چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۹ شوال ۱۴۴۵ | May 8, 2024
حجت‌الاسلام والمسلمین پیش قدم

حوزه/ دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: دوره های آموزشی در ستاد در راستای تبیین و آشنایی و همچنین ترویج این فریضتین در حال برگزاری است که در دو سال متمادی استان ما رتبه برتر کشوری را دارد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از یاسوج، حجت الاسلام حمزه پیش قدم دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کهگیلویه و بویراحمد در نشست با خبرنگاران، تقارن دو بهار طبیعت و معنویت را گرامی داشت و اظهار کرد:بهار طبیعتی که جلوه آن در رویش سرسبزی است و این رویش است که معنا بخش بهار طبیعت می شود و اگر بیداری بعد از خواب زمستان برای زمین و گیاهان اتفاق نیفتد، اصولاً بهار جلوه گری نمی کند و زیبایی خود را از دست می دهد.

حجت الاسلام پیش قدم افزود: جلوه بهار معنویت هم در ضیافت الله است که تجلی در رمضان پیدا می‌کند و بروز و ظهور آن در اعمال و رفتار ماست و ثمره اش پرواز جان برای لذت بردن از عبادت است.

وی با اشاره به اینکه تجلی بهار معنویت هم در ماه رمضان، ماه ضیافت الله است و بروز و ظهور آن در اعمال و رفتار ماست، خاطرنشان کرد: حضرت رسول (ص) در فضیلت این ماه فرمودند: «نفس کشیدن در آن عبادت است».

حجت الاسلام پیش قدم بیان کرد: ماهی که خالق یکتا یکی از مولفه‌های های بزرگی و برتری آن نسبت به ماه های دیگر را این چنین بیان می فرمایند: «شهر رمضان الذی انزل فیه قران»؛ معجزه هستی بخش جهان خلقت، قرآن در این ماه مبارک نازل شد.اینها همه نشانه عظمت این ماه است و برتری این ماه که قرآن و رسولش از آن یاد کردند.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر که جلویی و بویراحمد با اشاره به اینکه انسان از دو بعد جسمانی و روحانی تشکیل شده و روح و بدن انسان دو حقیقت در کنار هم هستند، ادامه داد: تن ما زمینی و جنسش از خاک است و طبیعتاً ارتزاق او به سمت دنیا و آنچه در دنیاست، می باشد.

این مسئول فرهنگی افزود: اما جان و روح ما الهی است؛ چرا که خالق عالم فرمود: از روح خودم در وجود انسان دمیدم، پس میل به آسمان دارد و می خواهد بالا برود.

حجت الاسلام پیش قدم یکی از مسیرهای رشد جان یا همان بعد روحانی، صیقل دادن جان، دوری و عدم تعلق به دنیا دانست و گفت: در آن ۱۱ ماه که تن ما فربه شده، خداوند می خواهد تن ما را به قربانگاه برده و جان ما را صیقلی کند تا جان ما از زیر آوار فشار این تن نجات پیدا کند.

وی در ادامه با بیان اینکه همه ماه ها، ماه خدا و همه زمین ها، زمین خداست. پس همان اندازه که شهر مکه برای اوست، شهر یاسوج هم برای خداست؛ تصریح کرد: البته برخی مکان ها و زمان ها مقدس تر است مانند سرزمین مکّه که خداوند به آن قسم می خورد. و ماه مبارک رمضان که در آن قرآن نازل شده است.

حجت الاسلام پیش قدم با تاکید بر اینکه فرقی نمی کند ما کجا باشیم. اگر ضرورت، اجبار و وظیفه ای ما را به هر کجا کشاند همان جا خانه دوست می شود، گفت: همان جا می توانیم بنده خوبی باشیم و اگر بنده خوبی نباشیم در مکّه و کربلا و مدینه هم باشیم، ارزشی ندارد.

وی با بیان اینکه برخی عمرها هم کوتاه؛ اما بابرکت و پرخیر است، خاطرنشان کرد: از آن سو، برخی ۱۲۰ سال عمر می کنند اما برکتی ندارد؛ لذا وقتی از خداوند طول عمر می خواهید، عمر پرخیر و برکت بخواهید.

حجت الاسلام پیش قدم با تاکید بر اینکه ماه رمضان، ماه با برکتی است و موجب پاکی انسان از آلودگی ها شده و معنویت انسان را افزایش می دهد. ادامه داد: ماه رمضان ماهی است که طبق روایات، نفس کشیدن های شما هم ثواب و اجر دارد چون نفس کشیدن، عمل غیراختیاری است که به آن پاداش تعلق نمی گیرد؛ اما خداوند در ماه رمضان هم به نفس کشیدن بندگان مؤمن خود اجر و پاداش می دهد و حتی به خواب مؤمن در این ماه هم پاداش می دهد. ماهی که لحظه لحظه آن، سلام، آشتی، برکت و رحمت است.

وی الرحمة را ویژگی دوم خواند و بیان کرد: رحمت خداوند، مهربانی خاص اوست که در این ماه، شامل حال کسانی می شود که آنها خود را در دریای رحمت غوطه ور می کند. خوشا به حال کسانی که خود را در این ماه پربرکت بر رحمت پروردگار عرضه می کنند.

این مسئول فرهنگی ویژگی سوم،را «مغفرت»؛ یعنی بخشش های ویژه خداوند است. توصیف کرد و گفت: خداوند عفو و بخششی را در این ماه، شامل حال بندگان گنهکار خود می کند و همه را می بخشد.

روز عید فطر برای بندگان خاص خدا، روز جایزه گرفتن است.

حجت الاسلام پیش قدم اظهار کرد: در دعاهای روز عید فطر، صحبت از گناه و بخشیدن و توبه نیست؛ بلکه صحبت از پاداش است لذا روز عید فطر برای بندگان خاص خدا، روز جایزه گرفتن است. از طرف دیگر اتفاق دیگری در این ماه در حال وقوع است و همه از زندگی یکنواخت خسته شدیم.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کهگیلویه و بویراحمد تصریح نمود: ماه رمضان، همچون شوکی است که به قلبی که از کار افتاده وارد می شود. ماه زنده کردن جان های مرده است.انسان در طول یازده ماه به سمت احتضار می رود و ماه رمضان، به انسان شوکی وارد می کند و نفس تازه ای به بدن انسان می دمد، به انسان، حیات نو می دهد و در حقیقت، بهار است که با نسیم خود، جان ها را شاداب و زنده می کند. اینکه گفته اند ماه رمضان، ربیع القلوب است و دلها را زنده می کند به دلیل آثار و برکات فراوان این ماه است.

حجت الاسلام حمزه پیش قدم دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کهگیلویه و بویراحمد در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: باید فضای جامعه برای فردی که میخواهد در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و... تخلف کند، ناامن شود.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کهگیلویه وبویراحمد افزود: یکی از اقدامات خوبی که در ستادهای استان ها رخ داده برگزاری دوره های آموزشی فریضتین است که در این حوزه استقبال مردم هم بسیار خوب بوده است.

حجت الاسلام پیش قدم با تاکید بر اینکه محتوای دوره‌های آموزشی امر به معروف متناسب با دوره کارشناسی است، گفت: یعنی مباحث دوره به گونه‌ای تنظیم شده که برای متوسط جامعه مفید باشد، در حقیقت این دوره برای افرادی دارای تحصیلات عالیه و افرادی که سطحشان پایین تر است، تنظیم نشده بلکه حد وسط را در نظر گرفته شده است.

وی تصریح نمود: در حقیقت این دوره آموزشی یک بسته آموزشی کامل برای آمران به معروف و ناهیان از منکر است تا تمام مواردی که باید برای برخورد با منکر و ترویج معروف نیاز است بدانند و در این دوره ها آموزش ببیند.

وی اظهار کرد: در بحث آموزش چنانچه نیاز به مدرس یا تولید محتوا است دبیران اعلام کنند تا از ظرفیت حوزه های علمیه و تشکلهای انقلابی استفاده کنیم.

حجت الاسلام پیش قدم با بیان اینکه در ستاد امر به معروف چند اصل مهم شامل قانون گرایی، تعامل با دستگاه های اجرایی، ترویج فریضتین، نظارت بر عملکرد ادارات، حجاب و حمایت از آمران به معروف مورد توجه قرار دارد، افزود: اقدامات فرهنگی در ستادهای امربه معروف مثل کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه ها و همایش های منطقه ای کار خوبی بوده که توسط دبیران در ستادهای استانی انجام شده و باید برای ارتقای کیفیت آن تالش بیشتری شود.

این مسئول فرهنگی ادامه داد: حضور ستاد امر به معروف و نهی از منکر امسال در جشنواره فجر بسیار کار بزرگی بود و نشان داد امر به معروف در حوزه های فرهنگی نیز فعال است.

وی با تاکید بر اینکه یکی از مهمترین اقداماتی که ستاد در آن ورود کرده و به طور جدی پیگیری می کند، مطالبه گری است. ادامه داد: امر به معروف و نهی از منکر یک سفارش و دستور الهی است که اقتضای زمان و مکان ندارد و اختصاصی هم نیست و به گونه ای برای اصلاح فرد و جامعه تعریف می شود، یعنی اصلاح فرد منجر به جامعه سازی میشود و متناسب با ذات آدم ها ابلاغ شده چرا که ذات آدم ها همواره به سمت خوبی و خیر و دوری از زشتی و بدی است.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه تعاریف از خوبی ها در جامعه متفاوت است، اظهار کرد: اینجا نقش و جایگاه دستگاه امر به معروف و نهی از منکر پررنگ می شود و ضرورت پیدا میکند.

وی اولین تعریف، وظیفه تعریف را تبیین معروفات و منکرات در جامعه، که برگرفته از شریعت و قوانین تصویبی هر جامعه است، خواند و گفت : دستگاه های فرهنگی بر همین اساس برای تبیین ایجاد شده اند تا مروج معروف و دستگاهای دیگر برای نظارت و جلوگیری از بدی ها تعریف شده تا باز دارنده منکر باشد.

حجت الاسلام پیش قدم با تاکید بر اینکه ستاد امر به معروف و نهی از منکر بنا بر رسالت ذاتی در این زمینه با توجه به اینکه این دستور و قانون الهی مردم می باشد و آمران و ناهیان را جهت اجرای صحیح این دو فریضه مهم تربیت کند، ادامه داد: فلذا نیاز به تربیت و آشنا کردن افراد دارد و دوره های آموزشی در ستاد در راستای تبیین و آشنایی و همچنین ترویج این فریضتین در حال برگزاری است که در دو سال متمادی استان ما رتبه برتر کشوری را دارد.

حجت الاسلام پیش قدم در پایان گفت: موضوع دوم نظارت بر حاکمیت است که با شیوه مطالبه گری در حال پیگیری است و موضوع مطالبه گری یک اصل و برنامه ویژه برای ستاد است که قانونی کرد و ساختار آن در حال انجام است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha