پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 9, 2024
سنجان

استاد مدارس علمیه خواهران استان مرکزی گفت: «تکبّر» در برابر خالق، خلق و حقایق از اسباب سقوط در دوزخ است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اراک، پیش از ظهر امروز نشست فرهنگی با موضوع «تکبر و غرور از دیدگاه قرآن و احادیث» با حضور خانم نفیسه آشتیانی استاد مدارس علمیه خواهران شهر اراک در مدرسه علمیه حضرت زهرا (س) سنجان برگزار شد.

آشتیانی بیان کرد: یکی از ویژگی های اخلاقی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله تواضع و فروتنی بود.«تکبّر» چه در برابر خالق، چه در برابر خلق و چه در مقابل حقایق همه از اسباب سقوط در دوزخ است.

استاد مدارس علمیه خواهران شهر اراک، سرچشمه اصلی بسیاری از جنایات، ظلم ها، ستم ها و حق کشی را تکبر دانست و گفت: این رذیله اخلاقی باعث می شود تا آدمی سرانجام وارد کانون قهر و غضب الهی یعنی دوزخ بشود.

وی تصریح کرد: «عُجب» و «خودپسندی» در قرآن و روایات مورد مذمّت شدید قرار گرفته است. امام علی(علیه السلام ) می فرمایند «خودپسندی و غرور، ضد راستی، درست اندیشی و آفت عقل است». همچنین آفت شرف انسان، آفت عقل او و موجب دشمن شدن مردم و سرآغاز حماقت انسان می شود. قرآن نیز در مذمت آن می فرماید «آیا کسی که زشتی عملش بر اثر عُجب و خودپسندی و هوای نفس برای او آراسته شده و آن را زیبا می بیند همانند کسی است که واقع را می یابد؟! خداوند هر کس را بخواهد و سزاوار باشد گمراه می سازد و هر کس را بخواهد و شایسته ببیند هدایت می کند».

در ادامه نشست از طلاب موفق در زمینه های آموزشی و فرهنگی تقدیر به عمل آمد.

تکبر از اسباب سقوط در دوزخ است

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha