جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 17, 2024
حامد نیکونهاد

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: سکوت شبه روشنفکران اعم از اساتید دانشگاهی و فعالان رسانه ای متمایل به این جریان در قبال اعتراضات اخیر دانشجویان در آمریکا در تعارض با حق طلبی و آزادگی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دکتر حامد نیکونهاد، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی طی سخنانی در برنامه «عصر پرسش» مجموعه رسانه ای فکرت که به صورت پخش زنده در فضای مجازی برگزار شد، با بیان این که در قضایای اخیر مربوط به اعتراضات جامعه دانشگاهی در آمریکا نسبت به جنایات صهیونیست ها در غزه شاهد خشونت عریان جریان صهیونیسم بین الملل این بار در عرصه دانشگاهی هستیم، اظهار داشت: شاید برای کسانی که از ماهیت جامعه غرب و نظام حاکم بر آن مطلع نباشند، رفتار پلیس آمریکا تعجب آور بوده باشد اما باید دانست که این سرکوب وحشیانه پلیس ایالات متحده در دانشگاه های این کشور، مسأله و موضوع جدیدی نیست و سرکوب جریان رسانه ای باعث شده که دانشجویان، نظام دانشگاهی و رسانه های ما کمتر نسبت به این قضایا مطلع باشند.

وی افزود:در سال های گذشته در بریتانیا، فرانسه و برخی دیگر از کشورهای اروپایی نیز شاهد برخورد خشن با جریانات اعتراضی از جمله در دانشگاه ها بوده ایم و جالب این است که در اعتراضات اخیر دانشگاه های آمریکا، اساتید و دانشجویان شعارهای ساختارشکنانه هم سر نداده و به پلیس حمله نکرده و اماکن عمومی را هم تخریب نکرده اند اما با شدیدترین وجه ممکن اعتراض آن ها سرکوب شده است.

پژوهشگر عرصه حقوق همچنین گفت: جریان آزاد اطلاعات در غرب و بحث آزادی بیان صرفاً تا جایی است که اساس نظم بین الملل موجود بهم نریزد و لذا آن ها برای حفظ همین نظم موجود که از آن جمله موجودیت اسرائیل است، در صورت لزوم از خشونت عریان هم استفاده می کنند.

وی اضافه کرد: در سال های گذشته، موج اخراج و تحت فشار قرار دادن اساتید آزاده ای که به شکل نرم و غیرمستقیم نسبت به اسرائیل و رفتارهای نژاد پرستانه آمریکا اعتراض می کرده اند سابقه داشته اما رسانه نمی گذارد این اخبار به گوش مردم دنیا و حتی آمریکایی ها برسد.

نیکونهاد همچنین گفت: نکته حائز اهمیت دیگر این که ادبیات حقوقی مغرب زمین به شکل نصف و نیمه به جامعه ما وارد شده و جوانان ما از جمله برخی دانشجویان فکر می کنند که در هر صورت در غرب آزادی بیان وجود دارد و حال آن که پلیس در خدمت حفظ نظم موجود غرب و حافظ منافع نظام لیبرال سرمایه داریِ مستقر است

وی تصریح کرد: در داخل کشور جریان شبه روشنفکری و خودروشنفکرپندار به شکل گزینشی و خوش بینانه نسبت به ادبیات حقوق بشر غربی و دموکراسی آمریکایی واکنش نشان می دهد. از سویی در قضایای اخیر شاهد بوده ایم که برخی عافیت طلبانه رفتار کرده و برخی نیز نگران تفتیش عقاید از سوی کسانی بوده و هستند که جریان مسلط اندیشه لیبرال دموکراسی را در کشور نمایندگی می کنند و این افراد از ترس برخی فشارها سکوت کرده اند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی افزود: از سوی دیگر برخی نیز متأسفانه با لکنت یا غیرمستقیم در فضای مجازی و رسانه صحبت می کنند و در هر صورت باید توجه داشت که سکوت اساتید شبه روشنفکر منافات جدی با دغدغه مندی و حق طلبی مستقل و آزادگی دارد.

وی بیان داشت: برخی اساتید و فعالان رسانه ای نیز موضع گیری خود در قبال مسایل اخیر را مشروط کرده اند به دیگر مسایل که این ها واقعاً برای جریان دانشجویی و اساتید دانشگاه خطرناک است چرا که نشان می دهد قطب نمای آن ها با حقیقت محوری تنظیم نیست و در این راستا خوش آمد این و آن سخن گفته و موضع می گیرند و لذا چنین تفکری نمی تواند منادی آزادی خواهی و پیش قراول جریان دانشجویی کشور باشد.

وی در خاتمه گفت: ما باید زمینه و شرایط لازم برای گفت و گوی مستمر و آزاد و مستقل با جریان های مختلف را فراهم کنیم تا در این راستا به حول و قوه الهی بتوانیم در مسیر حق پویی، حق جویی و حق گویی گام برداریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha