شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ |۲۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 1, 2024
خانم فاطمه رایگانی، عضو هیئت علمی دانشکده حضرت زینب(س)

حوزه / عضو هیئت علمی دانشکده حضرت زینب(س) گفت: باتوجه به فعالیت تبلیغی طلاب و مواجهه متعدد با مردم، مسأله اقناع سازی مهم است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اهواز، خانم فاطمه رایگانی عضو هیئت علمی دانشکده حضرت زینب(س) امروز در کلاس «فرایند اقناع مخاطب در فعالیت‌های فرهنگی» در همایش طلیعه حضور طلاب جدیدالورود خوزستان، اظهار داشت: باتوجه به فعالیت تبلیغی طلاب و مواجهه متعدد با مردم، مسأله اقناع سازی مهم است.

وی با بیان اینکه طلاب در علم حوزوی، ایجاد استدلال درست را یاد می‌گیرند، ادامه داد: در مواجهه با دیگران، پرسشی که ایجاد می‌شود این است که چگونه دیگران را قانع کنم؟ چه عاملی سبب می‌شود که مخاطب استدلال ما را بپذیرد؟

عضو هیئت علمی دانشکده حضرت زینب(س) با اشاره به اینکه اقناع سازی مخاطب شامل مجموعه‌ای از عوامل است، افزود: طلاب در نظام اجتماعی زندگی می‌کنند که اهداف بلند پایه‌ای دارند و در جامعه مردم سالار تحقق اهداف با حرکت جمعی رخ می‌دهد و انسان به صورت فردی هیچ کاری نمی‌تواند انجام بدهد.

خانم رایگانی، با بیان اینکه در دنیا علمی به نام رتوریک وجود دارد، خاطرنشان کرد: رتوریک در سنت به خطابه ترجمه شده و این علم، دانشی فراگیر است و شامل هرچیزی می‌شود که خاصیت اقناع سازی داشته باشد، اولین مهارت انتخاب موضوع است که باید به گونه‌ای آن را چید که مخاطب به آن نیاز داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه اقناع عناصری دارد که همه آنها باید در کنار هم شکل بگیرند، ادامه داد: عنصر نخست، اقناع پذیری خود موضوع است به‌عنوان مثال انسان خود به خود مسأله عدالت را می‌پذیرد.

عضو هیئت علمی دانشکده حضرت زینب(س) عنوان کرد: عنصر دوم اقناع، طریقه بیان موضوع است، بهترین موضوع‌ها را می‌توان به نحوی گفت که علاقه مخاطب به آن را به کلی از بین ببرد، این عنصر می‌تواند بدترین موضوع‌ها را به بهترین شکل بیان کند و بهترین موضوع‌ها را شهید کند.

وی با بیان اینکه طریقه بیان لزوما استدلال منطقی نیست، گفت: مهم است که مخاطب چه چیزی می‌خواهد، اما در نحوه انتقال معنا باید خلاقیت داشته باشیم و بدانیم که موضوع را چگونه می‌گوییم، خودمان را باید جای مخاطب قرار دهیم تا درک درستی در این زمینه داشته باشیم.

خانم رایگانی، با اشاره به اینکه اقناع پذیری گوینده سومین عنصر اقناع است، خاطرنشان کرد: تبلیغ پذیری محیطی بسیار مهم است، هر حرفی به دهن هر کسی نمی‌آید، بنابراین اقناع سازی مخاطب سطوحی همچون ظاهر، ابزار همراه، سن و سال دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha