پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 9, 2024
تصاویر/ درس اخلاق آیت الله موسوی جزایری ویژه طلاب، اساتید و فضلای حوزه علمیه خوزستان

حوزه/ درس اخلاق ویژه طلاب، اساتید و فضلای حوزه علمیه خوزستان با حضور آیت الله موسوی جزایری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اهواز، درس اخلاق آیت الله موسوی جزایری رئیس شورای حوزه علمیه خوزستان ویژه طلاب، اساتید و فضلای حوزه علمیه خوزستان در مسجد اعظم اهواز برگزار شد.

در ابتدای این مراسم حجت الاسلام و المسلمین بلادیان مدیر حوزه علمیه خوزستان ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان و خیرمقدم به حاضرین بیان داشت: در ماه مبارک رمضان خوابیدن، نفس کشیدن، ذکر گفتن و دیگر اعمال ما همه عبادت محسوب می شود چه برسد به استفاده از انفاس قدسیه ای مانند آیت الله موسوی جزایری که که با بیانات و راهنمایی ها و تذکراتشان ما را به فیض می رسانند.

وی افزود: متاسفانه مدتی بود بدلیل انتخابات از وجود ایشان در استان محروم بودیم و توفیق استفاده نداشتیم امیدواریم که دوباره بتوانیم مانند سابق استفاده های بیشتری از این شخصیت جلیل القدر داشته باشیم.

در ادامه آیت الله موسوی جزایری، با اشاره به فرازی از خطبه شعبانیه پیامبر مکرم اسلام «أیُّهَا النّاسُ، إنَّهُ قَد أقبَلَ إلَیکُم شَهرُ اللّه ِ بِالبَرَکَةِ وَالرَّحمَةِ وَالمَغفِرَةِ، شَهرٌ هُوَ عِندَ اللّه ِ أفضَلُ الشُّهورِ، وَأیّامُهُ أفضَلُ الأَیّامِ، ولَیالیهِ أفضَلُ اللَّیالی، وساعاتُهُ أفضَلُ السّاعاتِ. هُوَ شَهرٌ دُعیتُم فیهِ إلی ضِیافَةِ اللّه ِ، وجُعِلتُم فیهِ مِن أهلِ کَرامَةِ اللّه ِ، أنفاسُکُم فیهِ تَسبیحٌ، ونَومُکُم فیهِ عِبادَةٌ، وعَمَلُکُم فیهِ مَقبولٌ، ودُعاؤُکُم فیهِ مُستَجابٌ.فَاسأَلُوا اللّه َ رَبَّکُم بِنِیّاتٍ صادِقَةٍ وقُلوبٍ طاهِرَةٍ أن یُوَفِّقَکُم لِصِیامِهِ وتِلاوَةِ کِتابِهِ؛ فَإِنَّ الشَّقِیَّ مَن حُرِمَ غُفرانَ اللّه ِ فی هذَا الشَّهرِ العَظیمِ»، اظهار داشت: در ابتدای خطبه کلمه اقبال بکار رفته است؛ اقبال در جایی به کار می رود که یک نعمت، سعادت و خیری در کار باشد. در ادامه پیامبر از ماه مبارک رمضان به شهرالله تعبیر کرده که نشان از شرافت و فضیلت این ماه دارد.

وی افزود: پیامبر در ابتدای این خطبه می فرماید ‌ای مردم! به درستی که ماه خدا با برکت و رحمت و آمرزش به شما رو کرده ماهی که نزد خدا بهترین ماهها، روزهایش بهترین روزها، شبهایش بهترین شب‌ها و ساعاتش بهترین ساعات است. پس باید قدر این ماه را بدانیم و به بهترین نحو از آن استفاده کنیم.

رئیس شورای حوزه علمیه خوزستان، ادامه داد: منظور از برکت در اینجا برکت در رزق و روزی است که در این ماه رزق و روزی انسان برکت پیدا می کند. همچنین این ماه، ماه رحمت واسعه الهی و آمرزش گناهان است.

وی با اشاره به فراز «هُوَ شَهرٌ دُعیتُم فیهِ إلی ضِیافَةِ اللّه» بیان کرد: در این ماه، ما به مهمانی الهی دعوت شده ایم و خداوند یک پذیرایی مفصلی برای ما درنظر گرفته است که ازجمله ی آن پذیرایی ها این است که در این ماه نفس کشیدنی که سبب حیات ما می شود مانند تسبیح است و خداوند برای نفس کشیدن ما ثواب تسبیح می نویسد از طرف دیر خوابی که موجب می شود خستگی و کوفتگی از بدنمان دور شود در این ماه برای ما عبادت محسوب می شود در نتیجه وقتی می خوابیم یا نفس می کشیم درواقع در حال عبادت کردن هستیم.

آیت الله موسوی جزایری با اشاره به فراز «وعَمَلُکُم فیهِ مَقبولٌ» گفت: در این ماه اعمال ما مانند نماز،روزه، خدمت به خلق، درس خواندن و غیره مقبول درگاه الهی قرار می گیرد درحالی که در ماه های دیگر ممکن است بعضی اعمال ما مورد قبول واقع نشود.

وی به فراز «ودُعاؤُکُم فیهِ مُستَجابٌ» اشاره کرد و اظهار کرد: در ماه رمضان دعاهای ما مستجاب می شود. پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله فرمودند:«لِکُلِّ عَبدٍ صائِمٍ دَعوَةٌ مُستَجابَةٌ عِندَ إفطارِهِ، اُعطِیَها فِی الدُّنیا أو ذُخِرَ لَهُ فِی الآخِرَةِ» یعنی هر بنده روزه داری، هنگام افطارش، یک دعای مستجاب دارد که آن، یا در دنیا به او داده می‌شود و یا برای آخرتش ذخیره می‌شود.

منتخب مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری، در خصوص فراز « فَاسأَلُوا اللّه َ رَبَّکُم بِنِیّاتٍ صادِقَةٍ وقُلوبٍ طاهِرَةٍ أن یُوَفِّقَکُم لِصِیامِهِ وتِلاوَةِ کِتابِهِ»، یادآور شد: با نیت صادق و دلهای پاک از صفات بد مانند حسد، کینه و خدعه از خداوند بخواهید که در این ماه برای دوکار بزرگ به شما توفیق دهد که یکی از آن کارها روزه گرفتن است و دیگری تلاوت قرآن است که این دو کار در ماه رمضان بسیار مورد تاکید و اهتمام قرار گرفته اند.

وی به فراز «فَإِنَّ الشَّقِیَّ مَن حُرِمَ غُفرانَ اللّه ِ فی هذَا الشَّهرِ العَظیمِ» اشاره کرد و گفت: کسی که در این ماه از رحمت و مغفرت الهی محروم باشد شقی، جهنمی و انسان بسیار بدبختی است پس مواظب باشید طوری عمل کنید که در ماه مبارک رمضان رحمت واسعه ی الهی شامل حالتان شود.

آیت الله موسوی جزایری با اشاره به حدیث «لِکُلِّ شَیْءٍ رَبِیعٌ وَ رَبِیعُ اَلْقُرْآنِ شَهْرُ رَمَضَانَ» از امام باقر(ع)، عنوان کرد: همانطور که می دانید در فصل بهار فاصله خورشید از زمین به گونه ای می شود که نه زیاد نزدیک است که زمین را بسوزاند و نه دور که زمین سرد و افسرده شود بلکه به نحوی در وسط و فی مابین قرار می گیرد و نور و انرژی خورشید در فصل بهار سبب تجدید حیات زمین و گیاهان می شود امیرالمومنین می فرماید ماه رمضان بهار قرآن است یعنی اینکه خورشید قرآن به دلهای افسرده شما نزدیک می شود و همانطور که خورشید با نزدیک شدن به زمین، سبب می شود زمین، گیاهان و نباتات زنده شوند و حیوانات یک قدرت دیگری پیدا کنند قرآن هم خورشیدی است که به دلهای افسرده ما در این ماه نزدیک می شود و دلهای ما را زنده می کند.

وی خاطرنشان کرد: در رابطه با قرائت قرآن ما یک آداب ظاهری داریم و یک آداب باطنی، ازجمله آداب ظاهری قرائت قرآن وضو داشتن است که ثواب قرائت را بسیار مضاعف می کند دومین آنها این است که انسان احترام و شٱن قرآن را رعایت کند و مانند شاگردی در محضر و در خدمت قرآن باشد. امام صادق در این خصوص می فرمایند که «لَقَدْ تَجَلَّی اللَّهُ لِخَلْقِهِ فِی کَلَامِهِ» یعنی خداوند در قرآن برای خلقش تجلی کرد پس باید به خوبی متوجه این باشیم که ما در محضر و در خدمت قرآن هستیم چرا که کلام خدا جلوه ای از خداوند است.

رئیس شورای حوزه علمیه خوزستان ابراز کرد: مهمترین آدب از آداب باطنی قرآن فهمیدن معانی و مفاهیم قرآن است یعنی اینکه بفهمیم چه می خوانیم. قرآن بهترین واعظ و بهترین معلم انسان است.

وی در ادامه با اشاره به آیه ۲ سوره انفال «إِنَّمَا ٱلۡمُؤۡمِنُونَ ٱلَّذِینَ إِذَا ذُکِرَ ٱللَّهُ وَجِلَتۡ قُلُوبُهُمۡ وَإِذَا تُلِیَتۡ عَلَیۡهِمۡ ءَایَٰتُهُۥ زَادَتۡهُمۡ إِیمَٰنٗا وَعَلَیٰ رَبِّهِمۡ یَتَوَکَّلُونَ» به بیان ویژگی های مومنون پرداخت و گفت: مومنون کسانی هستند که هروقت اسم خدا برده شود و به یاد خداوند بیفتند دلشان می ترسد. وجلت در این آیه به معنای ترسیدن است؛ صفت دوم مومنون این است که وقتی برای آنها آیات قرآن می خوانی ایمانشان افزایش پیدا می کند و سومین ویژگی آن ها این است که هیچوقت ناامید نشده و همیشه به خداوند متعال توکل کرده و به اهل بیتش توسل می جویند. باید برسی کنیم که آیا واقعا ما اینگونه هستیم یا نه؟ اگر نیستیم باید بدانیم که مؤمن نیستیم. ما مشکلات زیادی داریم ولی نباید ناامید شویم و همیشه به خدا توکل کنیم.

منتخب مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری در ادامه با اشاره به آیه ۶۳ سوره فرقان «وَعِبَادُ الرَّحْمَٰنِ الَّذِینَ یَمْشُونَ عَلَی الْأَرْضِ هَوْنًا وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا» به بیان ویژگی های عبادالرحمن پرداخت و گفت: عباد الرحمن با عباد الله فرق دارد همه بندگان خداوند هستند ولی عباد الرحمن کسانی هستند که رحمت الهی در وجود آنها آشکار شده یعنی انسانهای رحیم و خیرخواه. اولین ویژگی عباد الرحمن این است که تکبر ندارند و گردن آنها از مو باریک تر است و به نرمی و آرامش بر روی زمین راه می روند. انسان نباید برای خود شٱن و مقامی قائل باشد بلکه باید خود را ضعیف و مستضعف بداند. در حکمت ۲۸۹ نهج البلاغه از امیرالمومنین روایت شده که «کَانَ لِی فِیمَا مَضَی أَخٌ فِی اللَّهِ، وَ کَانَ [یُعَظِّمُهُ] یُعْظِمُهُ فِی عَیْنِی صِغَرُ الدُّنْیَا فِی عَیْنِهِ، وَ کَانَ خَارِجاً مِنْ سُلْطَانِ بَطْنِهِ، فَلَا یَشْتَهِی مَا لَا یَجِدُ وَ لَا یُکْثِرُ إِذَا وَجَدَ، وَ کَانَ أَکْثَرَ دَهْرِهِ صَامِتاً، فَإِنْ قَالَ بَذَّ الْقَائِلِینَ وَ نَقَعَ غَلِیلَ السَّائِلِینَ، وَ کَانَ ضَعِیفاً مُسْتَضْعَفاً، فَإِنْ جَاءَ الْجِدُّ فَهُوَ لَیْثُ غَابٍ وَ صِلُّ وَادٍ» یعنی من در گذشته برادری داشتم که آن چیزی که او را در نظرم بزرگ کرده بود این بود که او دنیا را کوچک می شمارد از طرف دیگر آن برادر مردی افتاده بود و ضعیف و مستضعفی بود و همه او را ناتوان و فقیر تصور می کردند اما وقتی یک قضیه جدی پیش می آمد و باید واقعیت را بروز می داد مانند شیربیشه و مار صحراء می شد یعنی در موقع لزوم از حالت ضعف خارج می شد و به یک قدرت قهار تبدیل می شد.(آن رفیق امام علی همان پیامبر مکرم اسلام بود.).

وی ادامه داد: دومین ویژگی عبادالرحمن این است که اگر اشخاص جاهل آنها را مورد تمسخر یا جسارت قرار می دادند آنها به آن افراد سلام کرده و با محبت و مودت موعظه می کردند یعنی اینکه هروقت به آنها جسارت، اهانت و یا بی احترامی می شد مقابله به مثل نمی کردند بلکه خود را کنترل کرده و با شخص مقابل محترمانه برخورد می کردند. کاری می کردند که شخص منقلب شده و کینه و عداوت از دلش بیرون رفته و دوستدار آنها شود.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha