دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۲ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 20, 2024
تصاویر/اقامه نماز جمعه شهرستان ماکو

حوزه/ حجت الاسلام هاشمی گفت: طرح مهار آبهای مرزی در ماکو از سال ۱۳۹۴ آغاز و ۹۰ درصد آن اجرا و بعد از آن رها شد، لذا بهره‌برداران طرح ناقص را از دولت تحویل نگرفتند و این امر باعث شد بسیاری وسائل آن نیز به سرقت برود و این طرح هنوز هم به خاطر بی‌کفایتی برخی مسئولین عقیم مانده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، حجت الاسلام سید محمد هاشمی امروز در خطبه های نماز جمعه ماکو که در مسجد جامع این شهر برگزار شد، اظهار داشت: در دین مبین اسلام، توجه خاصی به کشت و زرع و کشاورزی شده است و بر این اساس از جمله مهمترین قراردادها در اسلام، قرارداد مزارعه و مساقات است که مربوط به کشاورزی می باشد تا بدین طریق کشاورزی توسعه پیدا کند. به همین جهت از اوایل تأسیس نظام اسلام به بهره‌برداری مناسب از منابع طبیعی و معادن و نیز آبادی زمین های بایر تأکید شده و پیشوایان دین با عمل خود، مردم را به امر کشاورزی، ترغیب و تشویق می‌ کردند.

وی افزود: پیامبر اکرم (ص) در هر نقطه‌ای که قوای اسلامی را متمرکز می‌کردند ابتدا دستور می‌داد تا چاه حفر نموده و حتی از سالهای اول هجرت آنان را وادار می‌کرد به امر کشاورزی و باغداری مشغول شوند و برای آبیاری قنات حفر نمایند. آنان نیز با سعی و تلاش خود، به این امور مشغول می‌شدند و در اثر کشاورزی، اراضی زیادی را آباد کردند.

امام جمعه ماکو خاطرنشان کرد: کشاورزی و دامداری از جمله‌ مهم‌ترین ظرفیت‌های شهرستان ماکو است، لذا مهم‌ترین دغدغه‌های مسئولین شهرستان، توسعه‌ی صنعت کشاورزی و صنایع وابسته‌ی به آن اعم از صنایع تبدیلی و صنایع بسته‌بندی است. برای رسیدن به این هدف، طرح مهار آبهای مرزی در ماکو از سال ۱۳۹۴ آغاز و ۹۰ درصد آن اجرا و بعد از آن رها شد، لذا بهره‌برداران طرح ناقص را از دولت تحویل نگرفتند و این امر باعث شد بسیاری وسائل آن نیز به سرقت برود و این طرح هنوز هم به خاطر بی‌کفایتی برخی مسئولین عقیم مانده است. چرا مسئولین استانی این طرح را تکمیل نمی‌کنند تا بیت المال بیش از این به غارت نرود.

وی ادامه داد: روز اول تیر ماه به نام روز تبلیغ و اطلاع‌رسانی دینی نامگذاری شده است. این روز مصادف با سالروز صدور فرمان حضرت امام(ره) مبنی بر تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی است و آن را به تمامی عزیزان عرصه‌ی تبلیغ و کسانی که اداره تبلیغات اسلامی مشغول خدمت هستند، تبریک و تهنیت عرض می‌کنم.

حجت الاسلام هاشمی ادامه داد:: بنده به دو نمونه از برنامه‌های فرهنگی تبلیغی که در شهرستان ماکو اجرا شده و اجرا خواهد شد، اشاره می‌کنم. اخیرا توسط ستاد برگزاری دهه‌ی کرامت برنامه‌های متنوعی تدوین و در طول آن دهه اجرا شد. ان شاءالله در دهه‌ی ولایت نیز توسط بنیاد بین المللی غدیر و ستاد مردمی دهه‌ی ولایت و امامت، بیش از یکصد برنامه تدوین شده که برگزار خواهد شد.

وی اضافه کرد: در آستانه‌ی روز اصناف نیز قرار گرفته‌ایم؛ از صدر اسلام بازاریان عزیز در نمازهای جماعت و جمعه حضور پیدا می‌کردند و مسائل دینی خود را از پیامبر اکرم(ص)، ائمه‌ی اطهار(ع) و علمای دین یاد می‌گرفتند.

امام جمعه ماکو تصریح کرد: بازاریان عزیز به دستور حضرت امام(ره) اعتصاب کردند و مهم‌ترین نقش را در پیروزی انقلاب ایفا نمودند و همین عزیزان بودند در پشت جبهه‌ها، رزمندگان اسلام را از نظر مالی تأمین کردند و الان نیز به زلزله‌زدگان، نیازمندان و ... کمک می‌کنند.

وی گفت: متأسفانه امروز برخی از اصناف و بازاریان از نماز جمعه فاصله گرفته اند و به همان اندازه که بین آنان و نماز جمعه فاصله افتاده، در رعایت حد انصاف دچار وسوسه‌های شیطانی شده‌اند. در اینجا لازم می‌بینم از بازاریان عزیزی که در نماز جمعه حضور مستمر دارند، نهایت تقدیر و تشکر را داشته باشم.

انتهای خبر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha