چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۹ شوال ۱۴۴۵ | May 8, 2024
دکتر شرف الدین

حوزه/ عضو هیئت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) گفت: همچنان نیازمند کارهای پژوهشی قوی در حوزه اندیشه و آثار شهید آوینی هستیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دکتر حسین شرف الدین در جلسه درس ‌گفتار تخصصی با محوریت خوانشِ کتاب "آینه جادو" شهید سیدمرتضی آوینی که به همت مدرسه فکرت در مؤسسه شناخت برگزار شد، با اشاره به آشنایی شهید آوینی با معارف نورانی قرآن و نهج البلاغه و کلام اهل بیت(ع) ابراز داشت: تأکید سید شهیدان اهل قلم این است که با وقوع انقلاب اسلامی و ظهور شخصیت بزرگی چون امام خمینی(ره) بشر وارد عصر جدیدی شده که آن را عصر توبه بشریت توصیف می کند.

وی افزود: هر چند پرونده زندگی دنیوی ایشان با شهادت در فکه آن هم در ۴۶ سالگی بسته می شود، اما در مجموع آثار نوشتاری و گفتاری ایشان و آثار منسوب به این بزرگوار به ۱۹ جلد می رسد، ضمن آن که تاکنون نیز ۴۰ کتاب به قلم نویسندگان مختلف راجع به ایشان نوشته شده است. همچنین باید اشاره کنم که از دهه ۹۰ تاکنون ۱۵ پایان نامه دانشگاهی در خصوص شهیدآوینی و آثار ایشان تدوین و ارایه شده است.

این متفکر و اندیشمند علوم انسانی همچنین با بیان این که نیازمند کارهای علمی و پژوهشی بیشتری در خصوص شهید آوینی و آثار و اندیشه ایشان هستیم، گفت: اهمیت شهید آوینی به عنوان سید شهیدان اهل قلم تا آن جاست که روز شهادت این بزرگوار به عنوان روز هنر انقلاب اسلامی نامیده شده است.

وی در ادامه با اشاره به این که تاکنون تعاریف گوناگونی از ماهیت و چیستی هنر در دنیا ارایه شده است، اظهار داشت: البته شاید نتوان تعریف دقیقی از هنر ارایه داد کما این که سید مرتضی آوینی نیز در صدد ارایه تعریف جامع و مانعی در این خصوص نبوده است اما تأکید می کند که هنر محصول تخیلات و خیال انسان است و هر چقدر که هنرمندی اهل طهارت نفس و تزکیه روح باشد، طبعاً هنر برآمده از او نیز آدمی را به سمت رشد و تعالی سوق می دهد و برعکس هنرمندی که اهل طهارت روحی نباشد، هنر مبتذل و مرتبط با شهوانیات انسانی ارایه می دهد که امروز نمونه هایش را در جهان زیاد مشاهده می کنیم.

شرف الدین همچنین افزود: قوه خیال در عرصه هنر میدان وسیعی دارد و شهید آوینی در آثار خود از جمله کتاب آینه جادو به این موضوع ورود پیدا کرده که بررسی آن ها برای محققان و پژوهشگران این عرصه مفید و کاربردی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha