دوشنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۳ |۲۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 3, 2024
خانم ستاری

معاون فرهنگ سازی رویداد جایزه ملی جوانی جمعیت گفت: اگر نظام خانواده دارای پشتوانه فرهنگی نباشد و متناسب‌ با زیرساخت‌های اجتماعی به روزرسانی نشود حتی اگر قوانین خوبی از سوی دولت وضع و خدماتی بالایی ارائه شود باز هم نظام خانواده و تحکیم آن در خطر است لذا باید فرهنگ‌سازی صحیح شکل گیرد .

حجت‌الاسلام صالحی، معاون فرهنگ سازی جایزه ملی جوانی جمعیت کشور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، گفتمان‌سازی رویداد جایزه ملی جوانی جمعیت اعلام کرد و گفت: لازمه هر اقدامی گفتمان‌سازی است و یکی از مشکلاتی که که هر کشوری را تهدید می‌کند بحث سالمندی، کاهش ولادت و کاهش متغیرهای نظام خانواده است .

وی ادامه داد: اگر نظام خانواده دارای پشتوانه فرهنگی نباشد و متناسب‌ با زیرساخت‌های اجتماعی به روزرسانی نشود حتی اگر قوانین خوبی از سوی دولت وضع و خدماتی بالایی ارائه شود باز هم نظام خانواده و تحکیم آن در خطر است لذا باید فرهنگ‌سازی صحیح شکل گیرد .

حجت‌الاسلام صالحی تشریح کرد: امروز شاهد هستیم که به میزانی که رفاه خانواده‌ها افزایش پیدا می‌کند هم میزان طلاق افزایش پیدا کرده و هم میزان زیست تجردی و هم اقبال آنها به فرزندآوری کاهش پیدا می‌کند.

وی افزود: موازنه رفاه اقتصادی با رفاه فرزندآوری موازنه مخالف است چراکه ممکن است رفاه اقتصادی شکل گرفته باشد، اما گفتمان فرهنگی و زیرساخت آن ایجاد نشده باشد به دلیل اینکه بدنه فرهنگی و باور فرهنگی وجود ندارد لذا از قوانین خانواده چه در ازدواج، چه در تحکیم و چه در فرزندآوری تمکین نمی‌کنند .

وی با تأکید بر اینکه رویدادهای جمعیتی و تحکیم خانواده نیازمند مقدمه فرهنگی است، گفت: این مقدمه باید همواره در کنار سیاست‌گذاری وجود داشته باشد لذا ممکن است در مسئله جمعیت و فرزندآوری تبدیل به اولویت نظام و جامعه شود اما مردم اقدامی نکنند حتی سیاست‌های تشویقی اعم از شغلی و اقتصادی و تسهیلاتی و مشوق‌هایی مانند ارائه خودرود بدون قرعه‌کشی اتخاذ شد اما به دلیل اینکه پیوست فرهنگی آن دیده نشده است پیشران نیست.

معاون فرهنگ سازی جایزه ملی جوانی جمعیت کشور عنوان کرد: ما شاهد هستیم که تعدادی از افراد حاضر هستند قید مشوقی مانند دریافت خودرو را بزنند اما اقدامی در حوزه فرزندآوری نداشته باشند و از سوی دیگر تعداد دیگری از خانواده‌ها هیچ تسهیلاتی نمی‌خواهند اما نسبت به فرزندآوری اقدام می‌کنند چراکه غلبه فرهنگی در آنجا وجود دارد.

وی تأکید کرد: رویداد خروجی محور اهدای جایزه ملی که امسال نخستین بار در کشور با توجه به ماده 19 قانون جوانی جمعیت که دولت مکلف هست از 7 مخاطب بیان شده منتخب داشته باشد و جوایزی اهدا کنند اجرا می‌شود.

وی بیان کرد: در این رویداد ما صرفا قصد اعطای جایزه به هفت نفر نداریم بلکه هدف ما این است که به دنبال این جوایز اثر فرهنگی ایجاد شود؛ طی جلساتی و بررسی‌های انجام شده پیوست‌های فرهنگی برای خانواده‌های منتخب دیده شده است لذا صرف فرزندآوری برای کسب امتیاز کفایت نمی‌کند و هر فردی و مجموعه‌ای در هر جایگاهی باید دارای پیوست فرهنگی داشته باشد.

حجت‌الاسلام صالحی خاطرنشان کرد: در بعد نخست پیوست فرهنگی نظام ارزشی است که کثرت اولاد در جامعه به عنوان ارزش شناخته شود و در بعددوم یاری رساندن اعضای خانواده به یکدیگر در امور زندگی و تربیتی است.

وی افزود: بعد سوم فرهنگ‌سازی مادی است که ساختار و سبک زندگی با فرزنداوری متناسب باشد؛ در اموری مانند آپارتمان‌سازی، مدارس، مبلمان شهری، خودروی طراحی شده در جامعه با خانواده‌های دارای فرزندان بیشتر متناسب باشد.

معاون فرهنگ سازی جایزه ملی جوانی جمعیت کشور عنوان با تأکید بر اینکه در رویدادی جایزه ملی که در 30 اردیبهشت با حضور رئیس جمهور برگزار می‌شود، پیوست فرهنگی نقش مهمی دارد، گفت: روح این جایزه شعارهای آن است و روح شعارها مشارکت اجتماعی افراد است که هشت‌گذاری و شعار محوری "سهم من از جوانی جمعیت ایران" انجام شده است.

وی با بیان این اینکه این رویداد دارای دو شاخصه است،گفت: نخست خروجی‌محور است و کلیه دستگاه‌ها و مجموعه‌ها باید پاسخگوی عملکردشان در حوزه جمعیت باشند و دوم بعد فرهنگی است که می‌تان گفت شدت پررنگ است به گونه‌ای که شاخصه فرهنگی در این رویداد جزو الزامات ارزیابی در این رویداد است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha