سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ |۱۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 21, 2024
مصاحبه با حجت الاسلام والمسلمین همتیان

حوزه/ معاون سطوح عالی حوزه علمیه قم گفت: در مرکز مدیریت حوزه علمیه قم افزایش تعداد اساتید را یک ظرفیت ارزشمند می دانیم، این اساتید در مجموع توانمندی های علمی ارزشمندی پیدا کرده اند و می توانند علاوه بر عرصه تدریس و تربیت طلاب فاضل، در عرصه تبلیغ نیز نقش ایفا نمایند و در خدمت تبلیغ دین مبین اسلام و تحقق اهداف عالی نظام اسلامی باشند.

حجت الاسلام والمسلمین علی اصغر همتیان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه به افزایش اساتید دروس سطح عالی و مکان های برگزاری دروس در سال های اخیر پرداخت که متن گفت و گو با معاون سطوح عالی، خارج و مراکز تخصصی حوزه علمیه قم را در ادامه می خوانید:

در مطلبی بیان کرده بودید، اساتید دروس سطح عالی در سال های اخیر افزایش قابل توجهی داشته اند اگر امکان دارد در این مورد توضیحاتی بفرمایید:

الحمدلله در پرتو عنایت مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید به تربیت طلاب فاضل، در سال های اخیر شاهد حضور فضلای بیشتری به ویژه فضلای جوان در عرصه تدریس هستیم. این اساتید جدید و جوان - که بیشتر در عرصه فقه و اصول تدریس می کنند- در کنار دانش کافی به مهارت‌ها و ابزار آموزشی جدید مجهز هستند. قرار گرفتن اساتید جوان در کنار اساتید با سابقه سطوح عالی و خارج سرمایه ارزشمندی برای حوزه علمیه قم و حوزه‌های علمیه سراسر کشور فراهم ساخته ‌است.

ملاحظه آمار اساتید در سال های اخیر اصل و میزان افزایش تعداد اساتید محترم را به خوبی روشن می سازد.

در سال تحصیلی ۹۶- ۹۵ تعداد ۹۸۳ استاد در ۴۳۳۳ کلاس درس به تدریس سطوح عالی و خارج اشتغال داشتند.

در سال تحصیلی ۹۸ -۹۷ ( آخرین سال تحصیلی قبل از کرونا ) تعداد ۱۵۹۹ استاد در ۵۰۱۷ کلاس درس به تدریس سطوح عالی و خارج اشتغال داشتند.

در سال تحصیلی جاری ۱۴۰۳ – ۱۴۰۲ تعداد ۲۰۳۳ نفر استاد در ۸۸۳۱ کلاس درس به تدریس دروس سطوح عالی و خارج اشتغال دارند.

این آمار به این معنی است که اساتید سطوح عالی و خارج از سال ۹۵ تا کنون بیش از ۱۰۰ در صد افزایش داشته است.

ما در مرکز مدیریت حوزه علمیه قم افزایش تعداد اساتید را یک ظرفیت ارزشمند می دانیم. این اساتید در مجموع توانمندی های علمی ارزشمندی پیدا کرده اند و می توانند علاوه بر عرصه تدریس و تربیت طلاب فاضل، در عرصه تبلیغ نیز نقش ایفا نمایند و در خدمت تبلیغ دین مبین اسلام و تحقق اهداف عالی نظام اسلامی باشند.


در اطلاع رسانی های قبلی به نکته دیگری نیز اشاره کردید و آن اینکه در سال های اخیر بر اساس نیاز حوزه علمیه قم مدرس های جدیدی در کنار مدرس های سابق به عنوان محل تعلیم و تعلم فعال شکل گرفته اند. در این مورد نیز توضیحاتی بفرمایید.

بله همانگونه که پیش از این گفته شد سالیان اخیر در کنار مدرس های با سابقه فعالیت طولانی مانند مدرسه فیضیه، مدرس‌های جدیدی در حوزه علمیه قم بر اساس نیاز تاسیس گردیده و روزانه تعداد قابل توجهی از طلاب و فضلا در این مدرس ها به تعلیم و تعلم اشتغال دارند. از جمله مدرس های فعال - اعم از جدید و قدیم - که در اطراف و در فاصله نزدیک حرم قرار دارند در ذیل به ۸ مورد اشاره می شود.

لازم به ذکر است این آمار مربوط به سال تحصیلی جاری - اعم از نیمسال اول و دوم - و طبق ثبت درس طلاب و اساتید در سامانه نجاح ارایه می گردد:

۱. حرم مطهر: در حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها و مسجد اعظم تعداد ۴۷۰ درس ارایه و دروس نیمسال اول و دوم سطح عالی و خارج برگزار و تعداد ۶۱۷۰ نفر طلبه حداقل یکی از دروس خود را در این مکان انتخاب کرده اند.

۲. مدرسه فیضیه و دارالشفا: : در این دو مدرسه ۷۸۱ درس ارائه و تعداد ۴۵۴۷ طلبه حداقل یکی از دروس خود را در این دو مدرسه انتخاب کرده اند.

۳. مدرسه مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی ره : در این مدرسه ۶۸۷ درس ارائه و تعداد ۲۹۵۴ طلبه حداقل یکی از دروس خود را در این مدرسه انتخاب کرده اند.

۴. مدرسه خان: در این مدرسه ۳۸۹ درس ارائه و تعداد ۲۱۱۹ طلبه حداقل یکی از دروس خود را در این مدرسه انتخاب کرده اند.

۵. مدرسه امام کاظم علیه السلام: در این مدرسه ۴۵۴ درس ارائه و تعداد ۱۶۷۳ طلبه حداقل یکی از دروس خود را در این مدرسه انتخاب کرده اند.

۶. مدرس های مسجد امام زین العابدین علیه السلام: در این مدرس ها ۴۶ درس ارائه و تعداد ۱۳۲۹ طلبه حداقل یکی از دروس خود را در این مدرسه انتخاب کرده اند.

۷. مدرس مرحوم آیت الله العظمی تبریزی: در این مدرسه ۳۳۸ درس ارائه و تعداد ۱۲۷۵ طلبه حداقل یکی از دروس خود را در این مدرسه انتخاب کرده اند.

۸. مسجد امام حسن عسکری علیه السلام: در این مدرسه ۸۵ درس ارائه و تعداد ۲۵۸ طلبه حداقل یکی از دروس خود را در این مدرسه انتخاب کرده اند
به نظر می رسد ملاحظه این آمار و بررسی و تحلیل آنها می تواند کمک شایانی به برگزاری بهتر دروس و ارایه خدمات آموزشی نماید و آشنایی اساتید محترم با این آمارها می تواند در تحلیل و برنامه ریزی و انتخاب دروس مناسب‌تر مؤثر باشد.

اگر نکته دیگری دارید بفرمایید:

نکته ای که عرض می کنم یک تقاضا است. از اساتید که نقش اساسی را در تربیت طلاب ایفا می کنند تقاضا می شود علاوه بر زمانی که برای تدریس اختصاص می دهند فرصتی هم برای هدایت و راهنمایی طلاب در نظر بگیرند. اساتید از ما بهتر می دانند گاهی یک راهنمایی مختصر و یک جمله و گاهی یک احوال پرسی صمیمانه می تواند باعث شود انگیزه تحصیلی طلبه افزایش یابد و حرکت علمی او در مسیر مناسبی قرار گیرد.

تجربه برخی از اساتید حاکی از آن است که اختصاص روزانه ده دقیقه وقت برای شنیدن نکات شاگردان، علاوه بر آشنایی با ذهنیت و فضای فکری طلاب می تواند زمینه ساز هدایت و راهنمایی اثر گذار باشد. امید است با هدایت و راهنمایی طلاب زمینه افزایش نظم و انضباط آموزشی فراهم شود و طلاب محترم بیش از پیش در دروس اساتید کسب فیض نمایند و همه این مجاهدتها مورد رضایت حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف قرار گیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha