چهارشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳ |۲۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 29, 2024
دانشگاه ادیان علی اکبر صالحی

حوزه/ آیین آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه ادیان و مذاهب با حضور و سخنرانی دکتر علی‌اکبر صالحی قائم مقام و معاون فرهنگستان علوم» برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیین آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه ادیان و مذاهب با حضور و سخنرانی دکتر علی‌اکبر صالحی «قائم مقام و معاون محترم فرهنگستان علوم» برگزار شد.

در این مراسم حجت الاسلام و المسلمین سید ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب ضمن خوش آمد گویی به مهمانان حاضر در مراسم آیین آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ دانشگاه ادیان و مذاهب بیان داشت: نمی‌دانم بار غمگین شب گذشته در بیمارستان المعمدانی را چطور باید به زبان بیاورم. یک طرف این عمل انجام شده نسل کشی است و طرف دیگر آن سکوت جهان و مدعیان حقوق بشر است که جنایات صهیونیست‌ها را می‌بینند و ساکت می‌نشینند. باید بگویم ما هر چه از دستمان برمی‌آید برای مردم غزه و فلسطین انجام می‌دهیم و این را نیز از موضوع رسمی اعلام خواهیم کرد. ما از دسترسی‌هایمان استفاده می کنیم تا صدای مردم مظلوم غزه را به گوش جهانیان برسانیم.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب ادامه داد: اسرائیل تخم کینه‌ای است که غرب در خاورمیانه کاشته است. همچنان که بارها گفته‌اند ما اگر اسراییل را قبلاً ایجاد نمی‌کردیم قطعاً بعداً ایجادش می کردیم تا این تخم نفاق را در خاورمیانه بکاریم.

وی همچنین بیان داشت: امیدواریم بتوانیم در سال جدید همانند سال‌های گذشته در خدمت علم دانش و گفتگو دانشگاهیان در جهان باشیم. دانشگاه ادیان و مذاهب پژوهش محور، دارای تحصیلات تکمیلی و گفتگو محور است. به همین جهت ما سفرهای خارجی بسیاری را در دستور کار خودمان قرار داده‌ایم. سفرهای خارجی ما موجب ارتباطات گسترده در دنیا شده است زیرا دانشگاه ادیان و مذاهب یکی از گسترده‌ترین دانشگاهها در سراسر جهان است. این دانشگاه پل و معبری برای گفتگو و تلاش در جهت زندگی صلح آمیز برای بشریت است.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب ادامه داد: ما در تلاشیم درب گفتگوها را باز نگه داریم زیرا معتقدیم تنها راه نجات بشریت گفتگوست. نمونه این گفتگوها با عربستان است. ما در سایه گفتگو با عربستان به نتیجه‌های مطلوبی رسیدیم. ما به جز اسرائیل با همه کشورها در جهت گفتگو حرکت خواهمی کرد و تنها با اسرائیل است که گفتگو نخواهیم کرد و ان شاالله همچنان که مشکل ما را خدا در آپارتاید افریقای جنوبی حل کرد در اینجا نیز خداوند به یاری مسلمین جهان خواهد آمد و این مشکل را حل می کند. قطعاً گفتگوها با دیگر کشورها می‌تواند راهگشا و گرهگشا باشد.

وی در پایان گفت: دانشگاه ادیان و مذاهب از ۳۰ کشور جهان در ۱۴ دانشکده دانشجوهای مختلفی را به خود دیده است. در این بین ملت عراق بیشترین تعداد دانشجوها را در این دانشگاه داشته‌اند که در حال حاضر در حال فارغ التحصیلی هستند و تعدادشان کمتر شده است. به یاری خداوند حرکت جدیدی را آغاز می‌کنیم و برای جذب دانشجوهای خارجی بیشتر تلاش مضاعف‌تری خواهیم داشت.

در ادامه دکتر علی اکبر صالحی قائم مقام و معاون فرهنگستان علوم ضمن آرزوی سلامتی برای مقام معظم رهبری خلف صادق امام خمینی (ره) از حضور خود در دانشگاه ادیان و مذاهب ابراز خرسندی کرده و گفت: از اینکه خداوند توفیق داد تا در اینجا حضور یابم بسیار شاکرم. بنده از گذشته به رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب آقای دکتر نواب ارادت خاصی دارم و حکم استادی بنده را دارند.

وی در ابتدای سخنان خود گفت: قلمرو سه گانه حیات شامل امور اعتقادی،‌ امور اجتماعی و امور زیستی است. آنچه چیزی که با بدن انسان سروکار دارد مانند معیشت، خوردن، خوابیدن و … مسائل اجتماعی که بین آحاد یک اجتماع باید برقرار باشد و مسائل اعتقادی که با مسائل روحی و نفس انسان ارتباط دارد.

دکتر علی اکبر صالحی گفت: ابتدا از مقوله علم شروع می‌کنیم. مسائل اعتقادی اعم از هر چیز است. حتی علم هم در آن نهفته است. خداوند کریم در قرآن روی واژه علم تاکید بسیار دارد و شروع قرآن با همین کلمه است. اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ، خَلَقَ الْإِنْسَانَ مِنْ عَلَقٍ، اقْرَأْ وَرَبُّکَ الْأَکْرَمُ، الَّذِی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ، الَّذِی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ و … پس علم یک شرافت ذاتی دارد. اولین معلم خداست و پیامبران میراث‌دار علم الهی هستند.

وی ادامه داد: مطلب دوم راجع به علم است. شنیده‌اید که می‌گویند «العلم علمان علم الادیان و علم الابدان». ادیان و ابدان چرا این را گفته‌اند؟ بنده با تفسیر آزادی که از این روایت دارم، علم الادیان را اینگونه تفسیر می‌کنم: علم الادیان یعنی هر آنچه که با نفس و روح سرو کار دارد و علم الابدان آنجه که با جسم سروکار دارد. به تعبیر امروزی علم متافیزیک و علم فیزیک. علم اصالت دارد پس ذات شریفی هم دارد. گاهی می‌شنویم علم نافع و علم غیرنافع در قران نداریم. پس چه می‌شود که این عبارات را می‌شنویم. این برمی‌گردد به نحوه به کار گیری علم؛ نه خود علم. علم به ما هو علم نمی‌تواند غیرنافع باشد. همچنان که علم هسته‌ای علم بسیار مفیدی است و بیش از یک میلیون نفر از کسانی که سلامتی‌شان در ایران در خطر است از این راه درمان می‌شوند. اما همین علم در عرض چند ثانیه می‌تواند صدها هزار نفر را بسوزاند و نابود کند. اینجاست که نافع و غیرنافع بودن را مشخص می کند.

قائم مقام و معاون فرهنگستان علوم گفت: نکته بعدی درباره «وَیُزَکّیهِم وَیُعَلِّمُهُمُ الکِتابَ وَالحِکمَةَ وَإِن کانوا مِن قَبلُ لَفی ضَلالٍ مُبینٍ» است. اگر ما بخواهیم آبی را بنوشیم حتماً در یک ظرف پاک این آب را می‌ریزیم. اگر تزکیه نشویم مثل ظرفی می‌ماند که آن ظرف پاک نیست و آب پاک را هم ناپاک می کند. علم باید در وجود کسی باشد که تزکیه شده باشد. در وجود کسی که پاک نیست می‌شود ناکازاکی و هیروشیما.

وی ادامه داد: نکته بعدی درباره «العلم و الدین توامان، اذا افترقا احترقا» است. علم و دین پیوسته و با یکدیگرند و هر گاه جدای از هم شدند، آتش افروز خواهند بود. علم و دین توامند، دوقولو هستند اگر از هم جدا شوند می‌سوزند و علم بدون دین و دین بدون علم هر دو سوزاننده خواهند بود. در زمان ظهور حضرت رسول (ص) خیلی از مناسک حج انجام می‌شد اما یک چیزی نداشت. چرا جاهلیتی بود؟ زیرا از درون تهی شده بود. همه این مناسک حول یک هدف نادرستی بود. پیامبر (ص) مناسک را حفظ و محتوا را تغییر دادند. در زمان حضرت ابراهیم محتوا و مناسک درست بودند ولی در طی زمان اینها از یکدیگر جدا شدند و به انحراف رفت.

دکتر علی اکبر صالحی گفت: مطلب بعدی درباره انسان است. انسان آزادی خواه است. انسان اینطور خلق شده است دلش عدالت و کمال طلبی را می‌طلبد. اینها بخشی از ماهیت انسان است. اما در حال حاضر جور دیگری دارد می‌شود و امور در جهت دیگر حرکت می کند. دانشگاه محل علم است اما علم و عالم که مرتبط می‌شود با امور سیاسی و اجتماعی و اقتصادی دانشگاهیان قضیه متفاوت می‌شود. به همین دلیل است که در خارج دانشگاهیان کمی محتاط هستند و می‌گویند که ما در سیاست خیلی وارد نمی‌شویم همچنین در دیانت هم وارد نمی‌شویم. در دانشگاه‌های دنیا این اقتصاد است که پیش‌برنده دانشگاست. اقتصاد است که حاکم مباحث علمی شده است و البته این چیز بدی نیست اما نکته اینجاست که یک بعد بزرگ می شود و به ابعاد دیگر کمتر توجه می‌شود. لذا نباید تنها الگوهای اقتصادی حاکم شوند. به گونه‌ای که انسان به منفعت طلبی سوق دهد. نتیجه منفعت طلبی این می‌شود که اسلام در مقابل مکتب غیراسلامی قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به تفاوت بین ایدئولوژی و مکتب بیان داشت: ایدئولوژی چرایی ندارد، اما چگونگی در آن نهفته است. اغلب ادیان در دنیا روی بحث چگونگی تمرکز دارند نه روی بحث چرایی. فلسفه بر خلاق ایدئولوژی علم عینی است و آنچه که روی زمین است را می‌بیند و چرایی را پاسخ می‌دهد. دین اسلام هر دو اینها را دارد. مثلاً فقه بحث چگونگی را دارد و فلسفه پرسش و چرایی را دارد و هر دوی اینها در اسلام است. ما مکتبی داریم که جمع کننده چرایی‌ها و چگونگی‌هاست. مکتب مادی گرایی غربی در مقابل اسلام است و به دنبال مسائل اعتقادی نیست و تمرکز آن بیشتر حول محور اقتصادی است. به همین جهت هدف از ایجاد نظم جهانی برای بیشتر کردن منفعت خودشان است.

وی ادامه داد: در حدیث «الإسلامُ یَعْلو و لایُعْلی عَلَیه»، که حدیثی از پیامبر(ص) است. براساس آن، هیچ قانونی بر قانون اسلام برتری و غلبه نخواهد داشت. این ادعای بزرگی است ولی در طول تاریخ این بوده است. اسلام در زمان عباسیان بهتر شد و رشد خوبی داشت. به همین جهت می‌توان دید که اسلام در طول زمان بالا می‌آید. چرا؟ زیرا مسلمین یا حکمرانان همت کرده‌اند تا این اتفاق بیفتد. همچنین ریشه در تقدیر دارد. این بخشش برمی گردد به مبدا؛ زیرا اراده الهی بر این است که اسلام بالا بیاید. انسان نیز باید با افت و خیزها مواجه شود تا بتواند مشکلش را حل کند. اگر به کودکی همه چیز را بدهند قدر نمی‌شناسد.

وی در مورد اتفاقات اخیر غزه گفت:‌ اتفاق اخیری که در غزه افتاده بسیار ناگوار است، اما باید دانست که ارده الهی در راس همه اراده‌هاست و دست کسانی که در این جنایات نقش دارند رو می‌شود. درست است که عزیزان ما جانشان را از دست می‌دهند اما جهاد فی سبیل الله آسان نیست. بعد از اینکه بیمارستان المعمدانی را زدند کسانی همچون دبیر کل سازمان ملل، رئیس جمهور آلمان و فرانسه و برخی دیگر صدایشان در آمد. این به خاطر این است که ظلم پنهان نمی‌ماند. باید ناخالصی‌ها بیرون بیاید باید آنقدر این کوره داغ شود تا ناخالصی‌ها بیرون بیاید و حق به حق‌دار برسد. بحث فلسطین بسیار خاص است و نباید به سادگی از آن عبور کرد. امام خمینی (ره) محی الدین زمان خود بود. زیرا دین تا قبل از انقلاب جمهوری اسلامی ایران مهجور بود و مکاتبی همچون کمونیسم، نهلیسم و … بر سر زبان‌ها بود. کسی فکرش را نمی‌کرد اسلام بیاید و انقلاب کند. در آن زمان کسی نمی‌توانست راجع به دین صحبت کند. دین را ارتجاع می‌خواندند و نمی‌توانست محرک مردم باشد. امام خمینی (ره) دین را عرضه و احیا کرد. و بعد مبداءگرایی در اروپا شروع شد. باید توجه داشت که اکنون مبداءشناسی بسیار زیاد شده است. خیلی از دانشگاه‌ها کرسی اسلام‌شناسی و شیعه‌شناسی راه‌انداخته‌اند و مطالعات گسترده‌ای در این‌باره در حال انجام است.

امام خمینی (ره) ویژگی‌های متعددی داشت. مقام معظم رهبری در ۱۴ خرداد امسال در صحبتی که در مرقد امام راحل داشتند گفتند: مجدداً امام را به جوانان بشناسانید. ۴ ویژگی مهم امام خمینی شامل دولتمردی امام، فقیه بودن امام، فیلسوف بودن امام و معرفت شناسی و عارف بودن او باعث تحقق انقلاب شد.

دولت مردی امام (ره) باعث تحقق انقلاب شد. او با دولتمردی خودش انقلاب کرد. بدون اینکه سلاحی در دست بگیرد. مقاومت الزاماً همیشه با سلاح نیست بلکه با اعتقاد است. بعد دیگر امام که انقلاب را تثبیت کرد. بعد معرفت‌شناسی و توکل بر خدا بود. بعید بود امام خمینی (ره) صحبتی کند و نام خداوند را نیاورد. در جنگ ما شاهد چنین چیزی در بین دانشجویان و مردم هستیم. این نسل جدید ما و به اصطلاح نسل «z» ما پرسش گر است و باید چرایی‌های آنها را پاسخ دهیم. اسلام این بعد پاسخ‌گویی به چرایی‌ها را دارد و می‌تواند به آنها پاسخ دهد. اگر ملتی اراده حیات طیبه کند می‌تواند بر مشکلاتش فائق آید.

وی ادامه داد: امام خمینی (ره) دور اندیش بود. راهبرد امام این بود که با استراتژی حرکت کند. وقتی که امام آمد قضیه فلسطین محور اصلی اسلام شد. روز قدس را ایشان نامگذاری کردند و همه اسلام دور این محور جمع شدند. اکنون می‌فهمیم اسلام و روز قدس یعنی چه. به همین جهت یکی از اقدامات مهم امام راحل این بود که فلسطین فراموش نشود.

دکتر علی اکبر صالحی ادامه داد: حق آهسته رو به جلو می‌رود و پیوسته حرکت می کند. مکتب اسلام هم به اعتقادات توجه دارد و هم به مسائل زیستی انسان. اسلام هم به دین و هم به دنیا توجه دارد و در مقابل مکتب‌های دیگر فقط به دنیا توجه دارند. این دو در مقابل هم قرار گرفته‌اند. جمهوری اسلامی یک قدرت صنعتی و یا اقتصادی جهانی نیست. اما یک قدرت فکری است و یک حکمرانی فکری جدیدی را ایجاد کرده است. اصلاً مشکل غرب با ما همین است. همه را شناسایی کرده اما ما را نه! اگر مکتب ما بتواند خودش را مسلط به علم و فناوری کند ما پیروز خواهیم شد. زیرا این دو مهم هستند. حضرت علی (ع) می‌فرماید: العلم سلطان. علم قدرت است. آنکه آنرا یافت، چیره می‌شود و آنکه آن را نیافت بر او چیره می‌شوند. ما باید بتوانیم با علم و فناوری جهان اسلام را نجات دهیم و می‌توانیم.

وی با اشاره به تلاش غرب و امریکا برای تضعیف ملت ایران بیان داشت: مستکبران بعد ایمان ما را تضعیف کرده اراده ما و امید ما را نشانه گرفته‌اند. اگر امیدمان را ازدست بدهیم سقوط خواهیم کرد. امید مهم است، زیرا آنها می‌خواهند اعتمادزدایی کنند و آگاهی های عمومی ما را دستخوش تردید نمایند.

وی در پایان گفت: آینده جهان هوش مصنوعی، فناوری کوانتومی و حقیقت مجازی است. باید بدانیم که از دل این علوم چه چیزی بیرون می‌آید. همچنین باید توجه داشته باشیم که دانشگاه باید محل تضارب آرا باشد. نباید استاد یا دانشجو برای زدن حرفهایش احساس ناامنی کند. تضارب آرا را با تضارب اشخاص اشتباه نگیرید. باید روی آرا، نقد سالم و درستی صورت بگیرد. استاد باید صحبت‌های خودش را انجام دهد و از شکست در مسائل علمی نترسد دانشجو نیز باید یاد بگیرد ان‌شاالله که در آخر نتیجه کارها را خواهند دید و پاسخ پرسش‌ها را به‌دست خواهند آورد.

در ادامه مراسم آیین آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ دانشگاه ادیان و مذاهب دکتر عبدالحمید ان نجدی، رئیس دانشگاه اهل بیت در کربلا ضمن تشکر از دعوت دانشگاه ادیان و مذاهب به این مراسم تشکر ویژه از بنیان‌گذار این دانشگاه اقدام صهیونیست غاصب و اسراییل مستکبر را محکوم کرده و با قرائت آیه شریفه «لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِلَّذِینَ آمَنُوا الْیَهُودَ وَالَّذِینَ أَشْرَکُوا، وَلَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَوَدَّةً لِلَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ قَالُوا إِنَّا نَصَارَی، ذَالِکَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّیسِینَ وَرُهْبَانًا وَأَنَّهُمْ لَا یَسْتَکْبِرُونَ»، اسرائیل و متحدان این کشور را غاصب، وحشی و داعشی خطاب نموده و گفت: به یاری خداوند و رزمندگان اسلام، در کشور عراق، فلسطین و همه رزمندگان محور مقاومت کشور فلسطین آزاد خواهد شد.

وی ادامه داد: پیروزهای مقاومت از برکات وجود امام خمینی (ره) است. امام خمینی بنیان‌گذار محور مقاومت بود و جهان اسلام را بیدار کرد. همچنین امام خامنه‌ای (حفظه الله) برای ادامه راه امام خمینی (ره) تلاش بسیاری کردند که این پیروزی‌ها نیز از برکات وجود ایشان برای اسلام و جمهوری اسلامی است.

وی در پایان ضمن تشکر مجدد از دانشگاه ادیان و مذاهب، دانشجویان این دانشگاه را تلاش‌گران عرصه گفتگو خواند و گفت: مطالعات ادیانی و اقدمات صلح محور این دانشگاه موجب شده است تا دانشگاه‌های منطقه ارتباط موثری با یکدیگر داشته باشند و این دانشگاه نیز برای کشورهای منطقه برکت است. ایجاد صلح و همزیستی مسالمت آمیز یکی از رسالت‌های مهم اهل بیت (علیهم‌السلام) بوده و دانشگاه ادیان و مذاهب برای محور قرار دادن این مسئله تلاش‌های بسیاری را انجام داده است.

لازم به ذکر است در آیین آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ دانشگاه ادیان و مذاهب که با حضور شخصیت‌های سیاسی، نظامی و علمی، نمایندگان بیوت مراجع عظام تقلید، حوزویان و اساتید و دانشجویان برگزار شد، از تمبر اختصاصی دانشگاه ادیان و مذاهب رونمایی به عمل آمد.

همچنین در این مراسم از جلد دوم و سوم دانشنامه بین المللی ارتباطات به سرویراستاری دکتر حسن بشیر و جلد اول و دوم کتاب زخم و زیتون اثر دکتر عباس خامه‌یار معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه ادیان و مذاهب نیز رونمایی شد.

در پایان این مراسم، از چند تن از فارغ‌التحصیلان دانشگاه ادیان و مذاهب و دانشجویان نمونه تقدیر به عمل آمد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha