پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ |۱۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 23, 2024
تصاویر/ نشست خبری همایش آیت الله شهید شیخ فضل الله نوری

حوزه/به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی همزمان با برپایی همایش ملی شیخ شهید، از کتاب ارزشمند و فاخر «شیخ شهید، فقیه تهران، دیده بان ایران» تالیف مرحوم استاد علی ابوالحسنی منذر رونمایی خواهد شد.

حجت‌الاسلام محمدصادق ابوالحسنی، دبیر علمی همایش ملی شیخ شهید در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با بیان اینکه آثار شیخ فضل الله نوری در طول تاریخ مغفول مانده است و امروز هم همچنان مظلوم است، با بیان اینکه در دیدار سال ۱۳۹۷ تاریخ‌پژوهان معاصر با مقام معظم رهبری، ایشان فرمودند که امروز هم به شیخ فضل الله هجمه صورت می‌گیرد، افزود: روز و هفته و ماهی نیست که در قالب‌های مختلف مکتوب و نشست و مقاله و ... ایده‌های سکولار مشروطه در حال تکرار نباشد و باید بازنگری علمی در این عرصه صورت بگیرد و از شخصیت‌های احیاگر شیخ شهید مانند شیخ حسین فاضل لنکرانی و استاد علی ابوالحسنی منذر تجلیل شود. در این همایش اثری نو از استاد علی ابوالحسنی منذر با عنوان «شیخ شهید، فقیه تهران؛ دیده‌بان ایران» هم رونمایی می‌شود.

استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: امتیاز این اثر این است که استاد ابوالحسنی منذر این مدخل را در دهه هشتاد برای دانشنامه علمای مشروطه نوشته شده بود ولی منتشر نشد ولی برای این همایش برای اولین بار رونمایی خواهد شد. از جمله مطالب جالب این کتاب مصاحبه منتشر نشده استاد منذر با خاندان شیخ فضل‌الله است. عجیب اینکه تاریخ در حال تکرار است؛ اگر روزی فرزند آیت‌الله شیخ فضل‌الله یعنی میرزامهدی نوری در پای دار پدر کف زد انتقام تاریخ صورت گرفت زیرا بعد از انقلاب، کیانوری فرزند میرزامهدی دستگیر شود و پرونده وی به دست ناصر نوری، نواده دیگر شیخ فضل الله افتاد و در بازجویی زندان، کیانوری اعتراف کرد انحراف من ناشی از تفکرات و اندیشه پدرم یعنی میرزا مهدی نوری بوده است.

وی درباره آثار شیخ فضل‌الله گفت: وی در حالی که یک طلبه ۲۰ ساله بوده است در تهران و در حالی که هنوز میرزای شیرازی را در نجف درک نکرده است ۲۵ قاعده فقهی را در ۵۰۰ بیت به عربی به نظم درآورده است. وقتی ۲۰ سال در نجف و سامراء درس خواند قطعا جزء مجتهدین مسلم بوده است.

دبیر علمی این همایش در پایان تصریح کرد: آیت‌الله فاضل لنکرانی در سخنرانی خود به مباحث فقهی مرتبط و شبهه استبدادگرایی جواب خواهد داد. استاد رشاد نیز به مناسبات شیخ و میرزای شیرازی و برخی مباحث فقهی اصولی این عالم شهید خواهد پرداخت.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha