چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۹ شوال ۱۴۴۵ | May 8, 2024
نشست کارکردهای اربعین در شاهین دژ

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه الزهرا (س) شاهین دژ گفت: راهپیمایی اربعین هویت انسانی و فطری انسان را بیدار کرده و آن زنده نگه می دارد و در عصری که دشمن همه اعوان و انصار خود را برای وارد کردن آسیب به هویت جوانان به کار گرفته است اربعین می تواند آن ها را از این آسیب ها حفظ کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، رقیه عبدلی امروز در نشست تخصصی کارکردهای تربیتی و اجتماعی و سیاسی پیاده روی اربعین که با حضور اساتید و طلاب خواهر مدرسه علمیه الزهرا (س) شاهین دژ و بسیجیان این شهرستان در مدرسه علمیه الزهرا (س) شاهین دژ برگزار شد، با بیان تاریخچه پیاده روی اربعین و جایگاه تاریخی آن در متون دینی اظهار داشت: پیاده روی اربعین یک رویکرد مهم تربیتی در عصر حاضر برای جوانان دارد که آن ها را با هویت واقعی شان آشنا می سازد، در عصری که دشمن همه اعوان و انصار خود را برای وارد کردن آسیب به هویت جوانان به کار گرفته است اربعین می تواند آن ها را از این آسیب ها حفظ کند.

وی ادامه داد: کسی که هویت انسانی و فردی خود را فراموش کند و یا در اثر تبلیغات سوء دشمنان دچار آسیب شود، سایر هویتها مانند هویت ملی، زبانی، نژادی، سیاسی و خانوادگی را هم نمی تواند به دست آورد و حفظ کند و مهمترین مبنایی که می تواند تجمیعی برای دیگر هویتها در پی داشته باشد در حال حاضر هویت ایمانی فرد است.

مدیر مدرسه علمیه الزهرا (س) شاهین دژ خاطرنشان کرد: مهمترین روش در عصر حاضر برای مقابله با تهاجمات هویت سوز و هویت ستیز در اختیار داریم که از آن می توانیم به عنوان یک عنصر رشد تربیتی و اجتماعی برای جوانان استفاده کنیم، مسئله زیارت اربعین است و این زیارت سیستم ایمنی هویتی ایمانی رهروان مسیر زیارت اربعین را تقویت می کند تا از بسیاری از آفت ها جلوگیری شود.

وی اظهار کرد: در پیاده روی اربعین افراد از اقصی نقاط جهان حضور پیدا می کند و در چنین گردهمایی عظیمی انسان ها هویت فراملی پیدا کرده و در واقع به هویت انسانی و فطری ایمانی خود دست پیدا می کنند و دیگر خود را محدود در جغرافیای زندگی خود نمی بییند و این تزریق هویت فراملی به طور نامرئی در جان فرد وارد می شود و سبب می شود فرد احساس فخر و عزّت مثبت پیداکند.

عبدلی ادامه داد: از دیگر کارکردهای تربیتی سیاسی زیارت و پیاده روی اربعین بازشناسی اقتدار شیعه به جهانیان است که در بعد سیاسی بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

وی گفت: قدرت هویت ایمان و قدرت اندیشه در این مسیر پیاده روی نمود پیدا می کند و قدرت پا و قدرت حرکت به سمت مقصودی عظیم را به آدمیان نشان می دهد و در عظمت این قدرت همین بس که خیلی از رسانه های معاند از پوشش خبری این حادثه عظیم و همایش بزرگ همبستگی سرباز می‌زنند.

مدیر مدرسه علمیه الزهرا (س) شاهین دژ اضافه کرد: زیارت اربعین فقط بزرگداشت حادثه تاریخی و بزرگداشت زیارت جابر بن عبدالله انصاری نیست، بلکه تأسّی به ولی عصر ارواحنا له الفداء است و یک حادثه حیّ و زنده است و این حرکت یک مدل از انتظار امام عصر ارواحنا فداه است و تفسیر عملی اجتماعی آیه " یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الأَمْرِ مِنْکمْ" می باشد.

وی ادامه داد: شیعه در گردهمایی بزرگ اربعین نشان می دهد در این مسیر همراه و همدل و هم قدم با امام زمان و ولی امر مسلمین است و در واقع این پیاده روی نماد ولایتمداری است و ده ها میلیون انسان آزاده در این مسیر گام بر میدارند تا به جهانیان نشان دهند که ما متاسی از ولی و امام مان و همراه او هستیم .

عبدلی تاکید کرد: در این مسیر همگان با تنوع و تعدد زبان و نژاد و ملیت خود یک حرکت فراملی انجام می دهند، چنان که در عصر ظهور در حقیقت ظهور چنین اتفاقی خواهد افتاد« وَ رَأَیْتَ‏ النَّاسَ‏ یَدْخُلُونَ‏ فِی‏ دِینِ‏ اللَّهِ‏ أَفْواجاً» و گروه گروه افراد وارد دین خدا می شوند. این، به شکل ماکتی،در عصر حاضر در زیارت اربعین امام حسین علیه السلام به شکل مشایه و پیاده روی محقق می شود.

وی افزود: یکی دیگر از کارکردهای تربیتی پیاده روی اربعین ظرفیت سازی است و انسان عاشورایی از خود میپرسد که حال چه باید کرد تا عاشورا امتداد یابد، و در این راستاست که انسان بصیر و آگاه که در این مسیر قرار می‌گیرد در راستای اهداف عاشورایی قدم برمیدارد و برای زنده نگهداشتن این اهداف از جان و مال خود می‌گذرند و چه بسیار انسانهایی که در بستر عاشورا و تربیت یافتگان مکتب امام حسین علیه السلام بودند و در مسیر زنده نگهداشتن اهداف امام حسین به شهادت رسیده اند.

مدیر مدرسه علمیه الزهرا (س) شاهین دژ عنوان داشت: از دیگر کارکردهای سیاسی اربعین، زنده نگه داشتن و تقویت روح جمعی، استمرار مبارزات ائمه اطهار در میان امت، گسترش امید در اوضاع سخت و طاقت فرسای بحرانی در میان شیعیان، زنده نگه داشتن روحیات حماسی و دلاوری و شجاعت در افراد و ترویج روحیه حق طلبی و عدالتخواهی و تأکید بر احقاق حق و اجرای عدالت به عنوان مهمترین آرمان شیعه می باشد.

در پایان این نشست از برگزیدگان کشوری و استانی دوازدهمین و سیزدهمین جشنواره علامه حلی تجلیل به عمل آمد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha