جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 10, 2024
انتخابات

حوزه/ سخنگوی شورای نگهبان گفت: ما دلایل ردصلاحیت‌ها را به داوطلبان اعلام می‌کنیم، در همین راستا تاکنون حدود ۸ هزار دیدار با داوطلبانی که نکاتی نسبت به آن‌ها وجود داشت، صورت گرفت؛ موارد را با آن‌ها مطرح کردیم و اگر آن‌ها نیز اسناد و نکاتی داشتند، دریافت کردیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، انتخابات دوره‌ دوازدهم مجلس شورای اسلامی برای انتخاب ۲۹۰ نماینده و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری نیز برای ۸۸ کرسی، ۱۱ اسفندماه سال جاری برگزار خواهد شد که همه احزاب، گروه ها، جناح های سیاسی و اجتماعی در کشور در تکاپوی برگزاری یک انتخابات پرشور و رقابتی هستند.

خبرگزاری حوزه نیز برای اطلاع مخاطبان فهیم خود از اخبار، اطلاعیه ها، بیانیه ها و صلاحیت نامزدهای انتخاباتی اقدام به تهیه بسته خبری کرده که مخاطبان را در جریان آخرین اخبار و رویدادهای انتخاباتی قرار دهد.

۸ هزار دیدار با داوطلبان انتخابات مجلس داشتیم

سخنگوی شورای نگهبان گفت: ما دلایل ردصلاحیت‌ها را به داوطلبان اعلام می‌کنیم، در همین راستا تاکنون حدود ۸ هزار دیدار با داوطلبانی که نکاتی نسبت به آن‌ها وجود داشت، صورت گرفت؛ موارد را با آن‌ها مطرح کردیم و اگر آن‌ها نیز اسناد و نکاتی داشتند، دریافت کردیم.

هادی طحان‌نظیف عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان بعد از ظهر روز سه‌شنبه (۱۷ بهمن ۱۴۰۲) میهمان برنامه زنده تلویزیونی «به اضافه یک» در شبکه سه سیما بود تا به ارائه توضیحاتی در مورد بررسی صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و انتخابات ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری بپردازد و به سوالات مجری این برنامه پاسخ دهد.

طحان‌نظیف در ابتدای این برنامه اظهار داشت: تعداد داوطلبان انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی تاکنون به بیش از ۱۴ هزار نفر رسیده که البته این رقم نهایی نیست؛ چراکه شورای نگهبان تا روز پنجشنبه (۱۹ بهمن ۱۴۰۲) مهلت رسیدگی به اعتراضات داوطلبان تأیید نشده دارد و نتیجه نهایی در پایان آن روز اعلام خواهد شد، پیش‌بینی می‌شود که تعداد تأیید صلاحیت‌ها از این رقم نیز فراتر رود.

۲۰ بهمن آخرین مهلت ثبت‌نام نامزدهای تبلیغات تلویزیونی برای مناظره انتخاباتی

رییس ستاد انتخابات استان اخرین مهلت ثبت نام داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی در مناظره های انتخاباتی را تا ۲۰ بهمن ماه اعلام کرد.

مرتضی ولی پوری با اشاره به اینکه طبق اعلام ستاد انتخابات صدا و سیما نامزدهای انتخاباتی حداکثر تا ساعت ۲۴، تاریخ ۲۰ بهمن ۱۴۰۲ فرصت دارند ثبت نام خود را انجام دهند، گفت: داوطلبان می توانند با مراجعه از طریق سامانه تبلیغات صدا و سیما به نشانی (سامانه تبلیغاتی نامزدهای مجلس دوازدهم)em1402.ir/login ثبت نام خود را انجام دهند.

وی با بیان اینکه بر اساس اعلام قبلی ستاد انتخابات سازمان صداوسیما، تولید محتوای تبلیغاتی بر عهده نامزدهای محترم خواهد بود، افزود: شکل تبلیغات بر اساس قالب مشترکی خواهد بود که توسط ستاد تبلیغات انتخابات تولید شده و در اختیار نامزدها قرار خواهد گرفت.

رییس ستاد انتخابات البرز افزود: نامزدهای انتخاباتی برای شرکت در مناظره های انتخاباتی در ادامه با ورود به پنل بارگذاری محتوا و انتخاب مرکز حوزه انتخابیه ای که قصد پخش مناظره از طریق آن کانال تلویزیونی را دارند باید تیک ثبت نام مناظره را نیز فعال کنند.

تایید صلاحیت ۱۷ داوطلب دیگر از حوزه های انتخابیه استان زنجان

دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات استان زنجان گفت: با ابلاغ اسامی جدید داوطلبان تایید صلاحیت شده انتخابات مجلس شورای اسلامی از سوی شورای نگهبان، به لیست تایید صلاحیت شدگان حوزه های انتخابیه استان ، ۱۷ داوطلب اضافه شد.

رحیمی گفت: ۶ داوطلب از حوزه انتخابیه زنجان ـ طارم ، ۴ داوطلب از حوزه انتخابیه ابهر ـ خرمدره ـ سلطانیه، ۶ نفر از حوزه ماهنشان ـ ایجرود و ۱ داوطلب از حوزه انتخابیه خدابنده به لیست تایید صلاحیت شدگان اضافه شدند.

وی افزود: تا کنون ۲۶۴ داوطلب از حوزه های انتخابیه استان تائید صلاحیت شدند.

سخنگوی ستاد انتخابات استان زنجان با بیان اینکه روند بررسی صلاحیت ها در شورای نگهبان تا ۱۹ بهمن ادامه دارد گفت: امیدواریم تا اعلام اسامی نهایی، شاهد افزایش تائید صلاحیت شدگان در حوزه های انتخابیه استان باشیم.

تایید صلاحیت ۲۸۳ نفر از نامزدهای انتخاباتی در کرمانشاه

رئیس ستاد انتخابات استان کرمانشاه از تایید صلاحیت شدن ۲۸۳ نفر از نامزدهای انتخاباتی در استان کرمانشاه خبر داد.

علی شعبانی در حاشیه سفر وزیر کشور به استان کرمانشاه در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: بر اساس بازه زمانی که در اختیار کاندیدهای رد صلاحیت برای اعتراضات قرار گرفته بود در آخرین بررسی‌ها ۲۸ نفر دیگر از کاندیداهای استان کرمانشاه تأیید صلاحیت شدند.

وی افزود: با اعلام تأیید صلاحیت شدگان در حال حاضر آخرین تعداد کاندیداهای استان کرمانشاه برای رقابت بر سر هشت کرسی مجلس شورای اسلامی به ۲۸۳ نفر رسیده است.

رئیس ستاد انتخابات استان کرمانشاه تصریح کرد: بر اساس اعلام ستاد انتخابات کشور از ۱۹ تا ۲۰ بهمن ماه شورای نگهبان فرصت دارد اسامی باقی تأیید شدگان را ارسال کند و پس از آن فرمانداری در ۲۰ بهمن ماه اسامی تأیید شدگان را اعلام خواهد کرد.

مشارکت بیش‌ از ۲۰ هزار رأی اولی لرستانی در انتخابات اسفندماه

مدیرکل آموزش و پرورش لرستان گفت: امسال ۲۰ هزار و ۸۰۰ رأی‌ اولی در استان برای نخستین‌بار در سرنوشت کشور مشارکت می‌کنند.

رضا عزتی، مدیرکل آموزش و پرورش لرستان، ۱۶ بهمن‌ماه در آیین اختتامیه اولین جشنواره علمی و پژوهشی بسیج فرهنگیان لرستان که در سالن اجتماعات کانون بسیج بروجرد برگزار شد، با اشاره به برگزاری انتخابات اسفندماه در کشور گفت: امسال ۲۰ هزار و ۸۰۰ رأی‌ اولی‌ در استان برای نخستین‌بار در سرنوشت کشور مشارکت می‌کنند.

وی با بیان اینکه هر روز در چهار هزار و ۵۰۰ مدرسه استان جشن انقلاب برگزار می‌شود، افزود: در این جشن‌ها علاوه بر ایجاد نشاط و امید بین دانش‌آموزان، دستاوردهای نظام و انقلاب برای آنان بازگو می‌شود.

وجود ۹۰ هزار شعبه اخذ رأی در کشور طی فرآیند انتخابات مجلس شورای اسلامی

وزیر کشور با بیان اینکه تا زمانی که کشور وارد فضای کامل انتخاباتی نشده است نمی‌توان برآورد دقیقی از میزان مشارکت داشت، گفت: در این دوره ۹۰ هزار شعبه اخذ رای در سراسر کشور وجود خواهد داشت که از این تعداد بیش از ۴۰ هزار شعبه ثابت و مابقی سیار است.

احمد وحیدی در پایان سفر یک روزه خود به استان کرمانشاه در جمع خبرنگاران با اشاره به اهمیت انتخابات پیش رو، گفت: انتخابات مجلس از اهمیت بالایی برخوردار است، چرا که قرار است با شکل گیری مجلس جدید ریل‌گذاری جدیدی در کشور صورت گرفته و برنامه حرکت کشور برای چهار سال پیش رو مشخص شود.

وی از آماده سازی کامل بستر اجرایی انتخابات در کشور خبر داد و افزود: تمام شرایط برای برگزاری یک انتخابات باشکوه مهیا شده و تعیین شعب و آموزش نیروها و عوامل اجرایی انجام شده است.

بانوان 17 درصد کاندیداها در استان تهران را تشکیل می دهند

جوهری، رئیس ستاد انتخابات استان تهران در همایش تبیین حماسه حضور که با حضور اقشار مختلف مردم در سالن شیخ صدوق(ره) آستان حضرت عبدالعظیم علیه السلام برگزار شد، گفت: امروزه هیچ مساله ای برای ما مهم تر از انتخابات نیست. امسال زودتر این موضوع آغاز شده و انتظار می رود تا دست اندرکاران از انواع گفتمان های زبانی و منطق قوی استفاده کنند. همچنین دستگاه های اجرایی به امنیت، سلامت و از همه مهمتر مشارکت قوی مردم در امر انتخابات یاری برسانند.

وی تاکید کرد: دشمن تمام تلاشش را می کند تا مردم را به این فکر بیندازد که چرا باید در انتخابات شرکت کنیم، اما تا اینجا شاهد گرم بودن تنور انتخابات هستیم. به طوری که ۱۲ هزار نفر یعنی سه برابر بیش از تعداد شرکت کنندگان دوره قبل در این دوره ثبت نام کرده و همچنین حضور پررنگ بانوان که در استان تهران ۱۷ درصد کاندیدا را تشکیل می دهند.

رئیس ستاد انتخابات استان تهران اضافه کرد: اصل انتخابات حضور مردم است و وظیفه ما این است که در جمع های مختلف حضور داشته باشیم و تبیین کنیم که چرا باید در انتخابات حضور داشته باشیم. همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند هر که تریبونی دارد باید به عنوان جهاد تبیین در مورد این انتخابات صحبت کند.

دبیر ستاد انتخابات خراسان‌رضوی: در انتخابات امانت‌دار رای مردم باشید

دبیر ستاد انتخابات خراسان‌رضوی گفت: ما شعاری را در آموزش دنبال می‌کنیم با عنوان «امانت‌دار رای مردم» خواهش ما این است که امانت‌داری را با تمام ابعادی که دارد از نظر شرعی و قانونی رعایت کنید.

امیر فریدنیا در همایش بزرگ آموزش مربیان انتخابات خراسان رضوی که امروز (۱۷ بهمن ۱۴۰۲) با حضور مسئولان استانی در مجتمع شهدای سلامت در مشهد برگزار شد، اظهار کرد: از سال گذشته آسیب‌شناسی انتخابات را به‌طور ویژه آغاز کردیم و از همه شهرستان‌ها کمک گرفتیم؛ همه همت بر آن شد که برای آموزش اهتمام ویژه‌ای داشته باشیم که عزیزان در حوزه ستاد انتخابات و حوزه نظارت برای آموزش برنامه‌ریزی خاص داشته باشند و به سمتی رفتیم که آموزش‌های کارگاهی برگزار کنیم و امروز نیز برای دومین بار روز اخذ رای را شبیه‌سازی می‌کنیم.

وی افزود: مانورهایی در حال برگزاری است و انتظار ما این است که مانورها همان‌طور که ابلاغ می‌شود اجرا شود، علت برگزاری مانورها ایجاد آمادگی است و اگر نواقصی وجود دارد رفع شود.

دبیر ستاد انتخابات خراسان‌رضوی ادامه داد: یکی دیگر از موضوعات حائز اهمیت بحث داشبورد مدیریتی انتخابات است که به کمک فرمانداری‌های استان داده‌ها را به صورت جامع دریافت کرده، پردازش شده و آماده خروجی است که خروجی آن‌ها را تا ابتدای هفته آینده به شهرستان‌ها تحویل می‌دهیم، نواقصی که وجود دارد را با فوریت رفع کنیم که در حوزه داده‌پردازی مشکلی نداشته باشیم.

فریدنیا با تاکید بر نگاه امانت‌داری گفت: ما شعاری را در آموزش دنبال می‌کنیم به عنوان «امانت‌دار رای مردم»، خواهش ما این است که امانت‌داری را با تمام ابعادی که دارد از نظر شرعی و قانونی رعایت کنید.

۳۲۲ شعبه اخذ رای تربت‌حیدریه آماده برگزاری انتخابات است

رییس ستاد انتخابات تربت‌حیدریه گفت: ۳۲۲ شعبه اخذ رای حوزه انتخابیه تربت‌حیدریه آماده برگزاری انتخابات شده است که از این تعداد ۲۶۵ شعبه ثابت و بقیه سیار و ۱۹۱ شعبه روستایی و بقیه شهری هستند.

علی‌اکبر کی‌پور روز سه‌شنبه در نشستی خبری با موضوع تبیین فضای انتخاباتی در منطقه تربت‌حیدریه افزود: از مجموع حوزه‌های انتخابیه اصلی و فرعی یاد شده، ۱۹۹ شعبه مربوط به شهرستان تربت‌حیدریه (حوزه اصلی)، ۷۱ شعبه در ‌زاوه (فرعی) و ۵۲ شعبه در مه‌ولات (حوزه فرعی) مستقر است.

وی ادامه داد: در تربت‌حیدریه تعداد ۱۶۰ شعبه ثابت و بقیه سیار، در زاوه ۵۶ شعبه ثابت و بقیه سیار و در مه‌ولات نیز ۴۹ شعبه ثابت و بقیه سیار است.

معاون استاندار خراسان رضوی و فرماندار ویژه تربت‌حیدریه گفت: در تربت‌حیدریه ۱۰۲ شعبه شهری و بقیه روستایی، در زاوه ۶۱ شعبه روستایی و بقیه شهری و در مه‌ولات ۱۹ شعبه شهری و بقیه روستایی است.

کی پور افزود: تعداد عوامل اجرایی در انتخابات این حوزه چهار هزار و ۲۰۰ نفر هستند که به طور متوسط در هر صندق ۲۰ نفر حضور دارند.

وی ادامه داد: در این دوره از انتخابات مردم می‌توانند با ارایه یکی از مدارک شناسایی معتبر نظیر کارت‌ملی، گواهینامه، پاسپورت یا شناسنامه در انتخابات شرکت کنند.

نامه مهم حسن روحانی به شورای نگهبان بعد از ردصلاحیتش در انتخابات خبرگان/ دلیل ردصلاحیت رئیس جمهور سابق هنوز مشخص نیست!

در پی اعلام نتایج اولیه بررسی صلاحیت‌های انتخابات خبرگان رهبری، حسن روحانی هفته گذشته در نامه‌ای به شورای نگهبان خواستار اعلام دلایل ردصلاحیت خود شده اما با گذشت یک هفته هنوز این شورا به نامه او پاسخی نداده و دلایل و مستندات خود را برای این تصمیم ارائه نکرده است.

روز ۴ بهمن ۱۴۰۲ بنا به اطلاع یکی از مقامات شورای نگهبان، ردصلاحیت روحانی پس از سه دوره نمایندگی مردم سمنان و تهران در مجلس خبرگان رهبری توسط فقهای این شورا، اعلام و پیامک ردصلاحیت او روز شنبه هفتم بهمن ارسال شد.

حجت‌الاسلام روحانی به این تصمیم اعتراض نکرد و در بیانیه‌ و نامه به شورای نگهبان خواستار اعلام دلایل ردصلاحیت خود شد که هنوز دلایلی اعلام نشده است.

رهامی: حداکثر اقدام خاتمی در انتخابات پیش رو رأی دادن است

فعال سیاسی اصلاح طلب معتقد است سیدمحمد خاتمی خارج از تصمیمات جبهه اصلاحات ورودی به انتخابات نخواهد داشت.

حجت الاسلام محسن رهامی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، مدتی پیش از آنکه جبهه اصلاحات راهبرد خود را برای نحوه ورود به انتخابات اعلام کند، مهمان «کافه خبر» خبرگزاری خبرآنلاین بود. او در آن گفت‌وگو تاکید کرده بود که سیدمحمد خاتمی خارج از تصمیمات جبهه اصلاحات ورودی به انتخابات نخواهد داشت و اظهارات اخیر خاتمی درباره انتخابات پیش رو و حمایت از راهبرد جبهه اصلاحات نیز موید این پیش بینی است.

انتقادات صریح مجید انصاری از ردصلاحیت ها در انتخابات خبرگان

حجت الاسلام مجید انصاری، عضو شاخص مجمع روحانیون مبارز در مصاحبه اخیر خود در خصوص انتخابات مجلس خبرگان و رد صلاحیت های شورای نگهبان گفت: به دلیل برخورد بد و رد صلاحیت‌هایی که در انتخابات ادوار سابق مجلس خبرگان انجام دادند، در این دوره از انتخابات مجلس خبرگان تعداد زیادی به هیچ وجه حاضر نشدند اسم بنویسند چراکه آبروی خودشان را که از جوی آب نگرفته‌اند. کما اینکه سید حسن آقا در انتخابات این دوره مجلس خبرگان ثبت‌نام نکرد.

وی افزود: علاوه بر او افراد متعددی را در حوزه می‌شناسم که اگر باسوادتر از برخی از اعضای شورای نگهبان در فقه و اصول نباشند، کمتر از آنها نبودند اما اطلاعات‌شان در حوزه مسائل سیاسی، اجتماعی و مدیریت که اساس کار خبرگان رهبری است، حتماً بیشتر از برخی اعضای شورای نگهبان بوده اما همین افراد ردصلاحیت شدند یا دعوت به امتحان شدند و اصلاً به آنها برخورده است.

انصاری خاطرنشان کرد: اگر قرار است همه با امتحان باشند، پس خود آقایان هم باید بیایند آنجا امتحان بدهند و اگر قرار بر امتحان نیست، حوزه حساب و کتاب دارد و کسی که سطح چهار را خوانده بپذیرید و یا روش دیگر این است که مراجع تقلید حوزه آن فرد را تایید کنند چراکه در حوزه مراجع عظام داریم، اگر دو یا چهار مرجع تقلید صلاحیت علمی کسی را امضا کردند، به امضای این چهار مرجع تقلید به اندازه امضای سه نفر شاگردان آنها در شورای نگهبان نیست که وقعی بگذارند؟! لذا این رفتار دوگانه است.

عضو مجمع روحانیون مبارز در ادامه گفت: شهادت یک عضو شورای نگهبان موجب قبولی بدون امتحان یک فرد می‌شود و از آن طرف افرادی دعوت به امتحان می‌شوند.

انصاری تصریح کرد: در مجموع این معیارهای چندگانه آن هم در نهادی مانند شورای نگهبان که قرار است مظهر عدالت، مظهر نظم، مظهر قانون و مظهر بی‌طرفی باشد، قابل قبول نیست. موارد مذکور اشکالاتی است که در قضیه انتخابات مجلس خبرگان وجود دارد. نکته نهایی در مورد انتخابات مجلس خبرگان این است که در بعضی از شهرستان‌ها که قبلاً انتخابات برگزار شده در حوزه‌ای که یک نفر می‌خواست، فقط یک نفر کاندیدا داشت. حالا آیین‌نامه را عوض کرده‌اند و گفته‌اند حداقل باید دو برابر ظرفیت داوطلب باشد.

او گفت: چرا دو برابر باشد؟ افراد و اشخاص دیگری باید بیایند. بنابراین انتخابات خبرگان هم آسیب دیده است. خبرگان بعد از انتخاب مهم است. از مردم ایران نظرسنجی کنید ببینید چند نفر از مردم ایران می‌توانند نام ۱۰ نفر از اعضای مجلس خبرگان را بگویند؟ جایگاه مجلس خبرگان جایگاهی است که باید آنقدر برای مردم مهم باشد که حداقل ۵۰ درصد مردم و یا حداقل ۵۰ درصد فعالان اجتماعی و سیاسی، اسامی اعضای این مجلس را بدانند.

درخواست سعید جلیلی برای فراهم کردن زمینه حضور گسترده مردم در انتخابات

سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سوال که اقدام شورای نگهبان با توجه به تاکیدات چند باره‌ی مقام معظم رهبری در خصوص مشارکت بالا چگونه بود؟ گفت: آن چیزی که اهمیت دارد این است که انتخابات جایی است که ملت انتخاب می‌کنند و موفقیت کشور ما در انقلاب اسلامی با حضور ملت بوده است. هر چقدر مردم این امکان برایشان فراهم باشد که بتوانند در رقابت‌ها، مشارکت این انتخاب را دقیق‌تر، موثرتر با حضور گسترده‌تر انجام دهند حتما آثار آن برای کشور یک آثار پربرکتی خواهد بود و همه باید به این هدف کمک کنند. هر کسی یا دستگاهی کاری می‌کند، باید این موضوع را به عنوان اصل اساسی مورد توجه قرار دهد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد عملکرد شورای نگهبان افرود: باید ارزیابی شود. بحث‌هایی که وجود دارد یک سازوکارهایی در آن قرار داده شده؛ با توجه به اینکه به افراد شناختی نداریم. اما آن سیاست کلی که رهبری بر روی آن تاکید داشتند این است که باید زمینه‌های حضور گسترده مردم و مشارکت بالا فراهم شود. یکی از مواردی که به مشارکت بالا کمک می‌کند رقابت است؛ در رقابت نیز افراد باید نگاه‌های مختلف را عرضه کنند. شورای محترم نگهبان با این نگاه خیلی از آن بحث‌هایی که وجود دارد را انجام داده و بیان کردند، برای یک کرسی ۴۰ نفر می‌توانند رقابت کنند و این یک عرصه‌ی بسیار خوب است.

تأیید ۱۴ هزار داوطلب و تجهیز ۹۰ هزار شعبه اخذ رای در کشور

برای برگزاری انتخابات همزمان مجلس دوازدهم و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری ۹۰ هزار شعبه اخذ رای در سراسر کشور پیش‌بینی شده است.

انتخابات ۱۴۰۲ جمعه ۱۱ اسفند در سراسر کشور برگزار خواهد شد و در این دوره ۹۰ هزار شعبه اخذ رای در سراسر کشور پیش‌بینی شده که از این تعداد بیش از ۴۰ هزار شعبه ثابت و مابقی سیار هستند.

شورای نگهبان بیش از ۱۴ هزار داوطلب را برای شرکت در این دوره انتخابات تایید کرده است و بر اساس اعلام وزارت کشور نظرسنجی‌های صورت گرفته نشان از روند صعودی تمایل به مشارکت می‌دهد.

هم‌چنین ۲۰۰ کانال تلویزیونی انتخاباتی راه‌اندازی شده است.

کاندیداها تنها باید برنامه‌های‌شان را تبلیغ کنند.

هیچ کاندیدایی مجاز به تخریب کاندیدای دیگر نیست و با این موارد برخورد می‌شود.

هیچ مدیری مجاز به جانبداری در انتخابات نیست و هر موردی گزارش شود، برخورد خواهد شد.

جراره: شریان احتمالا در انتخابات مجلس لیست مستقل می‌دهد

ابوالقاسم جراره، دبیرکل شریان درباره حضور و فعالیت تشکل متبوعش در انتخابات مجلس دوازدهم، گفت: شریان براساس شاخص‌های خود در عرصه انتخابات حاضر خواهد شد و معیار و ملاک ما برای ائتلاف با دیگر جریان‌های انقلابی حاضر در انتخابات همین شاخص‌های اعلام شده است.

وی اظهار کرد: مبنای کار ما بر ائتلاف با دیگر جریان‌های حاضر و فعال در انتخابات است و ما به دنبال ائتلاف با دیگر جریان‌های انقلابی بر اساس شاخص‌ها و معیارهایی است که داریم و آن را اعلام کرده‌ایم.

دبیرکل شریان افزود: ما در انتخابات هیچ گونه سهم خواهی پدرخواندگی را از سوی هیچ کس و جریانی بر نمی‌تابیم.

جراره تصریح کرد: چنانچه در انتخابات زمینه برای ائتلاف با شورای ائتلاف نیروهای انقلاب و دیگر جریان‌ها بر اساس شاخص‌های اعلام شده توسط شریان فراهم نباشد و دیگر جریان‌ها شاخص های ما را نپذیرند، لیست مستقل خواهیم داد و به صورت مستقل حضوری فعال در عرصه انتخابات خواهیم داشت.

هفت ویژه برنامه انتخاباتی برای دانش‌آموزان خراسان جنوبی برنامه‌ریزی شد

مسئول بسیج دانش آموزی خراسان جنوبی گفت: برای انتخابات امسال هفت ویژه برنامه از سوی بسیج دانش‌آموزی تدارک دیده شده است که به شکل یکپارچه در کشور و استان برگزار خواهد شد.

سرهنگ دوم پاسدار سید مصطفی موسوی زاهد «کتاب اول» را یکی از این برنامه‌ها عنوان کرد و افزود: در قالب این برنامه دانش‌آموزان می‌توانند دلنوشته‌ای خطاب به کاندیداها ارایه و در آن خواسته‌های خود را بیان کنند.

وی ادامه داد: یکی از برنامه‌ها «راهدار» است که دانش‌آموزان به عنوان نماینده مجلس در فضای شبیه‌سازی شده پاسخگوی سوالات دیگر هم کلاسی‌های خود خواهند بود.

مسئول بسیج دانش آموزی خراسان جنوبی یادآور شد: وقتی دانش‌آموز با حدود و اختیارهای نماینده آشنا شود می‌تواند انتخاب درست و آگاهانه داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه باید زمینه کنشگری دانش‌آموزان برای پاسخگویی و اقناع منتقدان فراهم شود ادامه داد: «آزادراه» نیز عنوان برنامه‌ای برای تریبون آزاد و مناظره میان دانش‌آموزان با موضوع انتخابات است.

موسوی زاهد ادامه داد: «راه افتخار» هم در قالب اردوهای پیشرفت امید برنامه‌ریزی شده که خراسان جنوبی و شهرستان بیرجند مرکز این اردو بوده و میزبان دانش‌آموزان از دیگر استان های همجوار هستیم که به مدت سه روز با فضای پیشرفت و دستاوردهای انقلاب اسلامی آشنا خواهند شد تا حس امید در آنان تقویت شود.

وی با بیان اینکه دلنوشته‌هایی در خصوص انتخابات و اهمیت مشارکت پیش بینی شده است گفت: «تمرین راه» برنامه جذاب دیگری است که انتخابات نمادین با موضوع‌های‌ خاص در مدارس برگزار خواهد شد.

مسئول بسیج دانش آموزی خراسان جنوبی با اشاره به پویش ملی «همراهی» اظهار کرد: این برنامه با هدف همراه شدن اولیا و دانش آموزان برای شرکت در انتخابات برنامه‌ریزی شده است.

وی با بیان اینکه امسال پنج هزار دانش‌آموز در استان به عنوان رای اولی آماده شرکت در انتخابات می‌شوند گفت: برگزاری همایش«رای اولی‌ها» نیز برنامه‌ریزی شده که قبل از انتخابات اجرایی خواهد شد.

موسوی زاهد افزود: بخشی از کلاس‌های آمادگی دفاعی هم از اول بهمن تا انتخابات برای پاسخ به شبهه‌ها و پرسش‌های دانش‌آموزی است.

۲ شعبه ویژه رسیدگی به جرایم انتخاباتی در رودبار جنوب تشکیل شد

محمد فرجام طاهری، رئیس حوزه قضایی شهرستان رودبار جنوب در جلسه پیشگیری از وقوع جرایم انتخاباتی، ضمن تبریک ایام الله دهه فجر وچهل وپنجمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: قانون مداری در فرایند برگزاری انتخابات، تضمین کننده، امنیت و عدالت انتخاباتی و افزایش مشارکت است.

وی افزود: دو شعبه ویژه، جهت رسیدگی به جرایم انتخاباتی در این شهرستان اختصاص داده شده است که خارج از نوبت به جرایم انتخابات رسیدگی می‌کنند.

رئیس حوزه قضایی شهرستان رودبار جنوب تصریح کرد: در شعبات رسیدگی به جرایم انتخاباتی، برخورد قانونی و بدون اغماض با هرگونه تخلف در اجرای انتخابات در دستور کار قرار گرفته است.

۱۸۳ امکان تبلیغی دولتی برای نامزدهای انتخاباتی در استان مرکزی شناسایی شد

استاندار مرکزی گفت: ۱۸۳ امکان تبلیغی دولتی برای نامزدهای انتخاباتی در این استان شناسایی شده است.

فرزاد مخلص الائمه عصر سه‌شنبه در نشست شورای اداری استان مرکزی که با حضور نماینده ویژه رییس جمهور در سالن غدیر استانداری این استان در اراک برگزار شد، افزود: این اماکن اعلام شده تا حسب درخواست فرمانداران در اختیار نامزدهای انتخاباتی قرار داده شود.

وی بیان کرد: مدیران دستگاه‌های اجرایی در تمام سطوح از کاندیداهای انتخاباتی جانب‌داری نکنند و در مراسمات و جلسات نامزدها حضور پیدا نکنند.

استاندار مرکزی ادامه داد: قانون برای مدیرانی که از نامزدهای انتخاباتی طرفداری کنند، مجازات در نظر گرفته است.

با مدیرانی که در انتخابات مداخله کنند برخورد می‌شود

حجت الاسلام سعید شهواری، رئیس کل دادگستری استان لرستان در جلسه شورای پیشگیری استان لرستان با تاکید بر این موضوع که دادگستری از مدیران رده‌های مختلف که در انتخابات مداخله انجام می‌دهند نخواهد گذشت و با آن‌ها مماشات نخواهد کرد، بیان کرد: کمیته رصد مدیران به خاطر صیانت و نظارت بر آن‌ها تشکیل شده و تمام تلاش دادگستری بر این است که انتخابات با مشارکت حداکثری و با بروز کمترین جرم برگزار شود.

وی با اشاره به اینکه مدیران سرمایه نظام هستند و باید از آن‌ها با تذکر و ارشاد در مواقع حساس صیانت کرد، گفت: مدیران و اعضای شورای پیشگیری از جرم در پیشگیری از جرایم انتخاباتی موثر هستند و باید در این راستا تمام تلاش خود را به کار گیرند.

رئیس کل دادگستری استان لرستان افزود: صدا و سیما یک زمینه خوبی را برای اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی فراهم کرده است و دستگاه‌های متولی که در حوزه آن‌ها جرایمی رخ می‌دهد باید از این ظرفیت در راستای آگاه‌سازی مردم استفاده کنند.

«عابدینی‌پور» کاندیدای شاخص انتخابات مجلس در قم در اعتراض به ردصلاحیت خود انصراف داد

عضو شورای اسلامی شهر و شهردار اسبق قم، در اعتراض به آنچه تناقض در رد صلاحیت خود در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی خواند، از کاندیداتوری در انتخابات انصراف داد.

مهندس «محسن عابدینی‌پور» شاخص ترین چهره نزدیک به اصلاح طلبان و اعتدالیون قم که در انتخابات مجلس دوازدهم ثبت نام کرده بود، در اعتراض به آنچه تناقض و ابهام در ردصلاحیت خود خواند، با انتشار نامه ای سرگشاده خطاب به فرماندار قم، از کاندیداتوری این انتخابات انصراف داد.

میزان مشارکت در انتخابات به سرعت در حال افزایش است

محمد دهقان، معاون حقوقی رییس‌جمهور در گفت‌وگویی درباره اهمیت انتخابات مجلس دوازدهم، اظهار کرد: خوشبختانه فضای خوبی در شهرستان‌ها برای انتخابات و حضور مردم شکل گرفته است.

معاون حقوقی رییس‌جمهور تصریح کرد: فضای مناسب‌تری نسبت به گذشته در حال شکل‌گیری است و این وضع، نشان از سرعت رشد مشارکت دارد.

دهقان گفت: حضور مردم پای صندوق‌های رأی، در اصل انتخابات، انتخاب فرد اصلح و همچنین استحکام پایه‌های امنیتی و فکری جامعه بسیار مؤثر است.

معاون حقوقی رییس‌جمهور گفت: حضور مردم در انتخابات، فقط انتخاب افراد که آن هم موضوعیت دارد نیست، بلکه علاوه بر آن، پایداری و استحکام بیشتر پایه‌های امنیتی کشور نیز مطرح است.

نوشتن یا اظهار مطالب خلاف واقع از مصادیق جرائم انتخاباتی است

حیرانی، سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی گفت: بر اساس ماده ۸۲، برخی اقدامات در فعالیت‏های تبلیغاتی انتخابات توسط نامزدها، احزاب و گروه‌ها و اشخاص حقیقی و حقوقی، جرم است و مرتکبان به مجازات درجه شش موضوع ماده (۱۹) قانون مجازات اسلامی به استثنای حبس به محرومیت از داوطلبی در دو دوره نمایندگی مجلس محکوم می‌شوند.

وی در خصوص اقداماتی که در فعالیت‌های تبلیغاتی جرم محسوب می‌شوند افزود: اقدامات مغایر امنیت ملی نظیر ایجاد تفرقه قومی و مذهبی، دادن وعده‌های خارج از اختیارات قانونی نمایندگی توسط نامزدها، هرگونه تخریب، تهدید، هتک حرمت و حیثیت اشخاص حقیقی و حقوقی، نوشتن یا اظهار مطالب خلاف واقع، دیوارنویسی، تخریب یا پاره‌کردن عکس و دیگر آثار تبلیغاتی نامزدها در مهلت قانونی تبلیغات که در محل‌های مجاز الصاق شده و یا قرار گرفته باشد، نصب یا توزیع محتوا و آثار تبلیغات انتخاباتی تهیه شده بدون رعایت مفاد این قانون، استفاده از آثار تبلیغاتی متضمن موارد مغایر عفت عمومی و یا موازین شرع، اخلال و برهم‌زدن اجتماعات و سخنرانی‌های قانونی و تعرض به ستادهای انتخاباتی نامزدها و استفاده از کاروان‌های تبلیغاتی از جمله مصادیق جرائم انتخاباتی است.

وی گفت: در صورتی که ارتکاب جرائم مذکور موجب حدود شرعی نیز باشد، رعایت احکام مقرر در ماده (۱۳۵) قانون مجازات اسلامی الزامی است.

سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی همچنین گفت: انجام هریک از موارد فوق که از طریق فضای مجازی امکان وقوع دارد، حسب مورد مشمول مجازات مربوط می‌شود.

حیرانی افزود: گزارش تخلف و نقض ضوابط تبلیغات موضوع این قانون در جلسه مشترک هیأت‌های اجرائی و نظارت بررسی و ضمن تذکر به مرتکبان، نسخه‌ای از گزارش مذکور به مرجع صالح قضائی موضوع ماده (۲۰) این قانون و همچنین هیأت نظارت مرکزی جهت بررسی مجدد صلاحیت نامزدها ارسال می‌شود.

برای تعویض شناسنامه در آستانه انتخابات مراجعه نکنید

غلام حسین قنبری، مدیر کل ثبت احوال خراسان رضوی روز سه شنبه در خواف در گفت و گو با خبرنگاران از متقاضیان خواست که در آستانه انتخابات برای جلوگیری از ازدحام در دفاتر پیشخوان دولت از مراجعه غیر ضروری برای تعویض شناسنامه پرهیز کنند.

وی ادامه داد: در آستانه انتخابات اولویت صدور شناسنامه برای افراد فاقد شناسنامه است و افرادی که ضرورتی برای تعویض این مدرک هویتی ندارند، برای تعویض آن بعد از انتخابات اقدام کنند تا در فرصت باقی مانده تا برگزاری انتخابات در سریعترین زمان ممکن برای صدور شناسنامه افرادی که آن را گم کرده اند، اقدام شود.

مدیر کل ثبت احوال خراسان رضوی گفت: افراد واجد شرایط در انتخابات سال جاری می توانند با هر کدام از مدارک هویتی نظیر شناسنامه، کارت ملی، کارت پایان خدمت و گذرنامه در انتخابات شرکت و نسبت به اخذ رای اقدام کنند.

هفت هزار و ۷۹۷ نفر رای اولی در حوزه انتخابیه خواف و رشتخوار

نصر الله اعظمی، رییس اداره ثبت احوال خواف گفت: از مجموع ۱۴۳ هزار نفر واجدان شرایط اخذ رای در حوزه انتخابیه خواف و رشتخوار ۹۴ هزار نفر مربوط به شهرستان خواف و ۴۹ هزار نفر شهرستان رشتخوار هستند و از این تعداد هفت هزار و ۷۹۷ نفر را افراد رای اولی تشکیل می دهند.

۲ هزار و ۹۰۰ نفر در قالب ۱۴۵ شعبه اخذ رای در این شهرستانها دست اندرکار برگزاری انتخابات هستند.

شهرستان‌های خواف و رشتخوار به طور مشترک دارای یک کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی هستند.

مرکز شهرستان مرزی ۱۶۰ هزار نفری خواف در ۲۶۷ کیلومتری و مرکز شهرستان ۶۵ هزار نفری رشتخوار در ۲۰۹ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

راه‌اندازی تریبون آزاد و کارناوال شادی برای انتخابات در سربیشه

روح‌الله نوری، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار این شهرستان امروز در جلسه هم‌اندیشی و هماهنگی برنامه‌های فرهنگی اجتماعی انتخابات شهرستان ضمن تسلیت شهادت امام موسی کاظم(ع) اظهارداشت: انتخابات به عنوان مسئله اصلی کشور تلقی می‌شود و نگاه‌های داخلی و خارجی به انتخابات پیش‌ رو دوخته شده است.

وی با بیان اینکه ۴ مقوله مشارکت، رقابت، امنیت و سلامت بارهای بار مورد تاکید مقام‌معظم رهبری قرار گرفته است افزود: معظم له از همه جهات حجت را برای مدیران برگزار کننده انتخابات و عموم مردم تمام کردند.

معاون فرماندار سربیشه گفت: امروز تک تک ما وظیفه داریم و مکلفیم تا جامعه هدف و مخاطبان خود را برای حصور در پای صندوق‌های رای دعوت کنیم.

نوری با بیان اینکه برگزاری انتخابات امن و سالم وظیفه مدیران برگزارکننده است، تصریح کرد: از طرفی برای حضور و مشارکت حداکثری که از اصول اصلی انتخبات است باید تلاشی مضاعف داشته باشیم‌.

وی از اجرا شدن برنامه‌های متنوع و مختلف فرهنگی از قبیل تریبون آزاد و کارناوال شادی در ایام انتخابات شهرستان خبر داد و گفت: ایجاد فضایی آزاد برای بیان شدن مطالبات مردم و آماده‌سازی و اجرای برنامه‌های شاد از اقدامات مهم برای مشارکت حداکثری مردم محسوب می‌شود.

۲۸۵ شعبه اخذ رأی برای شهرستان بیرجند لحاظ شده است

دبیر ستاد انتخابات خراسان جنوبی گفت: تعداد ۲۸۵ شعبه اخذ رأی برای انتخابات یازدهم اسفندماه در شهرستان بیرجند لحاظ شده است.

موسی سلیمی روز سه شنبه ۱۷ بهمن با بیان این مطلب، خاطرنشان کرد: تعداد شعب اخذ رأی حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نزدیک به ۱۹/۷ درصد افزایش یافت.

وی تصریح کرد: تعداد شعب اخذ رأی حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ۲۳۸ شعبه بوده که در سال جاری با افزایش ۱۹/۷ درصدی (۴۷شعبه) به ۲۸۵ شعبه رسیده است.

به گفته وی؛ علت افزایش تعداد شعب اخذ رأی، تسهیل شرایط دسترسی مردم و کاهش خطای انسانی است.

مدیرکل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری اظهار داشت: از تعداد ۲۸۵ شعبه پیش بینی شده برای این حوزه انتخابیه، تعداد ۱۶۷ شعبه ثابت و ۱۱۸ شعبه سیار می باشد.

سلیمی ادامه داد: تعداد شعب شهری ۱۴۲ و تعداد شعب روستایی حوزه انتخابیه بیرجند،درمیان و خوسف ۱۴۳ شعبه است.

وی با اشاره به اینکه برای این دوره از انتخابات، بطور میانگین حدود ۲۰ نفر در هر شعبه همکاری می کنند، گفت: پیش بینی های لازم در راستای رفع همه موانع در مسیر برگزاری انتخابات انجام شده است.

۳۸ هزار نفر دست اندرکار برگزاری انتخابات در مشهد هستند

فرماندار مشهد گفت: ۳۸ هزار نفر عامل اجرایی برگزاری انتخابات در شهرستان مشهد هستند که با افراد ذخیره به ۴۰ هزار نفر می‌رسند.

محسن داوری در جلسه پرسش و پاسخ با دانشجویان، اظهار کرد: دشمن می‌خواهد در جامعه ناامیدی ایجاد شود ولی ما باید امیدواری در جامعه ایجاد کنیم هر کاری که باعث ایجاد امید شود ارزشمند است.

وی با بیان اینکه همه باید امیدوار و منسجم باشیم، افزود: بهترین کشور را داریم و قدر داشته‌ها را باید بدانیم.

فرماندار مشهد با اشاره به انتخابات ۱۱ اسفندماه اظهار کرد: مطمئن هستیم انتخاباتی باشکوه برگزار خواهد شد و همین جوانانی که دشمن می‌گوید با انقلاب و نظام نیستند پای کار می‌آیند.

داوری ادامه داد: ظرفیت های مختلفی برای تسریع در روند رای گیری و عدم معطلی شهروندان ایجاد کرده ایم تا در کمترین زمان ممکن رای دهند.

وی گفت: هرکسی با هر فکری حتی اگر نظام را هم قبول نداشته باشد اما در چهارچوب قانون عمل کند آمادگی داریم او را در انتخابات مشارکت دهیم تا سلامت انتخابات را ببیند.

فرماندار مشهد با بیان اینکه بستر برای انتقاد سازنده فراهم است، افزود: آمادگی شنیدن هر نوع انتقاد در هر حوزه داریم در همین راستا دوشنبه هر هفته ملاقات عمومی در فرمانداری و سه‌شنبه ها ملاقات حضوری با مردم در مساجد هر محله برگزار می‌کنیم.

داوری بیان کرد: در اجرای انتخابات از همه ظرفیتها به ویژه دانشگاهیان استقبال می‌کنیم و آمادگی داریم برای کسانی که از سوی این نهاد آموزشی معرفی شوند حکم لازم را صادر نماییم.

توجه: انتشار این مطالب مورد تأیید یا رد خبرگزاری حوزه نیست و صرفا نقل قول از رسانه‌های جمعی است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha