چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۹ شوال ۱۴۴۵ | May 8, 2024
آیت الله سید محمد تقی مدرسی

حوزه/ آیت الله سید محمد تقی مدرسی گفت: غدیر مهم‌ترین ایستگاه آزمایش میزان پایبندی مردم به امر پیامبر اکرم (ص) قبل از امتحان آنها در پذیرش ولایت علی بن ابی طالب (ع) بود.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری «حوزه»، آیت الله سید محمد تقی مدرسی از علمای عراق در سخنانی به مناسبت عید غدیر گفت: روز غدیر تجلی ولایت الهی بر بشر می‌باشد که در وجود مبارک حضرت امیر مؤمنان علی (ع) پس از پیامبر اکرم (ص) متبلور شده است. از این رو روز غدیر عیدالله الاکبر یعنی بزرگ ترین ضیافت خداوند است. این روز مهم ترین ایستگاه آزمایش میزان پایبندی مردم به امر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) قبل از امتحان آنها در پذیرش ولایت علی بن ابی طالب (علیه السلام) بود.

وی در ادامه با اشاره به اطاعت تکوینی و تشریعی افزود: همه مخلوقات، مطیع اوامر خداوند متعال هستند، لذا به صورت تکوینی ولایت خداوند بر آنها تحمیل شده است، اما انسان در این دنیا به دلیل حکمت آزمایش الهی، از آزادی برخوردار شده است که در این صورت ممکن است ولایت خداوند را ترک کرده و بر جنابش تمرد کند که در این صورت وقتی از ولایت خداوند خارج گردد، چه بخواهد یا نخواهد در ولایت شیطان وارد می‌شود و این خسران بزرگی است.

آیت الله مدرسی در ادامه به تبیین ولایت رسول خدا (ص) بر امت و ادامه داشتن آن با ولایت ائمه (ع) پرداخته و افزود: منظور از ولایت رسول خدا (ص) بر امت این است که او صلاحیت امر دارد و اطاعت از اوامر او به اندازه اطاعت از خداوند متعال لازم است و او ولیّ ماست و زمام اداره زندگی ما را به دست گرفته است. امر الهی در امر پیامبرانش تجلی یافته است چنان که خداوند متعال می فرماید: (و ما أرسلنا من رسولٍ إلا لیطاع بإذن الله).

وی افزود: خداوند ویژگی پذیرش ولایت رسول خدا (ص) را در روز غدیر نیز قرار داد بلکه دستوری که پیامبر اکرم (ص) در روز غدیر در نصب امام علی (ع) به عنوان جانشین و خلیفه برای امت ترسیم کرد، با شهادت او به اتمام نرسیده است بلکه با ائمه دیگر (ع) پس از او تا امام منتظر (عج) ادامه یافته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha