پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 9, 2024
کتابخانه تخصصی فقه معاصر

حوزه/ کتابخانه از اردیبهشت ۱۴۰۱ بعد از جلسات تخصصی پیرامون نرم افزار و اینکه چه نوع منابعی در اولویت تهیه و خرید باشد فعالیت خود را آغاز کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، کتابخانه تخصصی فقه معاصر، یکی از بخش‌های پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر است که از روزهای نخست آغاز به کار فعالیت این پژوهشگاه مورد اهتمام و توجه جدّی مسئولان بوده‌ است. به مناسبت هفته کتاب و کتاب‌خوانی گفت‌وگویی با رستمی مدیر این کتابخانه انجام داده‌ایم:

درباره کتابخانه پژوهشکده فقه معاصر توضیح بفرمائید که از چه تاریخی فعالیت خود را آغاز کرده است ؟

کتابخانه از اردیبهشت ۱۴۰۱ بعد از جلسات تخصصی پیرامون نرم افزار و اینکه چه نوع منابعی در اولویت تهیه و خرید باشد فعالیت خود را آغاز کرد. با توجه سیاست کلان پژوهشگاه که دسترسی به منابع به شکل دیجیتال باشد. در کنار همین بررسی ها ابتدا نرم افزار اوپن سورس دی اسپیس برای کتابخانه دیجیتال نصب و راه اندازی شد و نیز نرم افزار کتابخانه‌ای مبین سافت برای کتابهای چاپی تهیه و راه اندازی شد که در حال حاضر هر دو نرم افزار فعال می باشد.

موضوعات اصلی که تلاش شده است کتابها و منابع براساس آنها جمع آوری شود چیست؟

در خصوص موضوعات، بیشتر مسائل روز که به نوعی هویت فقهی دارند یا امکان اینکه متأثر از فقه باشد در اولویت قرار دارند. اما موضوعات بیشتر هم سو با گروه های پژوهشی پژوهشگاه مانند حقوق شهروندی، شهرسازی و منابع طبیعی و اقتصاد و پزشکی و غیره را شامل می شود. اما تاکید بر موضوع خاص نیست؛ زیرا سیاست کتابخانه بر جمع آوری منابع براساس نگاهی فقه است. حتی اگر به صورت بخشی به حوزه مورد مطالعه نگاه کرده باشد.

منابع اصلی تأمین کتابها از چه طریقی است؟

در حوزه کتابهای چاپی شناسایی توسط گروه های پژوهشی و نیاز سنجی ، شرکت در نمایشگاه های کتاب و خرید است.
در مورد منابع کتابخانه دیجیتال براساس منابع مطالعاتی که در دانشنامه فقه معاصر معرفی شده تلاش می شود که این منابع تهیه و بار گذاری شود که بیشترین سهم را هم فضای اینترنت در خصوص به خود اختصاص داده است.

لطفا آمار دقیقی از کتابهای این کتابخانه تا امروز ارائه بفرمائید.

در حال حاضر در منابع چاپی در کتابخانه که امکان مطالعه و پژوهش را دارند ۳۱۸۲ عنوان که شامل ۴۵۷۷ جلد می شود. ۱۵ عنوان مجله تخصصی شامل ۲۶۶ شماره که به صورت قفسه باز امکان استفاده وجود دارد.

در کتابخانه دیجیتال تا الان که در خدمت شما هستم در کتابخانه دیجیتال ۱۴ پایگاه برای منابع مختلف که در سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی تولید شده است ایجاد شده است. که در حال حاضر برای ۱۷۲۱۹ رکورد ورد اطلاعات انجام شده است که بعد از بررسی و کنترل به مرور منتشر و قابل بهره برداری می باشد. اما نکته ای هم که در خصوص این کتابخانه وجود دارد بعضی از رکوردهای کار شده دارای سند و محتوا نمی باشند و دلیل آن هم عدم دسترسی به منبع در فضای اینترنتی برای کاربران بوده است اما با این حال تلاش شده است که دقیق ترین اطلاعات کتابشناختی برای آن مدرک تهیه و اطلاع رسانی شود. کتابخانه دیجیتال به آدرس https://digilib.feqhemoaser.com آماده استفاده مراجعین است.

چه برنامه ای برای دسترسی آسان‌ تر پژوهشگران به کتابهای مجازی و کتابهای چاپی در نظر گرفته اید؟

سیاست کتابخانه متاثر از سیاست کلان پژوهشگاه است؛ بطوری که حق مالکیت منابع برای مرکز می باشد. اما اینکه دسترسی ها به این دو بخش کتابخانه چگونه است باید خدمتتان عرض کنم که در حال حاضر کتابخانه چاپی برای تمامی پژوهشگران و اساتیدی که با پژوهشگاه در ارتباط هستند قابل دسترس و امانت در محل پژوهشگاه می باشد. اما کتابخانه دیجیتال به طور مستمر به لحاظ هویت و قرارگیری در فضای اینترنت قابل دسترس برای عموم پژوهشگران با تهیه نام کاربری ویوزر امکان پذیر خواهد بود.

با چه مراکز علمی و کتابخانه های مهم در تعامل هستید؟

در حال حاضر بیشترین تعامل ما با دو کتابخانۀ تخصصی است؛ یکی کتابخانه تخصصی فقه و اصول (آیت الله سیستانی) که به صورت حرفه ای به سیاست دسترسی حداکثری به منابع خود را در دستور کار دارد و همچنین کتابخانه مرکز فقهی ائمه اطهار که منابع مورد نیاز و مرتبط را بعد از طی مراحل اداری در اختیار کتابخانه قرار می دهد.

در پایان اگر نکته‌ای هست بفرمایید.

همیشه در ابتدای شروع فعالیت و کارها مشکلاتی وجود دارد. در خصوص این کتابخانه که عمده‌ترین مسئله کم بودن منابع فارسی زبان مربوط به حوزه فقه معاصر است که البته در این یکی دو سال اخیر بسیاری از ناشران فعال در حوزه علوم انسانی سعی کردند با تبدیل پایان نامه های دانشگاهی و حوزوی به کتاب تا حدودی توانستند فضای علمی را به این سمت هدایت نمایند و از طرفی تشکیل مراکز مختلف و تخصصی پیرامون مسائل مستحدثه باعث شناسایی خلع موضوعی شده است که این امر باعث تولیدات بیشتر خواهد شد. از طرفی در بسیاری از مراکزی که به مباحث و مسائل روز با محوریت نگاه فقهی می پردازند که بعضا مسائل نو و چالشی هستند که حتما مستندات آن را نگهداری نمایند که اگر روزی پژوهشگری یا کتابخانه ای همانند کتابخانه پژوهشگاه فقه معاصر نیازمند آن بود دسترس قرار گیرد.

کتابخانه در حال دارای یک سالن مطالعه به مساحت ۶۰ متر و با گنجایش ۱۲ میز مطالعه برای استفاده همزمان ۲۴ نفر و همچنین ۲۳ قفسه یکطرفه می باشد. بخش آماده سازی هم در کنار سالن مطالعه قرار دارد. همچنین در کنار سالن مطالعه محلی برای استراحت در نظر گرفته شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha