چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمد طاهری خرم آبادی

حوزه/ دبیر جشنواره رسا گفت: جشنواره بهانه‌ای برای ترویج فرهنگ نهج‌البلاغه در دانشگاه است و ما به دنبال احیا نهضت نهج‌البلاغه در دانشگاه‌ها هستیم و جشنواره ابزاری برای آن است و دبیرخانه‌ها نباید منحصر به جشنواره باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمد طاهری خرم آبادی، امروز در نشست دبیران و رابطان دبیرخانه‌های استانی جشنواره ملی رسا (نهج‌البلاغه دانشگاهیان کشور) که ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ در مجتمع فرهنگی تربیتی حصرت معصومه (س) قم برگزار شد، عنوان کرد: علومی که در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود به ویژه علوم انسانی غرق در علوم غربی است و فاصله زیادی با علوم اسلامی و علومی که انسان را به سعادت می‌رساند، دارد.

وی ادامه داد: برای مثال در جامعه شناسی دوران حیات انسان به چهار مرحله افسانه، اسطوره، دین و مذهب و علم و فلسفه تقسیم می‌شود؛ یعنی دین را قبل از علم و بعد از اسطوره گذاشتند و رابطه علم و مذهب را قطع کردند. زمانی که دانشجویی با این تفکر تربیت شود چه می‌شود؟

دبیر جشنواره رسا اضافه کرد: وقتی سراغ منشورهای مختلف در نهج‌البلاغه می‌رویم متوجه می‌شویم فلسفی‌ترین و علمی‌ترین قوانین و منشورها در نهج‌البلاغه است.

مسئول نهاد رهبری در دانشگاه علوم پزشکی قم ادامه داد: اگر سخنان ائمه (ع) و نهج‌البلاغه را به خوبی و به شایستگی به کام و جان دانشگاهیان بنشانیم باعث می‌شود که به سمت اسلامی شدن دانشگاه‌ها برویم و نهج‌البلاغه را در بطن زندگی‌ها برود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین طاهری خرم آبادی اظهار کرد: جشنواره رسا بهانه‌ای برای ترویج فرهنگ نهج‌البلاغه در دانشگاه است و ما به دنبال احیای نهضت نهج‌البلاغه در دانشگاه‌ها هستیم و جشنواره ابزاری برای آن است و دبیرخانه‌ها نباید منحصر به جشنواره باشند.

وی در رابطه با جشنواره ملی رسا (نهج‌البلاغه دانشگاهیان کشور) گفت: این جشنواره در پنج بخش معارفی، رسانه‌ای، هنری، پژوهشی و ادبی برگزار می‌شود. فقط بخش معارفی آزمون دارد و در سایر بخش‌ها فقط ارسال اثر صورت می‌گیرد.

دبیر جشنواره رسا با بیان اینکه بخش معارفی به سه رشته کتابخوانی، حفظ و مفاهیم اضافه کرد: در کتاب‌خوانی برای دانشجویان، اساتید، خانواده‌ها و کارکنان کتاب‌های مجزایی در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: در بخش حفظ خطبا و نامه‌های کاربردی در نظر گرفته شده است و در این زمینه جزوه‌ای تهیه شده است که برای دانشجویان به سبک زندگی و دانشجویان بین‌الملل به مسائل فرا شیعه تمرکز کرده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین طاهری اظهار کرد: در بخش مفاهیم نیز نامه امام علی (ع) به امام حسن (ع) در نظر گرفته شده است و در مرحله ملی نامه به مالک اشتر نیز اضافه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه منابع مسابقه در سایت قرار دارد، گفت: آزمون بخش معارفی در سه مرحله دانشگاه، استان و کشور برگزار می‌شود که در مرحله دانشگاهی یک‌سوم مطالب، در مرحله دوم دو سوم و در مرحله سوم همه مطالب مورد آزمون قرار می‌گیرد.

دبیر جشنواره رسا ادامه داد: در بخش رسانه‌ای و هنری به صورت دانشگاهی داوری نمی‌شود و فقط به صورت استانی و کشوری برگزار می‌شود؛ زیرا باتوجه به هزینه و امکاناتی که در دانشگاه‌ها وجود دارد امکان داوری در دانشگاه‌ها وجود ندارد.

حجت‌الاسلام و المسلمین طاهری خرم آبادی اضافه کرد: داوری بخش‌های هنری و رسانه‌ای با همکاری جهاد دانشگاهی صورت می‌گیرد و هزینه داوری این بخش به عهده جهاد دانشگاهی است. دانشگاه‌ها می‌توانند در این زمینه از ظرفیت‌های دیگر مانند حوزه هنری و... نیز استفاده کنند.

وی با بیان اینکه هدف از این جشنواره مشارکت بخشی دانشگاه‌ها در ترویج نهج‌البلاغه است، گفت: دانشجویان می‌توانند در همه بخش‌ها شرکت کنند؛ اما در هر بخش فقط در یک رشته امکان شرکت وجود دارد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha