جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 10, 2024
تبریز

حوزه/ نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی گفت: با قدرتی که دانش دارد، می‌توان گفتمان‌های رایج و باطل را به زیر کشید و لذا باید نقش دانشگاه را در تمامی ابعاد زندگی بگسترانیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تبریز، حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم امام جمعه تبریز امروز در دیدار با دانشگاهیان آذربایجان شرقی، اظهار داشت: دانشگاه‌های آذربایجان شرقی با ۳۱۲ شهیدی که تقدیم نظام اسلامی کرده‌اند، در کنار تمام افتخارات علمی اساتید و دانشجویانش، مدال افتخار رشادت و ولایتمداری را هم بر گردن دارند و این مایه مباهات و افتخار است.

وی افزود: همه اندیشه‌های تربیتی و تلاش‌های فکری از خانه تا مدرسه، برای بارور کردن ذهن‌های سرآمد و خلاق، زمانی به معنای دقیق کلمه به ثمر مینشیند که جوانان متعهد و هوشمند، همواره با استادان اندیشمند در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی حضور یابند و مشغول تحقیق و تدریس شوند.

امام جمعه تبریز خاطرنشان کرد: دانشگاه‌های ما، با وجود سرمایه‌گذاری قابل توجه و امکانات تحقیقاتی مطلوب، همواره به دلایل گوناگون و تأثیر برخی از عوامل روانی اجتماعی، آن گونه که بایسته و شایسته است در دستیابی به قدرت علمی و تولیدات تفکر واگرا توفیق چندانی نداشته‌اند.

وی ادامه داد: تحصیلات عالی و تحقیقات از اجزای ضروری فرهنگ، اقتصاد، سیاست، اجتماع و توسعه زیستی پایدار افراد، جوامع و کشورها به شمار می‌رود.

نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی گفت: تحصیلات عالی باید گامی به سوی تغییرات اساسی بردارد تا بتواند از مسائل اقتصادی، سیاسی و صنعتی صرف، فراتر رفته و ابعاد عمیق‌تر از اخلاق و معنویات را هم مدنظر بگیرد.

وی ادامه داد: دانشگاه نه منفعل و نه ستیزه جو، بلکه باید بی‌آنکه ماهیت علمی خود را خدشه دار کند، در تمام جوانب زندگی حضور داشته باشد و به‌عنوان محیط آکادمیک تنها به تأیید آنچه در شأن او است بپردازد.

امام جمعه تبریز اظهار کرد: دانشگاه را نمی‌توان وجود مستقل مدنظر گرفت، در واقع دانشگاه، نهاد اجتماعی است و به شکلی بیانگر ساختار و وضعیت عملکرد کلی اجتماع است.

وی تصریح کرد: براساس تصویری که امامین انقلاب ترسیم کرده‌اند، دانشگاه علاوه بر آنکه باید کشور را به پیش برد راهکاری برای انسان سازی، قطع وابستگی و استقلال کشور و تداوم انقلاب اسلامی هم باید داشته باشد.

حجت الاسلام و المسلمین آل هاشم گفت: با قدرتی که دانش دارد، می‌توان گفتمان‌های رایج و باطل را به زیر کشید و نقش دانشگاه را در تمامی ابعاد زندگی گسترانید.

وی تصریح کرد: امروزه بزرگترین پروژه‌های تحقیقاتی در سطح دنیا، در دانشگاه‌ها انجام و نتیجه آن در بخش‌هایی چون سیاست خارجی و داخلی در اختیار سیاستگذاران برای کنش قرار می‌گیرد.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha