جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 17, 2024
تصاویر/ نشست " تبلیغ مسئله محور " ارومیه

حوزه/ دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی گفت: برای جذب مخاطب و جذاب بودن منابر باید موضوع منابر را اصلاح کنیم و لذا نظام مسائل تبلیغ باید بر اساس اصل " حوائج‌الناس" باز تعریف شود که در این صورت اقبال مردم به بحث بیشتر می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، حجت الاسلام علی کشوری عصر امروز در نشست " تبلیغ مسئله محور " که با حضور روحانیون و طلاب طرح هجرت و مدارس امین آذربایجان‌غربی در مدرسه علمیه امام خامنه‌ای ارومیه برگزار شد، با تأکید بر تبلیغ مسئله محور، اظهار داشت: در روایتی از نبی مکرم اسلام آمده است که هفته‌ای یک روز باید به تبلیغ دین و آموختن معارف الهی اختصاص داده شود و با این رویه‌ای که در مسئله تبلیغ وجود دارد، این امر تحقق پیدا نمی‌کند.

وی با بیان اینکه تبلیغ در اولویت همه مجموعه‌ها، نهادها و افراد باشد، گفت: برای جذب مخاطب و جذاب بودن منابر باید موضوع منابر را اصلاح کنیم و لذا نظام مسائل تبلیغ باید بر اساس اصل "حوائج‌الناس" باز تعریف شود که در این صورت اقبال مردم به بحث نیز بیشتر می‌شود.

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی، تاکید کرد: انسان‌ها علاقه دارند استعدادهای خود را نشان دهند و این مسئله به استعدادهای جسمی، فکری و اخلاقی تقسیم می‌شود، جامعه انسان‌های دارای فکر و پرحوصله را دوست دارد و باید راه‌های تقویت این استعدادها را از دیدگاه روایات و دین بشناسیم و به مردم بیان کنیم، ائمه فرمودند اگر والدین آداب پنجگانه انعقاد نطفه و مراقبت دوران بارداری را رعایت کنند فرزند آن‌ها در استعدادهای فوق قوی خواهند بود و همین مسئله یک موضوع مهم در منابر می‌تواند باشد.

وی تصریح کرد: راجع به مشاغل و شغل‌های برتر باید منبر آماده کنیم و مردم دوست دارند شغل مناسب داشته باشند.

حجت الاسلام کشوری ادامه داد: باید در حوزه سلامت هم منبر آماده کنیم و در منبر به سلامت مردم بپردازیم و در این شرایط مستمعین از آن استقبال می‌کنند و اگر به منبر هم نرسند، صوت آن را پیگیری می‌کنند.

وی تأکید کرد: باید در مورد طهارت که از زمان انبیای الهی بیان شده منبر برویم، که در این بین روایتی شده هر کس می‌خواهد زندگی‌اش برکت داشته باشد ۱۰ نوع طهارت را در زندگی خود رعایت کند.

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی خاطرنشان کرد: تاریخ یکی از موضوعاتی است که در منابر باید بیان شود، موضوعی که برای مخاطب جذابیت دارد و البته باید از تحریف در تاریخ مراقبت شود و برخی‌ها تاریخ غلط را به خورد مردم می‌دهند و لذا گاهی گزارش غلطی از گزاره‌های تاریخی بیان می‌شود و باید دقت شود تاریخ صحیح را تبیین کنیم.

وی با تاکید بر لزوم برپایی منبر در خصوص فرائض خمسه از جمله نماز، روزه و زکات، تصریح کرد: از جمله موضوعاتی که باید در منابر از آن صحبت شود و برای مخاطب جذاب است، مسئله گنج می‌باشد، روایات گنج را توسعه داده و آن را به کمک مالی به امام، ذکر لااله الا الله و دیگر اذکار، تعمیم دادند و برخی‌ها گنج را فقط پول و طلا معرفی می‌کنند.

دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی سخنرانی در مورد مسائل زیبایی را از دیگر موضوعات منبر جذاب عنوان کرد و یادآور شد: باید روش‌های گفت‌وگو با مردم را یاد بگیریم، اگر کسی چهار مسئله اطلاع رسانی و مدیریت خبر، گفت‌وگوی دو طرفه با مردم، تولید مکتوبات در حول و محور مسئله و نمونه سازی و پیاده سازی کردن را انجام دهد، مردم از نظام مسائل آن باخبر می‌شوند، بنابراین باید مردم را خبردار کنیم و ما اسم این چهار کار را تحریک خبر نام گذاری کردیم.

وی ادامه داد: باید زمان‌های تبلیغ را توسعه دهیم و هر هفته با مردم در ارتباط باشیم، برای اقبال مردم لازم است نظام مسائل تبلیغ برای آن‌ها بازتعریف شود.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha