شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024
کد خبر: 1152275
۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۹
اراک

حوزه / نشست علمی پژوهشی «تفکر نقاد» با عنوان" خطاهای فکری و انواع آن " توسط انجمن پژوهشی کلام در موسسه آموزش عالی ریحانة النبی (س) اراک برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اراک، نشست علمی پژوهشی «تفکر نقاد» با عنوان "خطاهای فکری و انواع آن " توسط انجمن پژوهشی کلام، با ارائه خانم حاج علیخانی استاد دانشگاه اراک در موسسه آموزش عالی ریحانه النبی (س) اراک برگزار شد.

خانم حاج علیخانی اظهار داشت: مغز انسان علاوه بر اینکه ابزاری است برای تفکر، محدودیت‌هایی نیز برای درست فکر کردن از جمله سوگیری در تفکر دارد.

وی گفت: سوگیری به معنای جانبداری وگرایش به یک سو است، سوگیری یک خطای سیستماتیک است، هنگامی که شخص از نظر فکری علاقه و گرایش خود به یک طرف و مخالفت خود با دیدگاه را در تصمیم گیری و داوری دخالت دهد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: سوگیری ذهنی طیف وسیعی دارد، مانند: ملیت، مذهب، جریان سیاسی و جنسیت.

حاج علیخانی خاطرنشان کرد: باید در نظر داشت که سوگیری اجتناب ناپذیر است، هر انسانی به خانواده و کشور خود علاقمنداست، مهم این است که در جایگاه داوری، سوگیری کنارگذاشته شود، تعصب، نوع افراطی سوگیری است که در هیچ چیزی مناسب نیست و باید با آن مبارزه کرد.

وی خاطرنشان کرد: خطای دیگر ذهن انسان خطای لنگر است که در این صورت انسان براساس اطلاعات اولیه‌ای که به او داده می‌شود مطالب بعدی را تفسیر می‌کند، در واقع داده اولیه نقش لنگر را بازی می‌کند.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha