جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 17, 2024
کد خبر: 1104351
۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۱
نشست

حوزه/ مدیر آموزش دانشگاه قم از حمایت‌های ویژه برای رتبه‌های برتر خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، اکرمی در نشست خبری راه‌اندازی دانشکده علوم و فناوری‌های همگرا در دانشگاه قم که ۲۹ مرداد در دانشگاه قم برگزار شد، عنوان کرد: با توجه به سیاست گذاری‌های و آرمان‌های کشور نمی‌توانیم چشم خود را بر روی پیشرفت‌های علمی جامعه جهانی ببندیم.

معاون آموزش دانشگاه قم با بیان اینکه پیشرفت علمی به صورت ثانیه‌ای در دنیا رقم می‌خورد، اظهار کرد: با توجه به پیشرفت‌های علمی که در جهان در حال رخ دادن است در ده سال آینده بسیاری از مشاغل دیگر وجود نخواهند داشت بر همین اساس دانشگاه‌ها باید تحولات لازم را در برنامه های خودشان شکل بدهند.

وی افزود: نظام آموزش عالی این برنامه را مدنظر قرار داده است و ایجاد رشته‌های جدید و بین رشته‌ای، متناسب سازی سرفصل‌ها، ماموریت گرایی دانشگاه، ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت از جمله اقداماتی است که در این راستا صورت گرفته است.

اکرمی با اشاره به سند تحول نظام آموزش عالی گفت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در راستای این سند، طرح تحول را رقم زد و کمیته‌های تحول را در دانشگاه های مادر هر استان تشکیل داد و برنامه‌هایی مانند ایجاد دانشکده‌های علوم و فنون راهبردی بین رشته‌ای، برنامه تعیین دانشگاه در حوزه بین المللی، تاکید بر ارتباط جدی با صنعت و بورس صنعتی دانشجویان را توصیه کرد.

معاون آموزش دانشگاه قم با اشاره به اینکه ۲۰ آذر ۱۴۰۱ اولین جلسه کمیته تحول در دانشگاه قم برگزار شد، بیان کرد: با توجه ظرفیت‌های استان قم، پتانسیل‌های دانشگاه قم و نیازهای بومی استان حوزه‌های جدیدی دانشی که می توان در دانشگاه راه اندازی و مدیریت کنیم را بررسی شد و اقدامات در راستای مصوبات این کمیته تحول آغاز شد که از جمله آن تاسیس دانشکده علوم و فنون همگرا است.

وی اظهار کرد: علاوه بر دانشکده علوم و فنون همگرا، تاییدیه دانشکده هنر و معماری اسلامی با سه گرایش معماری اسلامی، شهرسازی اسلامی، فلسفه و حکمت دین از هیات امنا اخذ شده است.

دانشجویان برتر بورس صنعتی می‌شوند

اکرمی در رابطه با ارتباط دانشگاه با صنعت تصریح کرد: رایزنی‌های لازم با بنیاد نخبگان صورت گرفته است تا ۵۶ دانشجوی از رشته‌های مختلف به صورت بورسیه صنعتی جذب شوند و با شرکت‌های صنعتی فعال در استان فعالیت کنند.

وی عنوان کرد: ۱۰۵ دانشجوی مشترک با دانشگاه فرهنگیان جذب خواهیم کرد که در رشته‌های علوم پایه فیزیک، ریاضی، زیست و شیمی مشغول به تحصیل می‌شوند و در آینده به عنوان دبیر در آموزش و پرورش جذب می‌شوند.

معاون آموزش دانشگاه قم گفت: بر اساس مصوبات وزارت علوم، دانشگاه می‌تواند تا ۲۰ درصد ظرفیت مقطع دکتری را به صورت استاد محور جذب کند که برنامه‌های لازم برای بهره مندی از این امر صورت گرفته است همچنین برای رتبه‌های برتر نیز طرح‌های تشویقی در نظر گرفته شده است که به صورت مستمر مبلغی را به عنوان کمک هزینه تحصیلی دریافت کنند.

اکرمی عنوان کرد: در حوزه بین الملل نیز دانشجویان خارجی در قالب بورس و دانشجویان شهریه پرداز جذب شده‌اند همچنین تفاهم‌نامه‌هایی با برخی از دانشگاه‌های سایر کشورها مانند عراق منعقد شده است. تفاهم نامه‌ای نیز منعقد شده است تا شعبه‌ بین المللی دانشگاه را در چابهار داشته باشیم.

وی با بیان اینکه یکی از افتخارات دانشگاه قم توجه ویژه به جایگاه بانوان در دانشگاه قم است، گفت: دانشگاه قم فضاهای اختصاصی را برای بانوان تدارک دیده است همچنین هرساله بخشی از اعضای هیأت علمی از بانوان انتخاب می‌شوند.

حمایت از رساله‌ها و پایانامه‌های تقاضا محور

حجت الاسلام والمسلمین فراهانی، معاون پژوهشی دانشگاه قم، در این نشست عنوان کرد: در راستای حمایت از پژوهش‌ها و ارتقای سرانه علمی اقدامات متعددی از جمله افزایش سه برابری پژوهانه و دو برابری تشویقی پژوهش صورت گرفته است.

وی بیان کرد: سیاست دانشگاه بر این است که پایان نامه‌ها و رساله‌ها به صورت نیاز محور و تقاضا محور صورت بگیرد و در همین راستا برای رساله‌ها و پایانامه هایی که تقاضا محور باشند تشویقی تعلق می‌گیرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین فراهانی اظهار کرد: در بخش ارتباط با صنعت نیز قراردادها و تفاهم‌نامه های متعددی با با سازمان های خصوصی و دولتی منعقد شده است تا اعضای هیأت علمی در راستای رفع نیازهای کشور فعال شوند.

وی با بیان اینکه در زمینه اشتغال نیز اقدامات متعددی از جمله طرح هجرت به صورت ملی برگزار شد، اضافه کرد: در شهریور ماه سال جاری طرح هجرت سه ویژه بانوان برگزار می‌شود.

معاون پژوهشی دانشگاه قم با بیان اینکه دانشکده حقوق دانشگاه قم رتبه پنجم در کشور را دارد، ادامه داد: رتبه هفت کشوری در استناد به مقالات، رتبه اول در جذب دانشجویان بین المللی، ۱۲ مرکز پژوهشی، دو پژوهشگر یک درصد جهان، ۶ پژوهشگر دو درصدجهان، ۵۱ شرکت مرکز رشد و هفت شرکت دانش بنیان بخشی از افتخارات دانشگاه قم است.

راه اندازی دانشکده علوم و فنون همگرا در دانشگاه قم

محمود محمودی، مدیر آموزش دانشگاه قم، در این نشست عنوان کرد: در راستای طرح تحول در دانشگاه، ایده‌ها و نظرهای متعددی بررسی شد و سرانجام راه‌اندازی دانشکده علوم و فناوری‌های همگرا مورد تایید هیات علمی قرار گرفت.

وی ادامه داد: انسان در قرن بیستم توسعه خوبی داشت و از طبیعت استفاده می‌کرد اما از قرن ۲۱، جریانی در حوزه علوم ایجاد شد به طوری که خود انسان مورد مهندسی و مطالعه قرار گرفت.

محمودی افزود: حوزه همگرا درباره رشته‌هایی مانند زیست فناوری‌، نانو فناوری، فناوری اطلاعات و علوم شناختی است که در گذشته ارتباط خاصی با هم نداشتند اما در راستای این هدف (مهندسی انسان) همگرا می‌شوند.

وی اظهار کرد: بحث علوم همگرا از بنیاد علوم آمریکا شروع شد و چهار سال بعد معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای آن ستادی تشکیل داد و در زمینه فرهنگ سازی و ایجاد بسترها فعالیت می‌کنند.

محمودی با بیان اینکه بحث‌های حقوقی، فقهی و الهیاتی در کنار فناوری‌ها وجود دارد، اضافه کرد: مزیت دانشگاه قم این است که در کنار دانشکده‌های علوم پایه، دانشکده الهیات دارد که می‌تواند به خوبی در این زمینه فعالیت کند.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه قم اولین دانشگاهی است که تلاش کرده است این چهار رشته را در قالب همگرا در یک جا داشته باشد، بیان کرد: در دانشکده همگرا چهار رشته زیست فناوری‌، نانو فناوری، هوش مصنوعی و علوم شناختی وجود دارد.

محمودی با تاکید بر اینکه رشته‌های دانشکده رشته‌های همگرا کاملا بین رشته‌ای هستند و زمینه اشتغال آن‌ها اغلب در حوزه دانش بیان است، گفت: این رشته‌ها در مقطع تحصیلات تکمیلی هستند و در مقطع کارشناسی پذیرش ندارند. با توجه به اینکه این رشته‌ها به‌روز هستند از نظر پژوهشی و چاپ مقالات نیز فرصت مناسبی دارند.

وی یادآور شد: دانشگاه قم با بیش از ۵۰ فضای کارگاهی و آزمایشگاهی یکی از پر تعدادترین آزمایشگاه‌های پژوهشی و آموزشی در کشور را دارد همچنین در حوزه تجهیزات نیز سرمایه گذاری های خوبی صورت گرفته است.

مدیر آموزش دانشگاه قم عنوان کرد: دوره‌های مهارت افزایی برای دانشجویان برگزار شده است تا دانشجویان مهارت‌هایی را که در دوران تحصیل فرا نمی‌گیرند را نیز به دست آورند تا در بازار کار موفق تر باشند.

حمایت‌های ویژه از رتبه های زیر دو هزار

وی گفت: با پیگیری و مساعدت بنیاد ملی نخبگان استان قم، تعدادی بورسیه صنعتی به دانشگاه قم اختصاص داده شده است، لذا داوطلبانی که در آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ دارای رتبه ۱ تا ۲۰۰۰ باشند و طبق دفترچه راهنما یکی از کد رشته‎های ویژه بورسیه صنعتی در دانشگاه قم را انتخاب کنند، پس از قبولی و ثبت نام در دانشگاه قم، بورسیه صنعتی به آنها تعلق گرفته و جهت انعقاد قرارداد به بنیاد ملی نخبگان قم معرفی می‌شوند.

وی تاکید کرد: داوطلبان دارای رتبه ۱ تا ۲۰۰۰ در صورت انتخاب هر یک از رشته‌های دانشگاه قم طبق جدول راهنمای انتخاب رشته آزمون سراسری سال ۱۴۰۲،پس از قبولی و ثبت نام در دانشگاه، در صورتی که بورسیه صنعتی نبوده و یا حتی به صورت دانشجوی مشترک دانشگاه قم با دانشگاه فرهنگیان نیز پذیرش نشوند، در هر صورت کمک هزینه تحصیلی از سمت دانشگاه قم دریافت می کنند.

محمودی بیان کرد: به داوطلبان رتبه های ۱تا ۱۰۰۰، مبلغ ۵۰ میلیون ریال و رتبه های ۱۰۰۱ تا ۲۰۰۰ نیز مبلغ ۳۰ میلیون ریال در دو مرحله در نیمسال اول و نیمسال دوم، در طول تحصیل اعطا خواهد شد.

۶۲/۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • فائزه IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
    0 0
    سلام کسانی که فارغ‌التحصیل شدن و جزء دانشجویان برتر هستن هم تو آموزش و پرورش میتونن استخدام بشن؟