پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ |۱۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 23, 2024
آیت الله سید حسن عاملی

حوزه/نماینده ولی فقیه در استان اردبیل با اشاره به این که امروز با جنگ آداب و سنن غلط روبرو هستیم، گفت: خانواده آرمانی بر پایه امنیت، آرامش، محبت و انس بنا شده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اردبیل، حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن عاملی ظهر چهارشنبه در اولین همایش ملی خانواده آرمانی در دانشگاه محقق اردبیلی شهر اردبیل اظهار کرد: خانواده آرمانی بر پایه امنیت، آرامش، محبت و انس بنا شده است.

وی تصریح کرد: خانواده به عنوان اساس جامعه، نقش مهمی در تربیت نسل‌ها و شکل‌گیری آینده جامعه دارد و توجه به این نهاد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل گفت: زوجین دانشجو باید قبل از ازدواج از ظرفیت مشاوره و مهارت‌آموزی بهره‌مند شوند تا بتوانند زندگی آرامی را در دوران دانشگاهی و خارج از آن تجربه کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عاملی افزود: در اسلام طلاق و از هم پاشیدگی خانواده به لرزیدن عرش تعبیر شده و ضرورت دارد زوجین به دور از هرگونه مسائل هیجانی به تقویت عواطف، احساسات جمعی، انس و محبت توجه کرده و با رعایت قواعد زندگی آرام به دور از هرگونه نگرش غلط سعی کنند تا استحکام روابط را انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: در پا برجا ماندن نظام خانواده در کنار عناصر مختلف، تنظیم روابط صحیح بسیار مهم است که در مکتب اسلام به صورت ریشه‌ای به این مسئله توجه شده و حتی ویژگی‌های زنان و احترام گذاشتن به آنها تاکید شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عاملی وجود ۷۰۰ نوع آداب را یادآور شد و اضافه کرد: امروز با جنگ آداب و سنن غلط روبرو هستیم که گاهی این آداب کرامت انسان‌ها را نیز زیر سؤال می‌برد.

وی بیان کرد: در محیط‌های علمی و دانشگاهی باید اصلی‌ترین عناصر شکل‌گیری نظام خانواده و آغاز زندگی مشترک برای زن و مرد تبیین شود تا آنها بدانند که چقدر مکتب اسلام به انس و محبت و همراهی عاطفی زن و شوهر توجه کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عاملی همنشینی با همسر برای رفع نیازهای عاطفی را شایسته‌تر از اعتکاف و سایر عبادت‌های فردی عنوان کرد و ادامه داد: ثروت عظیمی که ناشی از معرفت و عاطفه است باید در جامعه با استفاده ار روابط گرم خانواده پمپاژ شده و در سلول‌های نظام اجتماعی به حرکت درآید.

وی یادآور شد: هر خانواده‌ای که در آن اعضا به مجادله و دعوا مشغول باشند، از هر گوشه آن شیطان به دست زدن مشغول است و ضرورت دارد به دور از هرگونه دعوا و درگیری در نظام خانواده مباحثه و حل مشکلات در یک فضای تعاملی انجام شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین عاملی به آمار طلاق و نگرانی‌های ناشی از آن اشاره کرد و گفت: ما در شورای فرهنگ عمومی نگران این امر هستیم که مبادا با افزایش طلاق نظام خانواده و روحیه فرزندان تضعیف شود.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل افزود: برای حفظ نهاد خانواده از زوال، ضرورت دارد تا عنصر اصلی در این نهاد که عفت و حیا است مورد توجه قرار گرفته و در کنار آن سعی کنیم روابط سالم برقرار باشد.

وی تصریح کرد: جامعه‌ای که از فقر عاطفی رنج ببرد قطعاً با آسیب‌های جدی روبرو می‌شود و شایسته است در نظام خانواده در مسیر تربیت فرزندان عناصر عاطفی و محبت مورد توجه قرار گیرد.

امام جمعه اردبیل از برگزارکنندگان همایش ملی خانواده آرمانی قدردانی کرد و ادامه داد: تداوم برگزاری چنین همایش‌هایی می‌تواند موضوع را به خوبی در جامعه تبیین و اعضای خانواده را نسبت به شناخت بیشتر وادار کند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha