چهارشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳ |۲۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 29, 2024
کد خبر: 1138096
۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۱
جشن تکلیف سیاسی

حوزه/ جشن تکلیف، منحصر در جشن تکلیف عبادی نیست! بلکه شامل جشن تکلیف سیاسی نیز می‌شود، و این در زمانی است که شخص، قادر شده با تأمل و تفحص و دقت، در امور اجتماعی نیز موثر بوده و وکیل خود برای اجرای امور سیاسی-اجتماعی را انتخاب نماید.

خبرگزاری حوزه | یکی از سنت‌های حسنه در مکتب اسلام، توجه به ظرفیت، رشد و بلوغ فکری انسان‌هاست. خدای متعال هنگامی بندگان خود را شایسته تحمل تکالیف شرعی می‌داند که آنها به رشد عقلی و فکری لازم رسیده و می‌توانند امانت سنگینی چون عبودیت خداوند را تحمل نمایند.

در این حالت، سنت حسنه و ارزشمندی به نام (جشن تکلیف) در میان مسلمین رواج دارد که برای نوجوانان عزیزی که به سن تکلیف رسیده برگزار می‌کنند.

پیام این جشن آنست که دیگر زندگی‌ات وارد مرحله جدیدی شده و خدا و بندگانش، حساب دیگری روی تو باز می‌کنند؛ اما بخش جالب ماجرا اینست که این جشن، منحصر در جشن تکلیف عبادی نیست! بلکه شامل جشن تکلیف سیاسی نیز می‌شود، و این در زمانی است که شخص، قادر شده با تأمل و تفحص و دقت، در امور اجتماعی نیز موثر بوده و وکیل خود برای اجرای امور سیاسی-اجتماعی را انتخاب نماید.

رهبری حکیم انقلاب (حفظه‌الله) در بیانی ارزشمند می‌فرمایند:

(حضور جوانان در صحنه‌های انتخابات این کشور در طول زمان، یک حضور شاد و مؤثّر و تعیین‌کننده بوده؛ حالا هم باید همین طور باشد.

...جوان ما باید به مسئله‌ای مثل انتخابات، به چشم یک عمل صالح و یک کارِبزرگ نگاه کند. جناب آقای علی‌اکبری در صحبت خود تعبیر خوبی کردند؛ در واقع انتخابات برای جوانان ما که برای اوّل‌بار وارد این صحنه میشوند، جشن تکلیف سیاسی است. جشن تکلیف عبادی روزی است که انسان مکلّف میشود و نماز میخواند. جشن تکلیف سیاسی روزی است که برای اوّل‌بار میرود نقش خود را برای انتخاب یک فرد، یا به عنوان نماینده‌ی مجلس یا به عنوان نماینده در شورای شهر، یا به عنوان رئیس‌جمهور ایفا میکند؛ اینها خیلی با ارزش است.) (۱)

جوان عزیز، انتخابات را باید موقعیتی ارزشمند و دقیق، زمینه‌ای برای ابراز نظرات، تخمین رشد فکری و عقلی و بستری بسیار ارزشمند برای تاثیر در امور سیاسی-اجتماعی بداند و با شور و حال، هم خود شرکت کرده و هم دوستانش را به این امر مهم دعوت نماید.

مرحوم آیت الله حائری شیرازی (رحمةالله‌علیه) در بیاناتی ارزشمند می‌فرمایند:

(شیاطین دنیا، مدام می گویند که مردم به خاطر تورم، به خاطر نارضایتی، به خاطر عملکرد بد مسئولین و ... نسبت به شرکت در انتخابات بی علاقه هستند. هر کسی می خواهد که در قیامت در صف اهل بیت، محشور شود و ثبت نامش کنند، باید در روزهای خاصی که شیاطین دنیا می خواهند عدم شرکت در انتخابات را سندی بر علیه نظام کنند، در انتخابات شرکت کند.

هر کسی هم که بنا ندارد که در صفوف اهل ایمان محشور بشود، خب او هم آزاد است و حتی می تواند به بچه اش هم تلفن بکند که آقا چرا شرکت می کنی؟! مگر برایمان چه کار کردند؟ چه فایده ای دارد؟ اینها که قبلاً بودند مثلاً چه شق القمری کردند؟!

فردا هم ملائکه به او می گویند حالا که تشریف آوردی، فهمیدی مسألۀ اسلام و کفر بود؟

او هم می گوید «یَا وَیْلَتَیٰ لَیْتَنِی لَمْ أَتَّخِذْ فُلَانًا خَلِیلًا» ای کاش با فلانی دوست نشده بودم، «لَّقَدْ أَضَلَّنِی عَنِ الذِّکْرِ بَعْدَ إِذْ جَاءَنِی وَ کَانَ الشَّیْطَانُ لِلْإِنسَانِ خَذُولًا»: من را غافل کرد، به من یک تلفن زد و منصرفم کرد، ای کاش با او دوست نشده بودم.)

(اینطور نشود که کسانی روز جمعه به تفریح و گردش و ... بروند و این باعث بشود که به انتخابات نرسند! این فرد، صدمه می بیند و بعد پشیمان می شود. همان طور که وقتی امام به رحمت خدا رفت، آنهایی که در انتخابات ها شرکت نمی کردند، احساس پشیمانی و ندامت کردند که چرا امام با نارضایتی از ما رفت.)

همچنین باید مراقب بود انتقادات به حق نیز سبب خروج از دایره انصاف و بهانه‌ای برای عدم شرکت در آزمون مهمی چون انتخابات نشود، چراکه علاوه بر اجر مضاعف برای رأی در زمان سختی و مشکلات، بی‌تردید از زمینه‌های مهم و موثر برای آینده‌ای روشن با انتخاب اصلح، همین انتخابات است!

(شرکت در انتخابات در وقتی که مشکلاتی در جامعه هست، ارزشش بیشتر است. هر چه مشکل بیشتر باشد، بیعت کردن با نظام و حضور در صحنه، اجر بیشتری دارد. خداوند در قرآن می فرماید آن هایی که با تو «فی ساعه العسره» (در زمان عسرت و سختی) همراهی کردند اجرشان بیشتر است.

من عرض می کنم: این رأی دادن های شما، اصولاً جزو رأی دادن در «ساعت عسرت» است. بیعت در «ساعت عسرت» است. اثر این رأی دادن، برای همیشه در زندگی شما باقی می ماند و [اگر انجام نشود]، محرومیت آن برای همیشه وجدانتان را آزرده می کند.

کسانی بودند که در صحنه های پیش از انقلاب شرکت نکردند؛ بعد از اینکه انقلاب پیروز شد آن ها همیشه خودشان را ملامت می کردند و یک آتشی همیشه دل آن ها را می سوزاند: «نارُ اللهِ الْمُوقَدَةُ * الَّتی‏ تَطَّلِعُ عَلَی الْأَفْئِدَةِ»: آتش سوزان الهی که بر دل ها می تابد.) بیانی از آیت الله حائری شیرازی (رحمةالله‌علیه)

حسن ختام، توجه همه عزیزان به‌ویژه جوانان عزیزی که امسال مصادف با جشن تکلیف سیاسی آنهاست، به این بیانات مرحوم علامه مصباح یزدی (رحمةالله‌علیه) به‌جاست که فرمودند:

(شناسایی و انجام وظیفه در روزهای باقی‌مانده تا انتخابات، می‌تواند ارزشی بیش از صدها سال عبادت داشته باشد و در مقابل، کوتاهی و اشتباه در این امر ممکن است عقوبتی بیش از گناه صدها سال داشته باشد؛ لذا باید ارزش و اهمیت هر ساعت و لحظه این روزها را در چنین موقعیت خطیری بدانیم و در انجام وظیفه کوتاهی نکنیم.) (۲)

علی گلستانی

پی نوشت ها:

۱. در دیدار اعضای اتّحادیّه‌ی انجمنهای‌اسلامی دانش‌آموزان ۱۳۸۳/۱۲/۲۴

۲. بیانات در جمع اعضای شورای مرکزی جبهه پایداری انقلاب اسلامی ۱۳۹۲/۲/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha