یکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳ |۲۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 2, 2024
مهدی کرد فیروزجایی

حوزه/داستان نویس و پژوهشگر حوزوی تصریح کرد: تقویت ایمان و امید در بستر داستان و ادبیات، رسالت مهم نویسندگان متعهد است.

مهدی فیروزجایی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم تقویت ایمان و امید در جامعه، اظهار داشت: این موضوع البته در گذشته نیز از سوی ایشان مطرح شده و موضوعیت داشته، در واقع حضرت آقا به ما یادآوری کرده و تذکر می دهند که همه باید در راستای تقویت ایمان و امید در کشور قدم برداریم و هر کسی در این باره به سهم خود مسئولیت دارد.

وی افزود: این مهم به خصوص در شرایطی که امید از سوی رسانه های معاند مورد هجمه و تخطئه قرار گرفته، بسیار حائز اهمیت و ضروری است و نباید بگذاریم که دشمن در جنگ نرم رسانه ای، امید در جامعه ما را تضعیف کند.

وی همچنین گفت: تأکید بر این مساله هم از حیث عقلی و هم شرعی یک بایسته به شمار می رود، کما این که ما به عنوان مسلمان باید به وعده الهی امید داشته باشیم و اگر در مسیر درست و اهداف عالی قدم برداریم و اهل صبر و استقامت باشیم، قطعاً نصرت خدای متعال نیز شامل حال ما می شود.

این نویسنده و پژوهشگر حوزوی ادامه داد: همه توفیقاتی که ما تاکنون به برکت انقلاب اسلامی داشته ایم به خاطر این بوده که ایمان و امید سرلوحه کارهایمان بوده است.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب در سخنرانی های قبلی نیز بر مساله جهاد امیدآفرینی تأکید کرده بودند و امروز نویسندگان متعهد و انقلابی در قبال جامعه مخاطب خود مسئول تحقق این موضع هستند، ضمن آن که رهبری در تولید آثار هنری نیز تذکر داده بودند که اخلاق و امیددهی مورد توجه و در اولویت باشد.

فیروزجایی ابراز داشت: ایشان اخیراً بر بحث ایمان و امید به شکل توأمان تأکید کردند و البته باید توجه داشت که ایمان گستره ی بسیار وسیعی دارد و نمی شود به شکل محدود در ادبیات برایش مصداق پیدا کرد اما باید ایمان به خدا، ایمان به آینده، ایمان به هدف و تقویت این ها در دستور کار باشد.

وی افزود: "ما می توانیم" باید به شعار ی تبدیل شود که عملیاتی سازی می شود و این را باور داشته باشیم که حقیقتاً آینده از آن ماست به شرط آن که اهل کار و تلاش باشیم و از مشکلات و فشارها نهراسیم.

این کارشناس ادبی و فرهنگی همچنین تصریح کرد: در بخش قابل توجهی از آثار ترجمه ای در ادبیات و داستان، متأسفانه ایمان و امید در جامعه مورد هدف قرار گرفته و سیاه نمایی ها در این زمینه گاه زیاد است و از سویی برخی نویسندگان داخلی نیز آثاری در حوزه رمان و داستان خلق می کنند که بیش از همه رنج و مشقت و محدویت ها در آن پررنگ است تا امید به آینده.

وی گفت: در اغتشاشات پاییز سال گذشته نیز به عنوان مثال در بیانیه موسوم به نویسندگان کودک و نوجوان به طور خاص همین ایمان و امید مورد هجمه قرار گرفت و مشخص بود که این ها خط را از خارج از کشور و همسو با اهداف دشمن گرفته اند و آن را در داخل کشور دنبال می کنند.

فیروزجایی ادامه داد: جالب این که بخش زیادی از کسانی که این بیانیه را امضا کرده بودند، عملاً در سیستم و دستگاه جمهوری اسلامی رشد یافته و از مواهب هم بهره مند هستند اما عملاً در راستای تضعیف و لگدکوب کردن امید و ایمان جوانان و نوجوانان ایرانی و نسل جدید قدم برمی دارند.

وی گفت: نویسنده باید در کنار نقد به کاستی ها و ضعف ها به نحوی قلم بزند که امید و ایمان در جامعه افزایش پیدا کند و در این راستا تعهد لازم را داشته باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha