جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 10, 2024
حجت‌الاسلام و المسلمین سید احمد رهنمایی

حوزه/ حجت‌الاسلام و المسلمین رهنمایی گفت: باید با همکاری مجلس شورای اسلامی کاری کرد که از رشد قارچ گونه مراکز غیر انتفاعی جلوگیری بشود، مقام معظم رهبری نیز گفتند نباید استعدادی در کشور به خاطر مسائل مالی نتواند درس بخواند و پیشرفت کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام و المسلمین سید احمد رهنمایی دانشیار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در نشست تخصصی«اسناد بالادستی و دیدگاه‌های تربیتی» که به همت کمیسیون تعلیم و تربیت اسلامی هفتمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی و با همکاری گروه علوم تربیتی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در سالن اندیشه این موسسه در قم برگزار شد در ارائه خود با عنوان «چشم‌انداز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از رؤیا تا واقعیت» در سخنانی گفت: یک سند خوب سندی است که دارای چشم اندازی باشد که تا حد بالایی قابلیت اجرایی شدن داشته باشد و همچنین در عین اینکه واقع نگر هست واقع گرا نیز باشد.

وی افزود: از دیگر شرایط یک سند خوب و اثرگذار این است که اشراف کاملی به شرایط پیش بینی شده داشته باشد و یک گروه پیش آهنگ برای تحقق منویات سند از قبل تعیین شده باشد و ضمیمه سند باشد.

حجت الاسلام والمسلمین رهنمایی خاطرنشان ساخت: چشم اندازی موفق است که قدرت کنترل اوضاع و شرایط را داشته باشد، سندی موفق است که نوید بخش، امیدآفرین و در نهایت رضایت بخش باشد.

دانشیار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: باید دقت کنیم که چند درصد از منویات سند بنیادین آموزش و پرورش محقق شده است، ادعا شده که تنها ده درصد از این سند محقق شده است که واقعا جای نگرانی دارد، عوامل نفوذی اسنادی را اجرایی کردند که زمینه را معکوس کرد و روند پر افت و خیر نظام تعلیم و تربیت کشور را با اجرای سند۲۰۳۰ متوقف کردند.

حجت الاسلام والمسلمین رهنمایی گفت: پراکندگی نظامات آموزش و پرورش در کشور یکی از معضلات جدی ماست، در هیچ کجای دنیا نظامات آموزشی اینگونه پراکنده نیست و در دنیا سعی کرده اند به تمرکز دست پیدا کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه تمرکز موجب هم افزایی می شود به راه حل های برون رفت از این آشفتگی و پراکندگی نظامات آموزشی پرداخت و گفت: برای برون رفت از این وضعیت نظام آموزشی کشور هم راه حل های سلبی هست و هم ایجابی، یکی از راه حل ها برداشتن گام های کوتاه یک ساله به جای گام های بلندمدت ده ساله می باشد که در طول این سال نقاط ضعف و قوت طرح ها شناسایی شود و آنگاه به برنامه ریزی های بلند مدت روآورد.

دانشیار موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) رشد قارچ گونه مراکز غیر انتفاعی را از دیگر معضلات نظام تعلیم و تربیت دانست و گفت: باید با همکاری مجلس شورای اسلامی کاری کرد که از رشد قارچ گونه مراکز غیر انتفاعی جلوگیری بشود، مقام معظم رهبری نیز گفتند نباید استعدادی در کشور به خاطر مسائل مالی نتواند درس بخواند و پیشرفت کند.

حجت الاسلام والمسلمین رهنمایی در پایان سخنان خود گفت: بنیادی ترین ریشه استحکام یک ملت نظام آموزش و پرورش آن کشور است و دنیا نیز به این موضوع مهم واقف شده است و بزرگترین سرمایه گذاری های خود را به این عرصه اختصاص می هد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha