شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 18, 2024
حجت الاسلام ملیحی

معاون تهذیب حوزه علمیه همدان با تأکید بر اینکه روحانیون در دوران دفاع مقدس نقش محوری در تقویت روحیه معنوی رزمندگان داشتند، گفت: روحانیت در جامعه امروز نیز نقش کلیدی را در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت دارند.

حجت الاسلام سید محمد رضا ملیحی معاون تهذیب حوزه علمیه همدان در حاشیه دوازدهمین نمایشگاه کتاب دفاع مقدس در گفت وگو با خبرنگار حوزه با بیان اینکه روحانیت در دوران دفاع مقدس نقش محوری داشت، اظهار کرد: در خاطره‌ای از سردار سلیمانی آمده که ایشان فرمودند: زمانی که فرماندهی لشگر ۴۱ ثارالله را بر عهده داشتم هر جایی در جایگاه فرماندهی کم می‌آوردم و نیاز به تقویت روحیه رزمندگان و همکاران پیدا می‌کردم به سید روحانی مجموعه پناهنده می‌شدم.

وی ادامه داد: این خاطره سردار سلیمانی نشانگر این مطلب است که حتی یک فرمانده قابل همچون سردار سلیمانی نیز این احساس نیاز را نسبت به حضور روحانی در مجموعه خود دارد.

حجت‌الاسلام ملیحی اذعان کرد: آنچه که در روزهای سخت جنگ که گاهی حتی تا چهار روز رزمندگان چیزی برای خوردن نداشتند و نمی‌توانستند استراحت کنند و در همین شرایط سخت باید با دشمن مقابله می‌کردند، قطعا تنها موتور محرک یک نیروی معنوی است که انسان را در این شرایط حفظ می‌کند.

حجت الاسلام ملیحی با اشاره به اینکه اگر این نیروی معنوی نباشد انسان نمی‌تواند شرایط سخت جنگ را تحمل کند، افزود: ما این شرایط را در فرهنگ‌های دیگر می‌بینیم که چون نیروی معنوی وجود ندارد، رزمندگان وقتی در شرایط سخت قرار میگرند و جان خود را در خطر می‌دانند اسلحه را بر روی زمین گذاشته و معرکه را ترک می‌کنند اما در دوران دفاع مقدس این نیروی معنوی موجب میشد رزمندگان در سخت ترین شرایط ایستادگی کنند.

وی تأکید کرد: ایجاد این معنویت و در حقیقت این موتور محرک فقط از طریق یک مبلغ دینی و یک اسلام شناس برمی آید، البته زمینه های بسیاری همچون خانواده، شرایط زندگی، دین و مذهب افراد هم در ایجاد این معنویت موثر هستند اما در سخت ترین شرایط برای شعله ور شد این معنویت نیاز به یک موتور محرک وجود دارد که در دوران دفاع مقدس این روحانیون بودند که این نقش را ایفا میکردند.

حجت الاسلام ملیحی یادآور شد: اکنون نیز روحانیون با تریبون های که در اختیار دارند نقش بسیار موثری در زنده نگه داشتن فرهنگ ایثار و شهادت به ویژه برای جوانان و نوجوانان بر عهده دارند.

معاون تهذیب حوزه علمیه همدان در بخش دیگری از سخنانش از کیفیت نمایشگاه کتاب دفاع مقدس ابراز خرسندی کرد و گفت: اگر این نمایشگاه در محلی در نزدیکی برگزاری کنگره شهدا برگزار می‌شد قطعا استقبال از آن بیشتر بود و فرصت بسیار مغتنمی برای ارائه آثار به شمار می‌رفت.

وی ادامه داد: آثار ارائه شده در دوازدهمین نمایشگاه کتاب دفاع مقدس در حوزه های اسناد، آثار تحلیلی و آثار خاطره نگاری و رمان بسیار مناسب و با کیفیت های خوبی عرضه شده بودند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha