سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
علی روحانی

حوزه/ معاون سیاست‌گذاری وزارت اقتصاد و دارایی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین الزامات تحقق رشد تولید حل مشکلات در عرصه تامین انرژی است، گفت: برخی تصمیم‌گیری‌ها با کف بازار فاصله بسیاری دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، علی روحانی امروز در همایش «اقتصاد اسلامی در مواجهه با چالش‌های اساسی اقتصاد ایران» که در سالن همایش‌های دانشگاه قم برگزار شد، اظهار کرد: دغدغه تولید دغدغه مشترک ۱۵ سال اخیر در کشور بوده است.

وی با اشاره به اینکه طی دو سال اخیر رشد جدی اقتصادی در عرصه نفت داشته‌ایم، مطرح کرد: در عرصه کشاورزی و صنعت، معدن وضعیت نسبت به دو سال گذشته مناسب نیست.

معاون سیاست‌گذاری وزارت اقتصاد و دارایی با بیان اینکه در ۱۵ سال اخیر در مقایسه با کشورهای مشابه، وضعیت رشد اقتصادی مناسبی نداشته‌ایم، عنوان کرد: نیروی کار ماهر و سرمایه گذاری اقتصادی دو عنصری هستند که موجب رشد اقتصادی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه امروز در عرصه نیروی کار وضعیت مطلوبی داشته ولی در عرصه سرمایه گذاری وضعیت خوبی نیست، خاطرنشان کرد: سرمایه گذاری دارای چند مدل سرمایه گذاری دولتی، توسعه ملی، خارجی و ... است.

روحانی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین الزامات تحقق رشد تولید حل مشکلات در عرصه تأمین انرژی است، تصریح کرد: اینکه در تابستان برق و در زمستان گاز صنایع قطع شود، رشد تولید محقق نخواهد شد.

وی با اشاره به اینکه یکی از راه‌های حل این مشکل مدیریت مصرف انرژی است، یادآور شد: باید با همکاری حوزه و دانشگاه سیاست مناسبی درخصوص مصرف انرژی اتخاذ کنیم.

معاون سیاست‌گذاری وزارت اقتصاد و دارایی اضافه کرد: اگرچه بازارهای غیر رسمی ارز را به رسمیت نمی‌شناسیم ولی تمام این بازارها در معادلات اثرگذار هستند.

وی با بیان اینکه نرخ ارز تاثیر مستقیمی بر انگیزه واردات و تولید دارد، ابراز کرد: در فرآیند بنگاه تولیدی نیازمند ارز، ارزش ریالی و نیروی کار هستیم که باید این نیازمندی‌ها را تامین کنیم.

روحانی با اشاره به اینکه باید تعادل حمایت از مصرف کننده و تولید کننده وجود داشته باشد، بیان کرد: برخی سیاست‌های حمایت از مصرف کننده در میان مدت تبدیل به سیاست ضد حمایت از مصرف کننده می‌شود.

وی با بیان اینکه برخی تصمیم‌گیری‌ها با کف بازار فاصله بسیاری دارد، اظهار کرد: برای حل این مشکل باید در تصمیم‌سازی‌ها از نظر تولیدکنندگان دغدغه‌مند نیز استفاده شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha