پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 9, 2024
خاتمی

حوزه/ خطیب جمعه تهران با تاکید بر این که دیدار مردم سیستان و بلوچستان با رهبر انقلاب ضد انقلاب را سوزاند، گفت: دشمن در پی تخریب وحدت ملی و تضعیف امنیت کشور است و آن‌ها در این زمینه توطئه‌هایی دارند؛ رهبر انقلاب فرمودند که محکم در برابر توطئه‌ها ایستاده‌ایم و به فضل خدا نمی‌توانند هیچ غلطی بکنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله سید احمد خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه امروز ۲۴ شهریور تهران که در مصلی امام خمینی (ره)‌ اقامه شد،‌ با تسلیت سالروز رحلت پیامبر اسلام(ص)، شهادت امام حسن(ع) و شهادت امام رضا(ع)، گفت: نبی گرامی اسلام (ص) می‌فرمایند؛ سفارش می‌کنم که برای خدا حریم نگه دارید و سفارش شما را هم به خداوند دارم، هشدار می‌دهم که سعی داشته باشید آینده خوب برای خود رقم بزنید. خودتان را نگیرید و کسی ندانید و برتری جویی در میان بندگان نداشته باشید.

وی افزود: از مباحث بسیار مهم توحیدی محبت‌الله است، یعنی عشق به خدا. در این جهان هستی قله عشق ما باید به ذات مقدس ربوبی باشد. به فرموده خداوند در آیه ۱۶۵ سوره بقره در قرآن، مومنین بالاترین عشق را به خداوند دارند.

امام جمعه موقت تهران بیان کرد:‌ امام صادق (ع) فرمود اگر کسی می‌خواهد بداند که ایمان او کامل است یا خیر به این مطلب بنگرد که خدا را از جان خود بیشتر دوست داشته باشد، از پدر مادر فرزندان خانواده و اموال و همه مردم. یعنی اوج عشق او ذات مقدس ربوبی باشد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به این که محبت خدا باید نماد و نمود داشته باشد که نماد و نمود آن عشق به پیامبر(ص)، ائمه اطهار علیهم السلام و اولیای الهی است، تصریح کرد: اینکه انسان پیامبر را از عمق جان خود دوست بدارد و در داغ پیامبر لباس مشکی بر تن کند در حقیقت حب الله است. پیامبر می‌فرماید من برای زحماتی که در مسیر رسالت متحمل شدم هیچ مزدی از شما نمی‌خواهم فقط می‌خواهم فرزندان و اهل بیت من را دوست بدارید. البته اجر این محبت هم متعلق به شماست.

آیت الله خاتمی افزود: شما وقتی اهل بیت را دوست بدارید یعنی راه آن‌ها را دوست می‌دارید که در پیاده‌روی اربعین شرکت می‌کنید یعنی حسین جان عاشق راه، اخلاص و ایثار شما هستم. شما که به زیارت امام رضا(ع) مشرف می‌شوید در حقیقت از امام(ع) نقشه راه می‌گیرید؛ سبک زندگی دینی این است که ببینید امام رضا علیه السلام چگونه زندگی کرد و شما نیز آن گونه زندگی کنید.

امام جمعه موقت تهران خاطرنشان کرد:‌ در سبک زندگی مهم است که با خدا، مردم و خود چگونه باشیم. اهل بیت علیهم السلام مسیر به سوی خدا هستند و همه چیز را نشان داده‌اند. یعنی با خدا چگونه باشیم و عاشق بی‌قرار او باشیم.

وی ادامه داد: پیامبر اکرم (ص) به بلال می‌فرمودند اذان بگو تا با خدا باشیم. ایشان شب تا صبح چندین بار برمی‌خاست و نماز شب می‌خواند. امام حسن مجتبی (ع) آن‌چنان عاشق خداوند بود که وقتی وضو می‌گرفتند رنگ ایشان تغییر می‌کرد، وقتی این تغییر رنگ حاصل می‌شد از ایشان می‌پرسیدند که علت چیست حضرت می‌فرمودند کسی که در مقابل خدا قرار می‌گیرد باید این چنین باشد.

به گفته عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، امام مجتبی (ع) ۲۵ مرتبه پیاده از مدینه به مکه رفتند و برخی اوقات نیز این مسیر را با پای برهنه طی می‌کردند.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به مقامات حضرت علی بن موسی الرضا (ع)، بیان کرد:‌ در احوالات امام رضا (ع) داریم که ایشان نماز را هدیه خداوند می‌دانستند و از اقامه نماز به ویژه نماز اول وقت بسیار خشنود می‌شدند.

وی افزود: در تاریخ داریم گروهی به استقبال یکی از سادات علوی رفته بودند، هنگام نماز فرا رسید، امام رضا (ع) فرمودند اذان بگویید تا نماز را اقامه کنیم، جمع حاضر خطاب به ایشان گفتند هنوز برخی به اینجا نرسیده‌اند. ایشان فرمودند «نماز اول وقت را بی‌دلیل ترک نکنید و همواره نماز را اول وقت اقامه کنید.»؛ این همان سیره، روش و سبک زندگی است.

آیت‌الله خاتمی ادامه داد: امام رضا (ع) با عمران صابی که بزرگ صابئیه بود و خود را از پیروان حضرت یحیی (ع) می‌دانند، در حال مناظره بودند که هنگام نماز فرارسید، ایشان فرمودند به نماز می‌روم، عمران گفت آقا تازه مناظره رنگ و شکل گرفته است، اما امام رضا(ع) فرمودند نماز اول وقت را به هیچ چیز نباید داد.

اهتمام ولی امر مسلمین به نماز اول وقت

وی تصریح کرد: این یک هشدار به همه ماست؛ برکت هر خانه‌ای به نماز اول وقت است. روزی به همراه اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در محضر مقام معظم رهبری حضور داشتیم که میانه صحبت ایشان اذان گفته شد، معظم له فرمودند «ابتدا نماز را اقامه می‌کنیم و سپس جلسه را ادامه می‌دهیم.»

خطیب جمعه تهران، افزود: این یک راه و روش است، باید برای نماز حساب ویژه ای باز کرد. این سبک زندگی اهل بیت (علیهم السلام) است.

آیت‌الله خاتمی در خطبه‌ دوم نماز جمعه تهران ضمن دعوت مجدد به رعایت تقوای الهی، بیان کرد:‌ امام علی (ع) در خطبه ۱۶۷ نهج البلاغه می‌فرمایند در همه عرصه‌ها تقوا را رعایت کنید، شما حتی نسبت به املاک و احشام نیز مسئولیت دارید و انجام مسئولیت تقواست.

وی افزود: در هفته‌های گذشته مناسبت‌هایی را داشتیم که لازم است آن‌ها را گرامی بدارم؛ ۱۴ شهریورماه شهادت دادستان عادل کل کشور شهید آیت الله قدوسی و سرتیپ وحید دستجردی توسط منافقین، ۱۹ شهریورماه ارتحال مجاهد نستوه و اولین امام جمعه تهران پس از انقلاب آیت الله طالقانی و ۲۰ شهریورماه شهادت آیت الله سید اسدالله مدنی نماینده امام خمینی (ره) و امام جمعه تبریز را داشتیم که رحمت و رضوان خداوند بر همه این عزیزان باد.

امام جمعه موقت تهران در بخش دیگری از خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران، گفت: وقوع زلزله در مراکش را به برادران و خواهران مسلمان خود تسلیت عرض می‌کنیم. همچنین وقوع سیل و طوفان در شرق لیبی را که یک سیل بی‌سابقه در تاریخ لیبی بود؛ ما برای جان‌باختگان این حوادث طلب مغفرت داریم و صبر و اجر برای بازماندگان را از درگاه خداوند خواهانیم.

آیت‌الله خاتمی با اشاره به فرارسیدن ۳۰ صفر سالروز شهادت امام رضا (ع)، بیان کرد: اگر چه در خطبه اول از اهل بیت (علیهم‌السلام) گفتم. اما عشق به من می‌گوید که دوباره از آن‌ها سخن بگویم. فردا روز شهادت آقا جانمان حضرت امام علی بن موسی الرضا (ع) است، همیشه سنگ تمام گذاشته‌ایم و گذاشته‌اید، ان‌شاءالله در این داغ هم سنگ تمام خواهید گذاشت.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری فرمود؛ آستان مقدس رضوی مطاف فرشتگان و کروبیان و قبله اهل دل و ملجاء مومنان صادق است.

خطیب جمعه تهران اظهار کرد: آقا امام رضا (ع) صاحب خانه هستند؛ برخی تعبیر می‌کنند که ایشان مهمان ما هستند باید گفت که خیر بلکه ما بر سر سفره احسان عالم آل محمد آقا امام رضا (ع) هستیم.

وی با اشاره به آغاز سال تحصیلی افزود: آغاز ماه مهر ماه بشارت‌دهنده بهار دانش پیش روی ما قرار دارد. من این بهار را به آموزش و پرورش، حوزه‌های علمیه، آموزش عالی و دانشگاه‌ها تهنیت عرض می‌کنم. امید که سال تحصیلی سراسر موفقیت برای دانش پژوهان عزیز کشورمان داشته باشیم.

آیت‌الله خاتمی در ادامه بیان کرد: مقام معظم رهبری در یک ماه اخیر رهنمودهای کلیدی داشتند و خطبای محترم به آن پرداختند که اربعین، دیدار هیئت دولت با ایشان و مطالب مهم از دیدار فرماندهان سپاه را شامل می‌شود و ان‌شاءالله خطبا حق مطلب را ادا کرده‌اند.

وی افزود: مطلبی که می‌خواهم در این خطبه به آن اشاره کنم دیدار مردم سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی با مقام معظم رهبری است که از دیدارهای کلیدی به شمار می‌رود؛ آن دسته از دیدارهایی که ضد انقلاب را سوزانده است. یکی می‌گوید به دیگران لباس بلوچی پوشانده‌اند، آن‌ها را آورده‌اند و دیگری می‌گوید که آن‌ها را با پول به این دیدار آوردند؛ این نشان سوختن فوق‌العاده آن‌هاست.

امام جمعه موقت تهران از ادامه داد: من به آن‌ها می‌گویم که شاه هایی که بعضاً شما هم از آن شاه ها هستید درباره راهپیمایی‌های مردم همین مهملات را می‌گفتند، ادعا می‌کردند که به مردم پول داده‌اند و می‌گفتند این‌ها مردم نیستند و نوار می‌گذارند. شما از این حرف‌های بی‌پایه و اساس گفتید، واقعیات‌ها را مشاهده نکردید و سرنگون شدید.

وی ادامه داد: ۴۴ سال است که برای سرنگونی نظام اسلامی خمیازه می‌کشید و خواب می بینید و می‌گویید ۶ ماه دیگر، یک سال دیگر اما ۴۴ سال از آن گذشته است و فقط خمیازه می‌کشید و تا ابد نیز خمیازه خواهید کشید.

آیت‌الله خاتمی با اشاره به دیدار مردم سیستان و بلوچستان خراسان جنوبی با مقام معظم رهبری، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب مطالب مهمی را در این دیدار فرمودند، دو مطلب خیلی شاخص بود. نخست اینکه آمریکا مجموعه‌ای را برای بحران‌سازی در کشورها ایجاد کرده اند که در مواقف بحران‌زا بدمند و مردم را تحریک کنند.

وی افزود: این گروه در ایران در خصوص اختلافات قومی، مذهبی، جنسیتی و مسئله زن می‌خواهند بدمند و برای ما گرفتاری و مشکل ایجاد کرده و ضربه وارد کنند ولی بهترین جواب همان فرمایش رهبر معظم انقلاب است که فرمودند «شتر در خواب بیند پنبه دانه». به فضل خداوند آنچنان که در گذشته ناکام بودید، اکنون و بعد هم ناکام خواهید بود.

عضو فقهای شورای نگهبان ادامه داد: مطلب دوم این است که دشمن در پی تخریب وحدت ملی و تضعیف امنیت کشور است و آنها در این زمینه توطئه دارند، رهبر معظم انقلاب فرمودند که ما هم محکم در برابر توطئه‌های آن‌ها ایستاده‌ایم و توطئه‌های آن‌ها را خنثی می‌کنیم و به فضل خدا نمی‌توانند هیچ غلطی انجام دهند.

آیت‌الله خاتمی با اشاره به پیاده‌روی اربعین، افزود: بیش از ۴ میلیون از جمعیت کشورمان در رزمایش اربعین حضور داشتند که جداً یک رزمایش خدایی و بی‌نظیر بود. آماری که عتبه عباسیه اعلام کرده‌ بیش از ۲۲ میلیون نفر در این پیاده‌روی حضور داشتند.

وی اضافه کرد: پیاده‌روی اربعین تشویق امامان است و کار هیچ کسی نیست. در صفحه ۲۵۳ کتاب کامل الزیارات آمده است که خداوند برای هر کسی که به زیارت امام حسین علیه السلام مشرف شود برای هر قدم او هزار پاداش می‌نویسد و هزار گناه را او پاک می‌کند و هزار درجه به او می‌دهد. بنابراین اساس و مبنای آن نیز مشخص است. این پیاده‌روی هیچ تحلیلی جز عشق ندارد؛ جوان، پیر، کودک، سالم و بیمار در این پیاده‌روی حضور دارند.

امام جمعه موقت تهران، تصریح کرد: پیاده‌روی اربعین نماد همدلی دو ملت بود؛ انصافاً پذیرایی و میزبانی مردم و دولت عراق و حشدالشعبی عراق جای تشکر دارد که در پذیرایی و تکریم زائران سنگ تمام گذاشتند.

وی افزود: راهپیمایی اربعین رزمایش مواسات و همدلی بود. آنچه در این پیاده روی اجرا شد همه‌اش مردمی بود و یک ریال آن دولتی نبوده است. البته دولت وظیفه داشت پشتیبانی کند و من از دولت محترم و فرمانده فراجا صمیمانه تشکر می‌کنم. همچنین پیاده روی اربعین کلاس پایبندی به دین بود زیرا کسی که در این مسیر قرار گرفته در حرم امام حسین(ع) قرار گرفته است.

آیت‌الله خاتمی، تاکید کرد: یکی از نشانه‌های تاثیرگذاری این حماسه عصبانیت دشمن است. لذا باید به آن‌ها گفت که از این عصبانیت بمیرید. برخی می‌گویند این راهپیمایی یک مانور تبلیغاتی است که باید گفت اگر دولتی چنین توانی دارد که ۲۲ میلیون نفر را در یک مسیر قرار دهد قدرتمندترین دولت است.

به گفته امام جمعه موقت تهران از هفته آینده هفته دفاع مقدس آغاز می‌شود و باید به استقبال آن رفت.

وی در پایان یادآور شد: ارزش جهاد فقط برای دوره جنگ نیست و خانواده شهدا و ایثارگران تا پایان نور چشم این ملت هستند. مردم و مسئولان وظیفه دارند به پاس ارزش جهاد، ایثارگران را تجلیل کنند زیرا دشمن در پی خاموش کردن ارزش‌های الهی است و شما نباید بگذارید موفق شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha