چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۹ شوال ۱۴۴۵ | May 8, 2024
حجت الاسلام سروری

حوزه/ یک کارشناس حوزوی گفت: مهمترین راهکار برای اصلاح بی اخلاقی‌ها و به نوعی کج اخلاقی‌ها، برقراری ساختار عدالت گستر و فعالیت‌های عدالت محور در عرصه‌های مختلف و در بدنه کل جامعه است؛ چون اگر عدالت، محور اصلی جامعه شد دیگر نیاز به رویکرد مبارزه نیست.

حجت‌الاسلام و المسلمین حجت‌ الله سروری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه عنوان کرد: از مهمترین موضوعاتی که هر جامعه‌ای سخت به آن احتیاج دارد، مسائل اخلاقی است که در سایه آن آرامش، آسایش، شادکامی، بالندگی، پویایی، امنیت، کار و تلاش، شکوفایی استعداد، رونق اقتصادی و به نمایش گذاشتن جلوه‌های والای انسانی و در یک کلمه "سعادت" را برای آن به ارمغان می‌آورد.

وی با بیان اینکه جامعه، بدون اخلاق جامعه رو به سقوط انسانی است و زندگی در آن جامعه مفهوم واقعی خود را از دست می دهد، اظهار کرد: به صراحت می توان گفت که یکی از مهم‌ترین گمشده‌های جوامع بشری اخلاق است.

نویسنده کتاب اخلاق کریمانه تصریح کرد: اگر واقعا ما بخواهیم آسیب‌های اجتماعی از جامعه رخت بربندند، باید اخلاق الهی را در جامعه رواج دهیم نه اخلاق سلیقه ای؛ زیرا جامعه بدون اخلاق راه به جایی نخواهد برد.

وی ادامه داد: اگر دروغ گویی، ریا، تزویر، تهمت و افترا، شایع پراکنی و کج اخلاقی دیگر در جامعه رواج یابد آن جامعه به سوی افول، اضمحلال و انحطاط اخلاقی سوق داده می‌شود و در مقابل اگر انسانیت، خدا باوری معاد باوری، صداقت و راستگویی، رعایت حقوق دیگران و احترام به هم نوع و… از دغدغه‌های جامعه شد، در این صورت اخلاق، امنیت و اعتماد در جامعه بیشتر خواهد شد.

وی بیان کرد: اتفاقات و حوادثی که برخی اوقات در فضای حقیقی و مجازی جامعه ظهور و بروز پیدا می‌کند نشان از وجود بد اخلاقی‌ها و به نوعی سقوط اخلاقی در جامعه دارد که مصداق آن را می‌توان در خشونت‌ها، درگیری‌ها، توهین، فحاشی ها، تهمت‌ها، دروغ ها و تجاوز به حریم خصوصی افراد عنوان کرد.

این پژوهشگر اضافه کرد: بسیاری از جامعه شناسان و روانشناسان اجتماعی بر این باور هستند که جاری سازی ارزش‌های اخلاقی در جامعه لازم و واجب است چرا که معتقدند، اخلاق در جامعه با مشکلات جدی روبرو شده است.

نویسنده کتاب آثار خوش اخلاقی افزود: بدون تردید، خوب زیستن و رسیدن به سعادت، آرزوی هر انسانی است، آدمی همیشه در پی راهکاری بوده است که بتواند با عمل به آن‌ها، مناسبات خود را با دیگران شکل بخشد و بقای حیات خویش را تضمین کند. از این رو، آدمی نیازمند نظام ارزش‌ها الهی بوده است.

وی یادآور شد: قانون و نظام اعمال و رفتار آدمی همان «علم اخلاق» است که قادر است ما را از خطر سقوط نجات دهد؛ در میان همه علوم، علم اخلاق ضروری ترین علم برای انسان است؛ چرا که در تمام اوراق کتاب زندگی دخالت و نظر دارد، و بدون آن زندگی اجتماعی و فردی در ورطه سقوط است.

حجت الاسلام و المسلمین سروری ادامه داد: طبیعت انسان میل به نفع طلبی دارد و این خود عاملی برای جلوگیری از برپایی جامعه آرمانی است. بسیاری از کشمکش‌های اجتماعی از این طبیعت انسان ناشی می‌شود.

وی عنوان کرد: جمله‌ای سراسر نور در فرمایشات رسول خدا صلّی الله علیه و آله هست که زیبا ترین درخواست را از خداوند کریم دارند: «اللَّهُمَّ اهْدِنِی لأَحْسَنِ الأَعْمَالِ وَأَحْسَنِ الأَخْلاقِ، فَإِنَّهُ لا یَهْدِی لأَحْسَنِهَا إِلا أَنْتَ؛ پروردگارا مرا به نیکوترین اعمال و زیباترین اخلاق هدایتم فرما؛ زیرا جز تو هدایت گری به خوبی‌ها نیست.» محجه البیضاء، ج ۵،‌ص ۹۲

نویسنده کتاب اخلاق داروی همه دردها گفت: در این میان توجه به مساله اخلاق، که یکی از ارکان سه گانه معارف دینی در کنار اعتقادات و احکام مطرح است، می‌تواند افراد جامعه را از هرگونه عیب و نقص منزه و مبرا ساخته و او را به اوج قله‌های کرامت اخلاقی برساند.

وی بیان کرد: به عقیده من، مهمترین راهکار برای اصلاح بی اخلاقی‌ها و به نوعی کج اخلاقی‌ها، برقراری ساختار عدالت گستر و فعالیت‌های عدالت محور در عرصه‌های مختلف و در بدنه کل جامعه است؛ چون اگر عدالت، محور اصلی جامعه شد دیگر نیاز به رویکرد مبارزه نیست.

۶۲/۳۱۳

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha