چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۹ شوال ۱۴۴۵ | May 8, 2024
تصاویری از روزه‌داری و نیایش مسلمانان در سرتاسر جهان

حجت‌الاسلام شیری گفت:حضرت رسول(ص) در روایتی می‌فرمایند: کسی که گناه نکرد لذت روزه را می چشد و آن چیزی که نمی‌گذارد انسان لذت روزه را بچشد، همین گناه است؛ بالاترین عمل در ماه مبارک رمضان گناه نکردن و پرهیز از آن است.

حجت الاسلام ابوالفضل شیری در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه اظهار کرد: در مورد جایگاه و مقام ماه مبارک رمضان همین بس که خداوند کتب آسمانی را در این ماه نازل کرده است، صحف ابراهیم، تورات، انجیل, زبور و آخرین کتاب آسمانی قرآن‌کریم در این ماه نازل شده‌اند.

وی افزود: این ماه به قدری عظمت دارد که خداوند متعال آن را برای نزول کتب آسمانی انتخاب کرده است، کتاب‌هایی که برای رشد و هدایت بشر آمده‌اند، لذا ماه مبارک رمضان قداست ویژه‌ای دارد.

این کارشناس مذهبی گفت: نام‌گذاری این ماه به عنوان رمضان دلالتی بر این دارد که ماه ویژه‌ای است. حضرت رسول‌الله(صلی‌الله‌علیه‌وآله) فرمودند: "إنَّما سُمِّیَ الرَّمَضانُ لأِنَّهُ یُرمِضُ الذُّنُوبَ" رمضان، رمضان نامیده شد، زیرا گناهان را می سوزاند."

روزه، عبادتی ویژه و خاص است

وی در ادامه گفت: در قرآن مهم‌ترین آیه‌ای که به این ماه اشاره دارد این آیه است "یـٰاایُّهَا ٱلَّذِینَ امَنُواْ کُتِبَ عَلَیکُمُ ٱلصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَی ٱلَّذِینَ مِن قَبلِکُمۡ لَعَلَّکُمۡ تَتَّقُونَ" "ای اهل ایمان، روزه بر شما مقرّر و لازم شده، همان گونه که بر پیشینیان شما مقرّر و لازم شد تا پرهیزکار شوید".

حجت‌الاسلام شیری ادامه داد: اینکه خداوند متعال می‌فرماید بر سابقین هم واجب بود، در روایتی از حضرت باقرالعلوم(علیه‌السلام) داریم که روزه فقط برای انبیاء سابق واجب بوده است چون یک عبادت فوق العاده ویژه و خاص بوده است اما خدای منان به حرمت رسول‌الله(صلی‌الله‌علیه‌وآله) بر امت پیغمبر هم واجب کرد. امام باقر(علیه‌السلام) در این‌باره می‌فرمایند: "همواره در ماه رمضان روزه واجب بود و این وجوب فقط برای انبیاء مقرر و برای امت آنان در غیر رمضان، روزه واجب بوده، ولی امت محمد(صلی‌الله‌علیه‌وآله) مورد لطف ویژه خدا واقع گشته از این حیث در ردیف انبیا قرار گرفتند".

وی افزود: یعنی امت پیامبر اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) به واسطه ایشان چنین توفیقی پیدا کردند که عملی که مختص پیامبران بوده بر آن‌ها واجب بشود.

این استاد حوزوی گفت: در روایتی قدسی آمده است که "الصوم لی" "روزه برای من است و من پاداش آن هستم" در هیچ مسئله‌ای خداوند این گونه سخن نگفته است، این نشان می‌دهد که روزه چه عظمتی دارد، در روایتی از حضرت رسول‌الله(سلام‌الله‌علیه‌وآله) داریم که اگر کسی ارزش روزه ماه رمضان رادرک می کرد آرزو می‌کرد که تمام سال ماه رمضان باشد. پیامبر اعظم(صلی الله علیه و آله) می‌فرمایید: "لَو یَعلَمُ العِبادُ ما فی رَمَضانَ لَتَمَنَّت أن یَکونَ رَمَضانُ سَنَةً؛ "اگر بندگان می‌دانستند که در رمضان چه برکاتی هست، آرزو می‌کردند که رمضان، یک سال باشد".

بالاترین عمل در ماه رمضان گناه نکردن است

حجت‌الاسلام شیری با اشاره به حدیثی از رسول‌الله(صلی‌الله‌علیه‌وآله) بیان کرد: حضرت در روایتی می‌فرمایند: کسی که گناه نکرد لذت روزه را می چشد و آن چیزی که نمی‌گذارد انسان لذت روزه را بچشد، همین گناه است، بالاترین عمل در ماه مبارک رمضان گناه نکردن و پرهیز از آن است.

وی افزود: در ماه مبارک رمضان خدا از انسان پذیرایی می‌کند، خدا به استقبال انسان می‌آید، در این ماه سفره رحمت و برکت پهن است، اگر انسان این را بفهمد آرزو می‌کرد کل سال، ماه رمضان باشد. ماهی که نفس کشیدن در آن عبادت، خوابیدن در آن عبادت، یک آیه قرآن خواندن در آن معادل ختم کل قرآن است.

وی گفت: این ماه ماه عظیمی است؛ امیرالمومنین می‌فرماید: ماه رمضان ماه خدا، ماه شعبان ماه پیامبر خدا و ماه رجب ماه من علی بن ابیطالب(ع) است. یعنی اگر در ماه رجب روزه بگیرید به حضرت علی(ع) تقرب بیشتری می‌شود، اگر در ماه شعبان روزه بگیرید به پیامبر تقرب بیشتر می‌شود و اگر در ماه رمضان روزه بگیرید به خدای عزیز تقرب بیشتر می‌شود.

حجت‌الاسلام شیری افزود: رسیدن به خدا مسیری و مجرایی دارد و آن هم از سمت پیامبر و امام است، لذا توصیه شده است در ماه شعبان و ماه رمضان روزه بگیرید لذا اگر این روزه ماه شعبان و ماه رجب متصل به ماه رمضان شد آن وقت تقرب به خدا بیشتر حاصل می‌شود.

انتهای‌ پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha