پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 9, 2024
دیدار جمعی از اعضای کارگروه علمی پروژه تصحیح و تحقیق تهذیبین شیخ طوسی (ره) با آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان اینکه تصحیح و احیای تهذیب و استبصار خدمت بزرگی به فقه و فقهاست از دست‌اندرکاران این کار بزرگ تقدیر کرد و آنان را به استخراج مبانی حدیثی محدثان بزرگ شیعه در کنار کار نسخه‌شناسی توصیه کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، جمعی از اعضای کارگروه علمی پروژه تصحیح و تحقیق تهذیبین شیخ طوسی (ره) با حضور در مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام با آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی دیدار و گزارشی از روند این پروژه علمی ارائه دادند.

در ابتدای این دیدار حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن موسوی بروجردی، رئیس کتابخانه علامه مجلسی قم و دار التراث نجف اشرف و استاد حسینی شیرازی از پژوهشگران و محققان اسناد کتب روایی، گزارشی از روند این کار مهم پژوهشی ارائه کردند.

حجت الاسلام و المسلمین بروجردی، ایده این کار را به مناسبت سال ۱۴۴۸ قمری که هزاره تأسیس حوزه علمیه نجف اشرف است دانست و هفت سال کار متوالی بر روی این پروژه را از فعالیت‌های کارگروه علمی تحقیق و احیاء تهذیبین عنوان کرد.

رئیس کتابخانه علامه مجلسی قم، ملاحظه دو هزار نسخه از نسخ تهذیب و انتخاب ۴۹ نسخه از بین آنها، تبارشناسی در نسخ، سندشناسی، تصحیح متن و تخریجات کتاب را از برنامه‌های این طرح اعلام کرد.

در ادامه، آیت الله فاضل لنکرانی با تجلیل و تقدیر از این پروژه عظیم علمی، گفت: کار بسیار بزرگ و مهمّی را شروع کرده‌اید و به این نقطه مهم رسانده‌اید که انصافاً خدمت بزرگی به فقه و فقهاست و توانسته اید کار یک فقیه در رجوع به تهذیبین را بسیار مطمئن و سهل کنید.

وی با تأکید بر ضرورت احیاء و حفظ تراث شیعه، افزود: اهتمام، مراقبت و دقت در احیا و حفظ تراث بسیار لازم و ضروری است و باید لجنه های علمی متشکل از متخصصان و فقها این کار را بر عهده داشته باشند تا به بهترین وجه انجام شود.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، نسخه‌شناسی را امر بسیار مهمی دانست و بیان داشت: اینکه گزارش دادید دو هزار نسخه را ملاحظه کردید و تعدادی را با تخصص خود و ملاک های مورد نظر انتخاب کردید، امر بسیار مهمی است. اثر این نسخه‌شناسی در برخی مواقع آن است که روایات را از تهافت و تعارض خارج می‌کند و موجب تغییر آراء و انظار فقیه می‌شود.

آیت الله فاضل لنکرانی با اشاره به برخی مباحث لازم در تحقیق دو کتاب تهذیب و استبصار، اظهار کرد: در کنار کار سندشناسی و تصحیح متون به استخراج مبانی محدّثان نیز اهتمام ویژه‌ای داشته باشید. برای نمونه از مباحث مهم علمی که لازم است در این کار لحاظ نمایید توجه به این نکته است که بنای یک محدّث و فقیه در نقل روایات نقل به لفظ بوده یا نقل به معنی که ما در مباحث درس خارج این را ثابت کردیم که بنای اکثر محدثان و رُوات تقیّد نقل به لفظ معصوم علیه السلام بوده است و این بحث مهم در کتاب «رسالتان فقهیتان» نیز آمده است.

وی در پایان با تقدیر مجدد از دست اندرکاران این پروژه بزرگ علمی، توفیقات بیشتر دست اندرکاران آن را تحت عنایات حضرت ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف از خداوند متعال مسألت کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha