چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۹ شوال ۱۴۴۵ | May 8, 2024
اماو زاده علی (ع) چرام

حوزه/ مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد در بازدید از محوطه بیرونی بارگاه حضرت امامزاده علی (ع) در شهرستان چرام، گفت: به دلیل بارش های اخیر این بنای تاریخی و مذهبی دچار رانش شده، به همین علت بهسازی اضطراری آن در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از یاسوج، سعید طالبی پور، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد سه‌شنبه شب در بازدید از بقعه متبرکه بارگاه حضرت امام زاده علی (ع) در شهرستان چرام اظهار کرد: محوطه بیرونی این بنای تاریخی به دلیل بارش های اخیر دچار رانش شده، به همین علت بهسازی اضطراری آن در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد بیان‌ کرد: مرمت این مکان مقدس با همکاری اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان، فرمانداری شهرستان چرام و هیات امنای این بقعه انجام می شود.

وی تصریح کرد: بهسازی محوطه بیرونی امامزاده علی(ع) حدود ۴۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد و پیش از این ۱۰ میلیارد ریال اعتبار برای مرمت گنبد این امامزاده تاریخی توسط اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد هزینه شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: بقعه متبرکه امامزاده علی(ع) در دوره صفویه ساخته شده و در سال ۱۳۵۶ به ثبت ملی رسیده است.

این مکان مقدس در مسیر جاده یاسوج، باغچه، سادات به چرام و در روستای سادات بخش سرفاریاب شهرستان چرام در استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

براساس اطلاعات موجود، بنای اصلی این امامزاده مربوط به قرن هفتم و هشتم هجری قمری در دوران سلجوقی بوده و در سال ۱۲۱۱ شمسی توسط استادکاران اصفهانی تعمیر و مرمت شده است.

بنای امامزاده حکایت از قدمت تاریخی بیش از ۷۰۰ سال دارد و سلسله شجره این امامزاده به امام جواد(ع) امام نهم شیعیان می رسد، از سال ۱۳۶۲ تولیت امامزاده علی توسط اداره کل اوقاف و امور خیریه و میراث فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد و هیات امنای انتخابی توسط مردم و قبل از سال ۱۳۶۲ توسط خود خادمان بومی منطقه امورات آن رسیدگی می شد .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha