پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 9, 2024
پهلوی

حوزه/ در روزگار کنونی که عده ای در بستر فضای مجازی مغرضانه یا جاهلانه به دنبال سفیدنمایی از دوران پهلوی هستند باید با ساخت فیلم و سریال های جذاب، واقعیت ها را برای آحاد مردم به خصوص نسل جدید به درستی بیان کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، پس از "گیلدخت" و "بانوی عمارت"، "رحیل" سومین سریالی بود که از قاب تلویزیون در رابطه با دوران قاجار به نمایش درآمد و البته پخش مورد اخیر به تازگی از شبکه سوم سیما به پایان رسید.

البته در شبکه نمایش خانگی نیز تمایل سازندگان آثار نسبت به ساخت مجموعه هایی با حال و هوای دوران قاجار مشهود بوده که نمونه بارزش را در سریال"جیران" نظاره گر بودیم و این مساله نشان می دهد که هنوز جذابیت های داستانی برای روایت تصویری از این دوران در بین سریال سازان کشور ما وجود دارد.

جالب این که سریال "آتش و باد" نیز که چند ماه پیش از شبکه سوم سیما پخش می شد، در واقع روایتی برآمده از دل تاریخ بود و به سال‌های پایانی سلطنت قاجار و عصر مشروطه می‌پرداخت.

سؤال کلیدی اینجاست که چرا در سال‌های اخیر این چنین تنور ساخت سریال‌های قاجاری در تلویزیون داغ شده و حال آن که باید به دیگر دوره‌های تاریخی همچون دوران شرم آور پهلوی نیز در عرصه هنر و رسانه توجه کرد.

به تعبیر سیدمحمد حسینی، مدیر عامل انجمن سینمای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و مدیر گروه فیلم و سریال روایت فتح باید دیگر دوره های تاریخی نیز در دستور کار سازندگان و مدیران رسانه ملی قرار گیرد تا مردم هر چه بیشتر و بهتر با کم و کیف این دوران و تحولات جاری در آن آشنا گردند.

این منتقد سینما و تلویزیون در عین حال به نکته مهم و ظریفی هم اشاره کرده و می گوید:" آنچه در این سریال‌ها از دوران قاجار نشان داده می‌شود به خیانت شاهان آن دوره و شکست‌هایشان در برابر انگلیسی‌ها اشاره دارد اما به این توجه نمی‌شود که مخاطبان «عصر بازی» نیاز به پیروزی دارند، ما در زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که بسیاری از مردم در بازی‌های ویدئویی و موبایلی دوست دارند پیروز شوند و ما در سریال‌های تلویزیونی به شکست‌های تاریخی می‌پردازیم. "

وی البته با اشاره به این که لازم است تلویزیون به دوران صفوی و دوران شکوه ایران اسلامی نیز بپردازد، می‌افزاید:" این پیروزی‌ها را باید با غرور در رسانه ملی نشان دهیم اینکه پس از سال‌ها جنایت اجنبی‌ها در کشورمان، مقتدرانه آن‌ها را بیرون راندیم"

نکته حائز اهمیت دیگر این که در بحث مقایسه میان دوران پهلوی و قاجار باید به این نکته توجه داشت؛ قاجاری که دو تکه بزرگ از سرزمینمان را از دست داد، در هر دو بار جنگید و شکست خورد اما در دوران پهلوی بدون این که گلوله‌ای به سمت کشور ما شلیک شود هفت تکه از سرزمینمان را از دست دادیم به این معنا که شاه هوس کرد بخش‌هایی از کشور را مثل ارث پدری ببخشد. پهلوی‌ها سرچشمه هیرمند را به افغانستان دادند و هنوز بر سر حقابه هیرمند و خشکسالی سیستان و بلوچستان مسئله داریم.

مخلص کلام آن که؛ در روزگار کنونی که عده ای مغرضانه یا جاهلانه به دنبال سفیدنمایی از دوران پهلوی هستند باید با ساخت فیلم و سریال های جذاب، واقعیت ها را برای آحاد مردم به خصوص نسل جدید به درستی بیان کرد.

سیدمحمدمهدی موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha