دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۲ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 20, 2024
رونمایی از کتاب حوزوی

حوزه /مدیر اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با اشاره به فعالیت کتابخانه‌های مشارکتی در مجموعه حوزه علمیه خراسان، گفت: یکی از نکاتی که مجموعه حوزه علمیه خراسان باید به آن توجه داشته باشد، تبدیل کردن کتابخانه‌ها به محلی برای گفت‌وگو با محوریت پژوهش و مشاوره بر مبنای کتاب است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام علی اکبر سبزیان مدیر کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی امروز در آیین رونمایی از دو کتاب «هنر و رسانه در آیینه دیدگاه مقام معظم رهبری» و «نظام مسائل فقه الاقتصاد» در جمع نویسندگان و کتابداران حوزه علمیه خراسان، اظهار داشت: امروز در مجموعه کتابخانه‌های عمومی با نسل جدیدی از کتابخانه‌ها مواجه هستیم که از بخش سنتی سالن مطالعه و امانت کتاب عبور کرده و تبدیل به فرهنگسراهای اجتماعی تبدیل شده‌اند.

وی ادامه داد: در این نسل کارکردی جدید برای کتابخانه تعریف شده و این به معنای حرکتی رو به جلو برای جامعه کتابداران است، در جمهوری اسلامی ایران تقریبا ۴۰ بخش برای کتابخانه‌های عمومی در نظر گرفته شده است، البته این تغییر کارکرد منافاتی با فضای سنتی و ارائه خدمات در این مسیر ندارد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی ابراز کرد: مبنای خدمت در کتابخانه‌ها، کتاب است، اما توجه داشته باشید که هدف ما پاسخگویی به نیازهای دانشی همه اقشار جامعه با هر صنف و آئینی است.

حجت الاسلام سبزیان با تأکید بر اینکه کودکان وفادارترین اعضای کتابخانه‌های عمومی هستند، اظهار کرد: در نسل جدید کتابخانه‌ها توجه ویژه‌ای به گروه سنی کودک و نوجوان شده و سند این ادعا احداث بخش کودک در تمامی کتابخانه‌های عمومی است.

وی از اهداف کتابخانه‌ها را ارتقای دانش و رشد فرهنگ عمومی عنوان کرد و گفت: این مهم به واسطه برگزاری برنامه‌ها و فعالیت‌های متنوع فرهنگی، آموزشی با محوریت کتاب تحقق پیدا کرده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی یادآور شد: امروز تفاوت کتابخانه با دیگر مراکز فرهنگی بخش‌های جانبی و توجه به نیازهای دانشی و اجتماعی مردم است، تعبیری که اساتید علم کتابداری دارند بر این است که کتابخانه باید به دانشگاه مردم تبدیل شود.

وی با اشاره به ایجاد کتابخانه‌های سیار در سطح استان، اضافه کرد: هدف از ایجاد این کتابخانه‌ها اجرای عدالت فرهنگی و اجتماعی در راستای رشد فرهنگ عمومی و افزایش دانایی و آگاهی در مناطق کم برخوردار و دور افتاده است.

وی با اشاره به فعالیت کتابخانه‌های مشارکتی در مجموعه حوزه علمیه خراسان، تشریح کرد: یکی از نکاتی که مجموعه حوزه علمیه خراسان باید به آن توجه داشته باشد، تبدیل کردن کتابخانه‌ها به محلی برای گفت‌وگو با محوریت پژوهش و مشاوره بر مبنای کتاب است، زیرا موجب کاهش آسیب‌های اجتماعی، نشاط آفرینی، امیدبخشی و افزایش دانایی و آگاهی خواهد بود.

حجت الاسلام سبزیان با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر ورود کتاب به زندگی مردم، اظهار کرد: امروز نباید دچار خود تحقیری شویم و عنوان کنیم مردم کتاب نمی‌خوانند، زیرا با مراجعه به کتابخانه‌ها به ویژه کتابخانه‌های مناطق کم برخوردار متوجه خواهیم شد که حال کتابخوانی خوب است و مردم از برنامه‌های فرهنگی کتاب محور استقبال بی‌نظیری دارند.

وی تأکید کرد: بیش از آنکه به ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی توجه داشته باشیم، باید دغدغه این مسئله را داشته باشیم که کتاب را وارد زندگی مردم کنیم، زیرا کتاب باید در زندگی مردم تاثیرگذار باشد.

وی خاطرنشان کرد: در عصر حاضر اگر می‌خواهید پرچمدار و صادر کننده انقلاب اسلامی ایران باشید، باید آثار شهید مطهری، سخنرانی شهید بهشتی و بسیاری از آثار مربوط به شهیدان بزرگوار انقلاب را مطالعه کنید.

در ادامه هادی حصاری مدیر انتشارات حوزه علمیه خراسان ضمن تقدیر از برگزاری این مراسم، گفت: رسالت و سیاست حوزه علمیه مبنی بر فعالیت در حوزه انتشارات نبوده، اما با وجود این مسئله از سال ۱۳۹۶ فعالیت خود را در حوزه چاپ آغاز کرد و تا به امروز تعداد ۸۰ عنوان در قالب ۱۰۰ جلد کتاب توسط پژوهشگران حوزوی به چاپ رسیده است.

وی تصریح کرد: این آثار حول محور پاسخگویی به نیازهای جامعه و بخش بین الملل بوده، آنچه که از عنوان کتاب‌های رونمایی شده در امروز نیز پیداست، این آثار نتیجه این تحقیقات و همکاری‌های تخصصی داخلی حوزه علمیه بوده است.

سیده اعظم التفاتی مسئول اداره پژوهش دفتر خواهران حوزه علمیه خراسان نیز در این مراسم، یادآور شد: امروز همان دوره‌ای است که مردم با گمشده‌ای به نام آرامش در زندگی خود مواجه هستند، اگر تلاش ما بر این مسئله بود که انس با کتاب را در جامعه ایجاد کنیم قطعا امروز با چنین مسئله‌ای مواجه نمی‌شدیم.

علی اکبر کریمی نویسنده کتاب «نظام مسائل فقه الاقتصاد» هم در خصوص هدف از نگارش این کتاب، اظهار کرد: این اثر با رویکرد توصیفی و پژوهشی در طول ۳ سال کار مطالعاتی و تحقیقاتی در عرصه فقه الاقتصاد و دانش اقتصاد توسط معاونت علمی حوزه علمیه خراسان به چاپ رسیده است.

وی ادامه داد: پروژه‌ای کلان که هدف ما از جمع آوری آن مطرح کردن مجموعه‌ای از مسائل اقتصادی است که دولت از عهده رفع آن برنیامده و نتوانسته آن طور که باید و شاید در این زمینه پاسخگو باشد.

وی یادآور شد: تلاش ما در این کتاب بر این بوده تا با استفاده از آیات، روایت و متون فقهی به این شبهات و مسائل اقتصادی پاسخ دهیم، مسائلی که پرونده‌های مفتوحه و به روز دارد.

نویسنده کتاب «فقه الاقتصاد» به معرفی ۲۴ فصل کتاب و موضوعات آن پرداخت و گفت: یکی از چالش‌های پیش روی جامعه امروز این است که آیا دولت از نظر فقهی و اقتصادی می‌تواند در تعیین نرخ بازار اظهار نظر کند یا خیر و اگر پاسخ مثبت است با چه محدودیت‌ها و ضوابطی باید انجام شود و لذا در این کتاب سعی کرده‌ایم تا به تمامی سوالات پیش آمده در این حوزه از نظر فقه پاسخی مناسب دهیم.

کریمی با اشاره به راه‌اندازی کتابخانه تخصصی اقتصاد اسلامی توسط حوزه علمیه خراسان، اظهار کرد: به جرأت می‌توانم بگویم که این کتابخانه در منطقه شرق کشور بی‌نظیر است، با توجه به این مهم از مسئولین حوزه علمیه خراسان و دیگر مسئولین تقاضا دارم که در توسعه فیزیکی، معرفی رسانه‌ای این کتابخانه و تجهیزات آن یاریگر ما باشند.

گفتنی است کتاب‌های «هنر و رسانه در آیینه دیدگاه مقام معظم رهبری» به همت گروه پژوهشی هنر و رسانه معاونت علمی حوزه علمیه خراسان در ۲۳۲ صفحه و «نظام مسائل فقه الاقتصاد» اثر سیداحمد عاملی و علی اکبر کریمی در ۲ جلد در سال ۱۴۰۱ توسط انتشارات حوزه علمیه خراسان مشهد به چاپ رسیده‌اند.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha