دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۲ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 20, 2024
میثم جراح زاده

حوزه/ مدیر برنامه ریزی راهبردی، بودجه و نظارت دفتر برنامه ریزی و نظارت راهبردی حوزه های علمیه گفت: تدوین برنامه پنج ساله دوم مرکز مدیریت در ماه‌های آینده و پس از انجام آسیب شناسی و بازخوردگیری از برنامه پنج ساله اول آغاز خواهد شد و در تدوین این برنامه از کارشناسان و پژوهشگران حوزه های مختلف از جمله مدیریت راهبردی، آینده پژوهی، سیاست گذاری، آمار و ... استفاده خواهد شد.

حجت الاسلام میثم جراح زاده در گفت و با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به اول آبان و روز آمار و برنامه ریزی و با تبریک این روز به همه مسئولان و فعالان عرصه آمار و برنامه ریزی، جایگاه برنامه ریزی به عنوان اولین اصل در مدیریت را مورد توجه قرار داد و گفت: مطابق آیات و روایات متعدد از اهل بیت علیهم السلام برنامه ریزی در اسلام اهمیت فوق العاده ای دارد تا جایی که امام صادق علیه السلام در خصوص برنامه ریزی می فرمایند ( مِنَ الدّینِ التَّدْبیرُ فی المَعِیشَةِ؛ تدبیر و برنامه ریزی در زندگی از دین است.)

وی ضمن بیان نقش برنامه ریزی در ترسیم اهداف، راهبردها، تعیین ابزار و روش های دستیابی به اهداف و در نتیجه موفقیت سازمان افزود: مرکز مدیریت حوزه های علمیه مطابق اسناد بالادستی و مطالعات آمایشی و متناسب با رسالت و مأموریت های خود دارای برنامه پنج ساله می باشد که این برنامه امروز نقشه راه مدیران این مرکز است.

مدیر برنامه ریزی راهبردی، بودجه و نظارت دفتر برنامه ریزی و نظارت راهبردی حوزه های علمیه با بیان اینکه با توجه به ضرورت برش های استانی این برنامه نیز تدوین و ابلاغ شده است خاطر نشان کرد: برش های شهرستانی و مدرسه ای این برنامه نیز در حال تدوین و ابلاغ می باشد و تا کنون بیش از ۲۰۰ مدرسه علمیه در سراسر کشور دارای برنامه مدون و ابلاغی هستند و سایر مدارس علمیه نیز تا پایان سال جاری از این برنامه بهره مند خواهند شد.

حجت الاسلام جراح زاده به نقش آمار و کاربرد بسیار گسترده آن در مدیریت اشاره نمود و اظهار کرد: امروزه آمار در زمینه‌های مختلفی مانند برنامه‌ریزی راهبردی، کنترل کیفیت، تحلیل، پژوهش، بهبود عملکرد سازمانی و… مورد استفاده قرار می‌گیرد و باید گفت در حوزه مدیریت، آمار به عنوان یک ابزار قدرتمند برای رسیدن به تصمیم‌گیری‌های بهتر و هوشمندانه‌تر استفاده می‌شود.

وی ضمن اشاره به تأکید مدیر حوزه های علمیه بر مقوله آمار و اطلاعات دقیق در تمامی برنامه ریزی ها عنوان کرد: دفتر برنامه ریزی و نظارت راهبردی در سال های اخیر با ایجاد مدیریتی مستقل با عنوان مدیریت آمار و اطلاعات تلاش نموده است تا ضمن جمع آوری اصولی و کارشناسانه آمار و اطلاعات حوزوی و برون حوزوی مرتبط و تحلیل آن، این آمار و اطلاعات را در اختیار مدیران حوزوی در راستای برنامه ریزی و تصمیم گیری هر چه بهتر ایشان قرار دهد.

حجت الاسلام جراح زاده به آغاز تدوین برنامه پنج ساله دوم مرکز مدیریت حوزه های علمیه با توجه به پایان برنامه پنج ساله اول این مرکز در سال ۱۴۰۳ اشاره و افزود: تدوین برنامه پنج ساله دوم مرکز مدیریت در ماه های آینده و پس از انجام آسیب شناسی و بازخوردگیری از برنامه پنج ساله اول آغاز خواهد شد و در تدوین این برنامه از کارشناسان و پژوهشگران حوزه های مختلف از جمله مدیریت راهبردی، آینده پژوهی، سیاست گذاری، آمار و ... استفاده خواهد شد.

گفت و گو: یوسف شعبانعلی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha