پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 9, 2024
تصاویر/ حال و هوای پنجمین روز بخش حوزوی نمایشگاه بین المللی قرآن کریم

حوزه/ پژوهشگر تاریخ بیان کرد: اعجاز باستان شناسی قرآن با اکتشافات مدرن ثابت شده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، حجت الاسلام میثم ناظمی در نشست علمی اعجازات علمی و باستان شناختی قرآن کریم در بخش حوزوی سی و یکمین نمایشگاه بین المللی قرآن در تهران گفت: قرآن کتاب معجزه و آخرین معجزه ای است که خداوند آن را به عنوان وسیله هدایت بشر قرار داده است.

وی افزود: خداوند از ابعاد مختلفی کتاب خود را به عنوان معجزه قرارداده است. اگر قرآن را کتاب هدایت بدانیم، این هدایت از جنبه های مختلفی مورد توجه است.

پژوهشگر حوزوی بیان کرد: معجزه امر مهم و خطیری است و همگان در برابر اعجاز سر خم می کنند و قرآن نیز کتاب هدایت است و هدایت به وسیله بیان اعجاز قرآن یک هدایت متقن است. بسیاری از افرادی که توجه به قرآن را برای هدایت ندارند زمانی که در معرض بحث های اعجازی قرآن قرار می گیرند پذیرش بیشتری نسبت به پیام ها و آموزه های تربیتی قرآن دارند. معجزات یکی از ابزارهای هدایت انسان ها است.

حجت الاسلام ناظمی یادآورشد: در دوران پس از اسلام ابعاد مختلفی از اعجاز قرآن مطرح شده است که شامل اعجازات اخلاقی و تربیتی و انقلابی و اجتماعی و سیاسی اسلام و باستان شناختی قرآن و... است.

وی گفت: در قرآن کریم از اقوام و افراد و اماکن و اشیاء و آثار مختلفی نام برده شده است و دانشمندان برای تفسیر آیات قرآن کریم روی کره زمین به کاوش پرداخته اند و آنها را منطبق بر بیانات قرآن یافتند. مثلا در خصوص ملکه سبا در سرزمین یمن کاوش هایی انجام شده است و به آثاری در خصوص ملکه سبا رسیدند.

حجت الاسلام ناظمی افزود: در خصوص سد مأرب نیز امروز مشخص شده که امروز آثاری از این سد در سرزمین یمن وجود دارد. البته برخی از این آثار هنوز مورد کشف واقع نشده است ولی برخی ازاین آثار و اعلام و افراد دارای آثاری در روی زمین هستند.

پژوهشگر حوزوی بیان کرد: تعبیرات قرآن در خصوص پادشاهان مصر در ادوار مختلف تاریخ مصر به شکل جالبی بیان شده است. خداوند در سوره یوسف از پادشاهان مصر در دوران حضرت یوسف به عنوان ملک نام می برد ولی از پادشان دوران حضرت موسی به عنوان فرعود نام می برد.

حجت الاسلام ناظمی یادآورشد: ۲۰۰ سال پیش که خط مصری رمز گشایی شد متون باستان شناسی قرائت شد و تاریخ مصر نیز واضح و آشکار شد که در دوران حضرت یوسف مصریان به پادشاه خود ملک می خواندند و در دوران حضرت موسی این عبارت منسوخ شده بود و به همین دلیل قرآن کریم از فرعون به عنوان پادشاه نام می برد. فرعون به معنی قصر بزرگ است. قرآن در ذکر تاریخ به واقعیت تاریخی توجه کرده است.

وی گفت: کلمه هامان در عصر عتیق و تورات به کار نرفته است. ولی در یکی از تفاسیر تورات نام هامان به عنوان مرد سختگیری که بر یهود سخت گرفته است اشاره شده است ولی قرآن کریم شش بار نام او را می برد و بیان می کند که هامان یک معمار بود یا وزیر راه و شهرسازی فرعون بوده است. قرآن بیان می کند که فرعون به هامان گفت که من برای اینکه به خدای موسی برسم باید برای من یک برج بلندی بسازی که به خدای موسی برسم.

حجت الاسلام ناظمی افزود: علاوه بر اینکه این اعجاز ثابت شده است ولی بیان می کند که شغل هامان شهرسازی و بنا سازی بوده است. علاوه بر آن دشمنان قرآن این شبهه را مطرح می کنند که پیامبر اسلام، قرآن خود را از قصص گذشتگان اقتباس کرده است و در نقل خود نیز دچار اشتباهات شده است. در گزارش های باستان شناختی می بینیم که این مساله یک سخن گزاف است. گزارش های باستان شناسی دقت نظر قرآن را در خصوص نقل های تاریخی ثابت کرده است. قرآن کریم ساخته کسی نیست بلکه حاصل وحی الهی است.

پژوهشگر حوزوی بیان کرد: متاسفانه در فضای مجازی می بینیم که اسکلت های عظیم الجثه ای را به عنوان قوم عاد قلمداد می کنند که درست نیست.

حجت الاسلام ناظمی یادآورشد: هر آنچه در حوزه باستان شناسی قرآن مطرح می شود از دقت و درستی مطرح نیست و صحت سنجی این امور را باید مورد دقت قرار دهیم. باید به گزارش های باستان شناسی و تاریخی نیز مراجعه کنیم که آیا کاوش های باستان شناسی این مدعیات را قبول می کند یا خیر؟ هر مدعی را به عنوان ادعای باستان شناسی قرآن نمی پذیریم، بلکه ادعایی را قبول می کنیم که روی یک سری اصول محکم بیان شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha