پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ |۱۵ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 23, 2024
حجت‌الاسلام عبادی

حوزه/ حجت‌الاسلام عبادی گفت:پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، در مرگ فرزند خردسال خود، بسیار اندوهگین شدند و فرمودند: «دیده می گرید و دل اندوهناک است، ولی چیزی که باعث خشم پروردگار گردد، نمی گوییم».

حجت‌الاسلام مهدی عبادی، کارشناس مذهبی، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در اردبیل، با اشاره به وفات ابراهیم، پسر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، گفت: پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله دارای دو پسر به نام‌های عبدالله و قاسم، معروف به طیب و طاهر و چهار دختر به نام‌های زینب، رقیه، ام کلثوم و حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بودند، که همگی از خدیجه کبری سلام الله علیها بودند و در مکه معظمه دیده به جهان گشودند.

وی افزود: از همسران دیگر، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرزندی نداشت مگر از ماریه قبطیه. مقوقس پادشاه مصر در سال هفتم قمری به همراه پاسخ نامه پیامبر صلی الله علیه و آله، کنیزی به نام "ماریه" را برای آن حضرت ارسال نمود. این کنیز که به همسری پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله افتخار یافت، در سال هشتم قمری، فرزندی پسر برای آن حضرت به ارمغان آورد.

حجت‌الاسلام عبادی ادامه داد: پیامبر صلی الله علیه و آله نام مولود خویش را ابراهیم گذاشت و وی را بسیار دوست می داشت. اما این کودک خردسال و محبوب پیامبر صلی الله علیه و آله، عمر چندانی نکرد و در کمتر از دو سالگی وفات یافت. وی به مدت یک سال و ده ماه و هشت روز و به روایتی دیگر، یک سال و شش ماه و چند روز زندگی کرد و سپس بیمار شد و در همان بیماری، در ۱۸ رجب سال دهم قمری بدرود حیات گفت.

محقق و پژوهشگر حوزوی تصریح کرد: پیامبر صلی الله علیه و آله در مرگ وی، بسیار اندوهگین شد. از امام جعفر صادق علیه السلام روایت شد: هنگامی که ابراهیم رحلت کرد، اشک از دیدگان پیامبر صلی الله علیه و آله جاری شد و در آن حال فرمود: دیده می گرید و دل اندوهناک است، ولی چیزی که باعث خشم پروردگار گردد، نمی گوییم. سپس به فرزندش ابراهیم فرمود: ای ابراهیم! در مرگ تو ما اندوهگین هستیم.

حجت‌الاسلام عبادی اظهار داشت: برخی از صحابه پیامبر صلی الله علیه و آله که شاهد حالت اندوه و گریه رسول خدا صلی الله علیه و آله بودند، تعجب کرده و زبان به اعتراض گشودند و به آن حضرت عرض کردند: شما ما را از گریه بر مردگان نهی می نمودید، اکنون چگونه در سوگ فرزند خود اشک می ریزید؟

وی افزود: پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در پاسخ آنان فرمود: من هرگز نگفته ام که در مرگ عزیزان خود گریه نکنید، زیرا این احساسات نشانه دلسوزی و مهربانی و ترحم است و شخصی که دلش بر حال دیگران نسوزد، مورد رحمت الهی قرار نمی گیرد. من گفته ام که در مرگ عزیزان، شیون نکنید و سخنان کفرآمیز و یا سخنانی که بوی اعتراض می دهد نگویید و از شدت اندوه، لباس های خود را پاره ننمایید. روزی که ابراهیم فرزند پیامبر درگذشت، کسوف (خورشید گرفتگی) رخ داد. برخی گفتند: خورشید بخاطر مرگ ابراهیم گرفته است. پیامبر وقتی این سخن را شنیدند، بیرون آمدند و پس از حمد الهی فرمود: خورشید و ماه دو نشانه از نشانه‌ های الهی هستند و به خاطر مرگ یا زندگی هیچ کس نمی‌ گیرند.

به گفته استاد شهید مرتضی مطهری پیغمبر نمی‌ ‏خواهند از نقاط ضعف مردم برای هدایت مردم استفاده کنند، می‌ خواهد از نقاط قوّت مردم استفاده کنند. پیغمبر نمی‌ خواهند از جهالت و نادانی مردم به نفع اسلام استفاده کنند، می‌ خواهند از علم و معرفت مردم استفاده کنند. پیغمبر نمی‌ خواهند از ناآگاهی و غفلت مردم استفاده کنند، می ‏خواهند از بیداری مردم استفاده کنند.

محقق و پژوهشگر حوزوی در پایان خاطرنشان کرد: امیرمؤمنان علی بن ابی طالب علیه السلام به دستور رسول اکرم صلی الله علیه و آله، بدن ابراهیم را غسل داده و کفن نمودند. آن گاه گروهی از اصحاب پیامبر صلی الله علیه و آله، جنازه ابراهیم را تشییع کرده و در قبرستان بقیع به خاک سپردند.

انتهای خبر/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha