شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ |۲۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 1, 2024
تصاویر/ نشست رونمایی از طرح مطالعاتی «از توحید تا تمدن» سیر مطالعاتی آثار و اندیشه های آیت الله العظمی خامنه‌ای

حوزه/ معاون تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه گفت: رهبر معظم انقلاب ویژگی‌هایی دارد که از ایشان یک شخصیت منحصر به فرد پدید آورده است و فارغ از شأن راهبری و حقوقی ایشان، یک اندیشمند تراز بالا عمیق جامع نظری است که اندیشه ای پدیدآورده که موظف به مراجعه به آن هستیم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری در نشست رونمایی از طرح مطالعاتی از توحید تا تمدن سیر مطالعاتی آثار و اندیشه های حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای مدظله العالی که در سالن همایش شهید سلیمانی دانشگاه معارف اسلامی قم برگزار شد، در رابطه سؤالات و ابهامات طرح عنوان کرد: تربیت در فرهنگ اسلامی، معرفت بنیان است و زمینه تربیت اسلامی یک دستگاه شناختی و معرفتی منسجم و نگرش ایمانی است و بدون معرفت، تربیت نقش بر آب است.

وی ادامه داد: معاونت تهذیب و تربیت باید جایگاه معرفت را در تربیت پاس بدارد و به درستی بار بگذارد و دبیرخانه امور معرفتی نیز برای رفع همین نیاز در معاونت تهذیب و تربیت شکل گرفته است.

معاون تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه افزود: تربیت خلقی و شخصیتی در میان دو امر مهم قرار می‌گیرد و از یک طرف منتهی به دستگاه اندیشه‌ای و فکری و نظام باورها و نگرش‌ها می‌شود و از طرف دیگر به تعهد، احساس مسئولیت و رسالت مندی منتهی می‌شود.

وی با بیان اینکه بدون این دو عنصر دستگاه تربیتی کامل نیست، اظهار کرد: کلاس های عقایدی که در حوزه های علمیه برگزار می‌شوند متکفل اصلی برای به دست آورند این نظام اندیشه‌ای و فکری هستند اما به دلایلی کلاس های عقاید ما تبدیل به آموزش اعتقادات شده است و بین آموزش اعتقادات و تربیت اعتقادات تفاوت بسیاری وجود دارد و باید این آموزش را به سمت تربیت ایمانی و اعتقادی بکشانیم.

وی بیان کرد: برای انتقال نگرش ایمانی، اعتقادی و معرفتی موردنیاز به نسل جوان و طلاب حوزه علمیه باید از آخرین دستاوردهای شیعه بهره ببریم و آخرین دستاوردهای شیعه توسط اندیشمندان بزرگ انقلاب اسلامی ارائه شده است و در بین این اندیشمندان، رهبر معظم انقلاب ویژگی‌هایی دارد که از ایشان یک شخصیت منحصر به فرد پدید آورده است و فارغ از شأن راهبری و حقوقی ایشان، یک اندیشمند تراز بالا عمیق جامع نظر است که اندیشه ای پدیدآورده است که موظف به مراجعه به آن هستیم.

حجت الاسلام و المسلمین عالم زاده نوری اضافه کرد: در این طرح، حوزه علمیه به صورت رسمی اندیشه متعالی رهبر معظم انقلاب را در دستور کار قرار داده است تا طلاب با اندیشه‌های ایشان آشنا شوند آشنا می‌شوند.

وی یادآور شد: دستگاه فکری که امروز رهبر معظم انقلاب عرضه می‌کنند از شهید مطهری پیش افتاده است و در انتقال یک دستگاه فکری و نگرشی مستحکم برای جوانان و طلاب قابل توصیه‌تر است و نیاز است که این امر در جلسات تبیین شود.

معاون تهذیب و تربیت حوزه‌های علمیه با بیان اینکه از مبانی اندیشه های بنیادی تا عینیت و نظامات اجتماعی در فرمایشات و آثار رهبر معظم انقلاب جاری است، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب هم در تبیین مبانی فکری و بنیادهای نظری اسلام و انقلاب و هم در امتداد این اندیشه به عرصه عینیت فرصت بیشتری برای تبیین داشتند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha