد و به تحلیل آن پرداخت، ضمن آن که عوامل سازنده از کتاب زندگی نامه شهید بهره گرفته و تلاش کرده اند که اثری قابل قبول و ارزشمند را به مخاطب ارایه کنند.

مدرس و پژوهشگر رسانه همچنین گفت: از سویی در بخش هایی از فیلم، شاهد ریتم کندی هستیم، ضمن آن که به برخی از وجوه شخصیتی شهید بروجردی در این اثر به خوبی پرداخته شده اما برخی دیگر از وجوه شخصیتی ایشان، کمرنگ مورد توجه قرار گرفته است.

وی بیان داشت: با وجود برخی ضعف ها باید به دست اندرکاران تولید و حامیان این فیلم ها، حقیقتاً دست مریزاد گفت، هر چند که نیاز است به شکل قوی تر و با کار پژوهشی و جمعی بهتری در آینده به تولید این قبیل آثار همت گماشت.

وی افزود: شهید بروجردی شخصیتی است که به عنوان مسیح کردستان در عین حال که چهره ای نظامی است اما در عرصه جنگ فرهنگی و خدمت رسانی نیز بسیار خوش درخشیده و این ابعاد زندگی ایشان باید در آثار سینمایی بهتر و قوی تر به نمایش درآید.

حجت الاسلام قهرمانی همچنین ابراز داشت: ضعف ما متأسفانه بیشتر ناظر به بحث فناوری فرهنگی و رسانه ای است و این که باید یاد بگیریم چه محتوایی را در چه قالبی و چگونه عرضه کنیم تا مخاطب با آن ارتباط بهتر و مؤثرتری برقرار کند.

دکتر حوریه بزرگی، منتقد سینما و پژوهشگر سواد رسانه نیز با اشاره به این که با وجود تلاش کارگردان و عوامل سازنده، فیلم در بخش هایی نتوانسته به خوبی حق مطلب را درباره شهید بروجردی ادا کند، گفت: به نظر بنده، این اثر از حیث فیلمنامه و روایت قصه، لطمه دیده، هر چند که همین که بعد از گذشت چهل سال در قالب یک فیلم سینمایی به شهید بروجردی و حماسه ماندگار ایشان در قضایای کردستان در اوایل انقلاب پرداخته می شود، ستودنی است.

وی افزود: در بخش هایی از این فیلم سینمایی احساس می شود که هنوز گویا تکلیف فیلمساز با اثر و قهرمانش مشخص نیست، ضمن آن که ما به عنوان مخاطب، منطق برخی رویدادها و وقایع فیلم را به درستی متوجه نمی شویم.

وی گفت: شخصیت پردازی ناقص از دیگر نقاط ضعف فیلم غریب است، هر چند که بنده معتقدم در دنیای امروز که عصر شبکه های اجتماعی و پسامدرن است، بیش از هر زمان دیگری نیاز به قهرمان هایی از جنس شهید بروجردی احساس می شود و این ظرفیت در بین فرماندهان شهید دفاع مقدس ما وجود دارد که با ساخت آثاری قوی، مخاطب را بیش از پیش با این ظرفیت عظیم آشنا نماییم.

بزرگی در خاتمه بیان داشت: یک واقعیتی که وجود دارد این است که ما هنوز نتوانسته ایم مکتب سینمای ایران را داشته باشیم و برای تحقق این امر بر اساس فرهنگ ایرانی و اسلامی خود نیاز به کارهای قوی در عرصه پژوهش داریم و این که به شکل جمعی و دغدغه مندانه به رفع خلأها در این زمینه همت بگماریم.

خبرنگار: بهزاد محمد باقری

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha