یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 19, 2024
آیت الله رجبی

حوزه/عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: اینکه کار پیامبران، امامان و در امتداد آن کار روحانیون به عنوان مبلغین سخت و دشوار کرده است، صرف رساندن پیام الهی نیست، بلکه باید آن پیام را برجان انسان ها بنشانند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله محمود رجبی، عضو شورای عالی حوزه های علمیه و رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) شامگاه چهارشنبه ۱۹ مهرماه در آیین افتتاح نمایشگاه دستاوردها و فعالیت های مجتمع آموزشی و پژوهشی تبلیغ حوزه های علمیه در مجتمع شهید صدوقی، اظهار کرد: اصلی ترین و شاخص ترین وظیفه یک مبلغ، رساندن پیام الهی به مردم و جامعه بشری است، اینکه چگونه این پیام را به قلب مخاطب وارد کنیم، اینکه چگونه این انتقال پیام صورت بگیرد تا با مخاطب پیوند بخورد از دشواری های امر تبلیغ است که طلاب در همین مجتمع های آموزشی و تخصصی آن را فرا می گیرند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: اگر فکر، اندیشه و آموزه های دینی و الهی در جان مخاطب قرار نگیرد، رسالت تبلیغ انجام نشده است. همانطور که یک محقق در پژوهش خود آن اثر معنوی و تربیتی و دانشی را نداشته باشد نتوانسته به درستی امر تحقیقی خودش را انجام دهد. لذا مبلغ که وظیفه رساندن پیام الهی را دارد قطعا رسالت بیشتر و سنگین تری دارد.

آیت الله رجبی در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: سختی و دشواری امر تبلیغ پیامبران همین بود که باید پیام الهی را به قلب مردم می رسانند والا اگر صرف رساندن پیام بود هیچ دشواری نداشت، برای اینکه تبلیغ اثرگذار شود یک مبلغ باید بداند نیاز مخاطب و زبان مخاطب چیست؟ و متناسب با نیاز آن روز، مطالب را ارائه کند.

وی بیان کرد: ما باید بدانیم رسالت یک مبلغ فقط انتقال مفاهیم فکری و ذهنی نیست، بلکه باید ابتدا ارتباط قلبی با او برقرار شود و این مرحله ای از تبلیغ است. اینکه تبلیغ باید دارای چه مؤلفه هایی باشد، وقتی فردی کتاب می خواند به دنبال اثرپذیری است و این تأثیرپذیری در مقابل منبر و تبلیغ اگر مؤلفه ها رعایت شود چندین برابر است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه خاطرنشان کرد: یکی از قله های تبلیغ که در برابر آماج حملات ایستادگی کرد و پیام الهی و رسالت خود را به سرانجام رساند، مرحوم آیت الله مصباح یزدی بودند، ایشان معتقد بود، وقتی پای رسالت دینی و وظیفه شرعی وسط مطرح باشد، نباید از هیچ چیزی ترسید و باید با همه توان وارد میدان عمل شد و لذا در برابر وظیفه ای که تشخیص می دادند هیچ چیزی مانع ایشان نمی شد، لذا روحانیون و مبلغین نیز باید در مسیر تبلیغ و ترویج دین الهی همین باور و اعتقاد را داشته باشند و با تمام توان وارد عرصه کارزار شوند.

وی در پایان از برگزار کنندگان این نمایشگاه وزین تقدیر و تشکر کرد و گفت: ارائه و اطلاع رسانی از فعالیت های تبلیغی و آموزشی، پژوهشی عرصه تبلیغ بسیار حائز اهمیت است و حوزه علمیه در این عرصه گام های موثری برداشته که می بایست به سمع و نظر همگان برسد.

انتهای پیام ۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha